Чиста психология

Чиста психология

Често сме толкова заети с проучвания и анализи на конкурентите ни, че напълно пропускаме да обърнем внимание на значението на психологията на потребителите ни. Както маркетолозите Ал Рийс и Джак Траут отбелязват в своята книга „22 неизменни закона на маркетинга“, „няма най-добри продукти, защото в света на комуникациите има потребителски възприятия и те са действителността, докато всичко останало е илюзия“. Маркетингът е чиста психология – двама души могат да видят едно и също нещо и да си изградят различна гледна точка за него, в зависимост от собствените си разбирания. Този феномен Рийс и Траут наричат „закон на перцепцията“. Няколко примера от практиката в това отношение разглежда Джошуа ван де Брейк за Medium.com.

Toyota се продава по-добре от Honda в собствената им държава

В Япония, откъдето произхождат и двете марки, Toyota се продава два пъти по-добре. Дали причината е в качеството, цената, икономичността? Не съвсем.

Ако в Япония споменете, че ще си купили Honda, то вероятно ще се пошегуват с историята на компанията, която в началото е произвеждала само мотоциклети. В крайна сметка, от кой искате да си купите кола – от компания, свързана с мотоциклети, или от такава, свързана с автомобили? Така, макар че имат сходни технически характеристики, Toyota продължава да превъзхожда Honda в продажбите.

„Катастрофата“ на Audi

През 1985 г. Audi е продала около 74 хил. автомобила в САЩ, но в 1991-ва бройката се свива до 12 хил. годишно, което е спад от над 80% в рамките на едва 6 години. Причината е промяната във възприятията на потребителите. През ноември 1986 г. става ясно за „неволно ускорение“ в автомобилите на Audi. Този проблем не доказва нито един от тестовете на експертите, но така или иначе репутацията на бранда е била ударена. В слеващите години това е още по-силно изразено, едва през 1994 г. продажбите отново се стабилизират.

Днес Audi продава над 200 хил. превозни средства на американския пазар след плавно възстановяване през годините.

„Създайте нещо и ще дойдат“ е грешка

Накратко, само създаването на един продукт с превъзходно качество не е достатъчно, за да гарантира успеха му, сравняването с конкурентите – също. Поднасянето на фактите пред потенциалните клиенти може да промени мнението им, но не е това, което кара хората да се адаптират към него, невинаги печелят най-добрите, а тези, които са приети като такива, защото накрая перцепцията е най-важна.

Оттук накъде?

За да ви възприемат като „най-добри“, трябва ясно да артикулирате ползите от офертите, които предлагате на потребителите. Една компания, която ясно комуникира своята стойност, несъмнено е печеливша в бизнеса. Когато потенциалните клиенти чуят послание, в което се припознават, гравитират около компанията, която го е разгласила.

Затова е важно да познавате психологията на таргет аудиторията си, за да я накарате ясно да разбере, че вие сте решението на нейните проблеми.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
След повече от десетилетие: NASA загуби връзка с орбиталния апарат на Марс Maven
Парламентът прие на първо четене удължителният бюджет за 2026 година
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
МАЕ: Глобалното търсене на въглища достигна рекордно високо ниво тази година, очаква се спад до 2030 г.
Норвегия ще взривява собствени мостове в случай на военен конфликт
Рекорд: Испания отчете близо 100 млн. туристи през 2025 г. и дебне конкуренцията