Честито, ставате мениджър! Сбогувайте се с всичко старо

Честито, ставате мениджър! Сбогувайте се с всичко старо

Преди две години за първи път в кариерата си бях назначен на мениджърски пост. Преди това изобщо не бях мислил, че някой ден може да заема управленска позиция. През по-голямата част от моя живот работих като инженер, чиято основа задача бе да разрешава технически проблеми и  да създава различни приложения и продукти. Преминаването от това към управлението на хора бе огромна промяна. Може да се каже, че повечето научих повечето неща за новата си роля по трудния начин - на принципа проба-грешка, успех и провал, но също така и чрез четенето на много книги и статии, от хора, които са преминали през същият преход към мениджърски пост, през който преминах и аз.

Именно тези книги ме накараха да споделя опита си с вас, като ви представя списък с 5 неща, които ми помогнаха да променя кариерата си от тази на редови служител в такава на мениджър.

1. Сбогувайте се с досегашните си задължения и се запознайте с екипа си

Наясно съм, че не е никак лесно да спреш да правиш това, с което си се занимавал през последните няколко години и което е допринесло за достигането на тази точка във вашата кариера, в която се намирате в момента.

За да улесните този преход, започнете да гледате на назначаването ви на мениджърска позиция не като на просто повишение, а като на цялостна промяна в кариерата.

По този начин вие нормализирате огромната промяна, през която ще трябва да премиете. В моят случай не ми трябваше много време, преди да разбера, че техническата ми работа по изграждането на нови приложения ме разсейва от задълженията ми като лидер на екип. В началото на работата ми като мениджър аз продължавах да работя по отстраняването на бъгове в някои наши програми, докато същевременно с това провеждах чести срещи с членовете на моя екип. В крайна сметка не можех да съсредоточа цялото си внимание върху нито едно от двете неща, а моето представяне започна да се влошава значително. И двете области на работата са важни, но истината е че трябва да изберете само една, в която да насочите цялото си внимание. Аз избрах моят екип.

2. Не спирайте да се учите

Този съвет важи за всяка работа и професионална роля, но винаги си струва да се спомене, особено когато става въпрос за толкова драстична промяна в кариерата на човек, колкото поемането на мениджърски пост.

За да онагледя колко важно е ученето за всички хора, аз използвам цитата на Айнщайн: "Животът е като карането на колело. За да запазиш равновесие, трябва непрекъснато да се движиш.“

Това, което правих най-много през първите няколко седмици и месеци от новата ми работа, бе да чета, да чета и пак да чета. Трябваше да науча какво означава всъщност да бъдеш мениджър. Да разбера, какви са различните стилове на управление и как най-добре и ефективно да провеждам срещи на четири очи с членовете на моя екип. Трябваше да разбера как да бъда добър ръководител без да прибягвам до микромениджмънт и да ограничавам свободата на действие на моите служители.

Научих колко важно е да бъдеш открит и искрен, да спечелиш доверието на екипа и да окуражиш дискусиите. Научих повече за хората от моя екип - за това какво харесват и какво не. Разбрах какъв е стилът им на работа и дали те работят най-добре заобиколени от креативен хаос или предпочитат добре подредена и структурирана работна среда.

Познанието на всички тези детайли се от изключително значение, ако искате да помогнете на всеки член на вашия екип да разкрие пълния си потенциал в работата. 3. Създайте ваш Мегазорд

Ако сте израснали през 90-те или поне сте чували за Пауър Рейнджърс, то знаете, че Мегазорд е големият робот, който рейнджърите създават като обединяват зордове(роботи) в едно, за да се борят с по-голям и силен враг. Те никога не биха могли да се справят с подобен противник, ако трябваше да се изправят срещу него един по един.

Иначе казано, цялото е повече от сумата на неговите части. Това важи както за Пауър Рейнжърс, така и за вашия екип в работата.

За да бъде успешен вашия преход от редовен служител към мениджър, вие се нуждаете от мрежа от хора и контакти, които да ви осигурят нужната подкрепа.

Намерете хора, които да ви изкарват от зоната ви на комфорт и да ви покажат нови подходи. Обкръжете се с хора, които имат различен житейски опит и познания. Разбирането на начина, по който другите подхождат към проблемите и намирането на техните решения е от критично значение за разширяването на вашия мироглед и успеха ви като мениджър

4. Не правете всичко сами

Четвъртият ми съвет към новите мениджъри е нещо, което самият аз приех наскоро и което промени изцяло подхода ми към работата.

Всички знаем, че колкото повече работа имате и колкото повече са хората, за които отговаряте, толкова по-важно е ефективното делегирането.

На пръв поглед, процесът на делегиране звучи изключително лесно, нали? Просто казвате на другите какво да правят и те изпълняват!

И аз така си мислех, но с течение на времето открих, че този процес не е никак лесен и че той изисква активна и целенасочена работа, за да бъде ефективен.

Мислех, че се справям страхотно в работата си като мениджър и че всичко върви по мед и масло, докато един ден не прочетох статия на Камил Фурние, носеща заглавието: „Когато „да бъдеш полезен“ всъщност вреди“( When Being “Helpful” Is Actually Hurting).

Тази статия ми отвори очите за мениджмънта. Благодарение на нея разбрах, че аз не се справям зле с работата си на ръководител, но и че има няколко неща, които мога да правя по-добре. Едно от тези неща и до днес е изписано на бележка, която държа на бюрото си в офиса. Тя гласи: „Престани да поемаш чужда работа в името на това да бъдеш полезен“.  

Например, ако кажете на вашия екип, че искате да прегледате всички предложения за изпълнението на проект, който сте им възложили, и че вие ще имате последната дума при избора на подход в работата, ограничавате възможността креативността и потенциала на вашите служители.

Когато разбрах това се почувствах много зле, защото през цялотоо това време мислех, че помагам, но когато съм отнемал от свободата и отговорността на моите служители, аз всъщност съм пречил на растежа на моя екип.

5. Научете се да бъдете продуктивни по различен начин

Когато работих като инженер, моята продуктивност в работата бе лесно измерима. Знаех какво правя и в края на деня постигах резултати, които да го докажат. Независимо дали става въпрос за нещо, което другите можеха да видят, докоснат или чуят, работата ми винаги завършваше с някакъв реален резултат. Това означаваше, че в края на деня можеш да си кажа: „Супер, днес постигнах нещо, днес бях продуктивен“.

Нещата стоят по малко по-различен начин в мениджмънта. В края на работния ми ден вече няма бъгове, които съм успял да отстраня, и приложения, които съм оптимизирал. Няма лесно измерими резултати. В началото ми беше много трудно да приема този факт, защото не знае дали съм продуктивен или не. Нямаше с какво да измеря представянето си в работата, докато не разбрах, че моята основна отговорност не е да постигам някакви изключителни лични резултати, а да гарантирам, че екипът ми разполага с нужните ресурси, за да постига тези цели. Моята работа е да разрешавам проблемите на служителите ми и да помагам на всеки един от тях да бъде най-доброто си „Аз“. В крайна сметка, ефектът от вашата работа може да не е веднага видим, но той е от изключително значение в дългосрочен план.

В крайна сметка постоянството и доверието са най-важните фактори при прехода от редовен служител към ръководител. Ако вашият екип се справя отлично със задачите си, то значи и вие вършите чудесна работа.

.........................................

Mаркъс Уормът за FastCompany.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 27 януари до 2 февруари
Китайска компания за ИИ разтърси пазарите и предизвика съмнения в господството на САЩ в сектора
„Да, България“ подаде сигнал до Антикорупционната комисия за назначаването на Владимир Малинов като шеф на „Булгартрансгаз“
Швеция конфискува българския кораб заради съмнения за саботаж на подводен кабел?
Дисциплината над всичко
Асен Василев: Няма заложени „бомби“ в бюджета за 2025 г.
На днешната дата, 27 януари. Рождениците днес
5 риска за репутацията, пред които са изправени изпълнителните директори през 2025 г.