Поколението Z - ето какво ще бъде то

Поколението Z - ето какво ще бъде то

Следващото поколение, което ще навлезе в работната сила и ще се сдобие със средствата за потребление, е поколението Z на родените след 2000 г. 

Международни проучвания прогнозират в какви условия ще се реализира то. Допитване в САЩ показва, че 62% от него очаква да има сериозни трудности когато се налага да работи с далеч по-възрастните от него служители - бейби бумърите и поколението X, посочва Business Insider. За сравнение, такова очакване е имало сред предшестващото го поколение Y едва за 5% от неговите представители. 

Модерните компании, които ще заложат на най-младата работна сила, ще трябва да бъдат добре подготвени за навлизането на това поколение от таланти, за да увеличат потенциала му и да облекчат междупоколенческите разлики, а също и да създадат стойност от умственото разнообразие на работното място. 

Част от водещите разлики между поколението Z и предшестващите го хора от Y са следните:

1. Реалисти срещу оптимисти. Y генерацията са оптимисти, заради техните окуражаващи родители от поколението на Бейби бума. Те са израснали във времена на възход и развитие, напредък. Поколението Z ще бъде по-скептично и приземено, защото е израснало в икономическа криза и рецесия. Така например по време на кризата в САЩ нетното богатство на родителите на поколението Z е спаднало с 45%, според изследване на Pew Charitable Trusts.

2. Независими срещу сътрудничещи. Смята се, че преобладаващата част от поколението Z вярва в мотото "Ако искаш да се направи нещо както трябва, направи си го сам". В същото време предшествениците на това поколение са по-склонни да правят споразумения за сътрудничество и да събират бюрата си в работата. Поколението Z ще бъде по-конкурентно от колегите си и ще внесе манталитета и умствената настройка "направи си го сам" на работа. 

3. Дигитални местни срещу дигитални пионери. Значителна част от поколението на тийнейджърите казва, че да работи безжичният интернет у дома е по-важно от това да има течаша топла вода в банята. В същото време Y хората си спомнят времената без интернет около 1995-2004 г. Z поколението не е било свидетел на промените с идването на интернет и тези иновации, а по-скоро е родено в тази среда, с непрестанната свързаност с връстниците, много уредения достъп до глобална информация, видеото по поискаване и новинарските кръгове 24/7. 

4. Частно срещу публично. 7 от 10 тийнейджъри казват, че по-скоро биха споделили лична информация за себе си с домашния си любимец, отколкото с шефа си. Като дигитални пионери предшествениците Millennials вече са изразявали в социалните мрежи мислите си, мненията, всяко значимо събитие от живота си. В същото време поколението Z използва Snapchat - една мрежа, чието съдържание онлайн изчезва, а не живее вечно, както във Facebook.

5. Лице в лице срещу дигитално. От сега поколението Z казва, че би предпочело да общува с колегите си само лично. Y поколението пък е пионер на много от инструментите на дигиталната комуникация - съобщенията, чата в реално време, които направиха работните места по-ефективни и ефикасни. Може би Z поколението ще бъде идеалното поколение, което ще постигне правилния баланс между онлайн и офлайн работна комуникация. 

6. Учене по поискване срещу формално образование. Тийнейджърите днес поставят под въпрос дали огромното задлъжняване за образованието си заслужава, особено с оглед на факта, че мнозина с университетски дипломи не успяват да се реализират по специалността. То търси образователни алтернативи. Ще търси съдържание за учене по поискване (on-demand or just-in-time learning) или ще изисква от работодателите си да предложат засилено обучение за развитие в компанията. 

7. Скачане от роля в роля срещу скачане от работа в друга работа. По-младото поколение ще бъде по-заинтересовано от условия, в които може да влиза в различни професионални роли на едно и също работно място. Израснало в бързи времена и култура на незабавно доставяне при поискване, то ще има малко търпение за стагнация, особено когато става дума за кариерата му. Може да поиска да изпробва различни роли в компанията - от маркетинг, през счетоводство, до човешки ресурси. 

8. Граждани на света срещу зрители на света. 58% от възрастните по света над 35 години се съгласяват, че децата днес имат много повече общо с техните глобални връстници, отколкото по-големите от тях хора от всяка страна. Тийнейджърите споделят еднакви характеристики и ценности където и да живеят, повече от всякога. 

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ