Оцеляващи в кризата

Оцеляващи в кризата

Оцеляващи в кризата

Последните две години бяха особено трудни за малкия бизнес. Добрата новина е, че това направи много предприемачи по-умни, по-силни, по-гъвкави и по-приспособими. Лошата новина обаче е, че трудните времена предстоят. Оцеляването и успехът през следващите години ще изисква от предприемачите да демонстрират твърдост и способност да се адаптират бързо и да прилагат правилните стратегии. Това пише за списание Entrepreneur д-р Дейвид Фелпс, създател на Freedom Founders – група от експерти, чиято основна мисия е да помагат на другите да постигнат финансова независимост. След анализ на ситуацията, той дава идеи как да малкият бизнес да премине успешно през кризата.

Свалете розовите очила

Може да ви се струва, че в някои отношения 2002-а по-добра от 2020 и 2021 г. Голяма част от света постепенно се отваря и се връща към нормалния живот. Но истината е, че това е живот след пандемия. Десетки малки търговски обекти бяха принудени да затворят, докато големи вериги, като Best Buy, Target и Lowe's, останаха отворени и реализираха рекордни печалби. На практика това се оказа мащабна консолидация на пазарен дял, откраднат от малките предприятия и поднесен на сребърен поднос на корпорациите. Ситуацията създаде значително по-предизвикателна и по-малко справедлива бизнес среда.

Пандемията даде началото на отдалечената работна сила и сега, когато духът излезе от бутилката, няма връщане назад. Бизнеси, които се адаптираха, оцеляха и в много случаи процъфтяха. Управлението на работната сила от разстояние означава, че мениджмънтът трябва да измерва производителността проактивно въз основа на стойността на приноса към компанията. Много собственици установиха, че фирмите им не се нуждаят от голяма работна сила, за да бъдат ефективни.

Съвсем наскоро американските работодатели се изправиха пред един шокиращ феномен – Голямото напускане (Great Resignation или Big Quit). Над 8,3 милиона американци напуснаха работа през лятото, като в същото време бюрата по труда обявиха над 10 милиона свободни работни места, към които никой не прояви интерес. След катаклизмите на пазара на труда, преминаването към дистанционен режим и осъзнаването, че са голяма сила при договаряне на условията за труд, милиони американци избраха да работят по свои собствени правила и станаха предприемачи. Тези, които останаха, поискаха повече контрол върху графика на работа и свободно време, по-добро заплащане и обезщетения, и отказаха да приемат корпоративна култура, която не им харесва.

Проблемът с инфлацията

След всичко това работодателите са изправени пред главоломно нарастваща инфлация, която ги удря на два фронта. Първо, това води до покачване на разходите за всичко, което подкопава покупателната способност и прави потребителите по-предпазливи. И второ – намалява обема и честотата на покупките, което се отразява на приходите на малкия бизнес. Ситуацията е особено обезпокоителна, като се има предвид, че приблизително 70% от БВП разчита на потребителското търсене.

В същото време предприемачите са изправени пред кризата на веригата за доставки, която засяга и малките, и големите, както и потребителите, но по различни начини. Проблемът за малкия бизнес е, че големият бизнес купува продукти, консумативи, оборудване и суровини в големи обеми, и остава без суровината, от която се нуждае производството. Като прибавим и закъсненията на доставките, блокадите, протестите на шофьорите на камиони и заплахата от глобална война, е лесно да заключите, че ситуацията върви към влошаване, преди да се подобри.

Реакцията на правителството и пазара

Правителството вече прекрати голяма част от фискалните политики, които бяха създадени в отговор на пандемията. Малкото останали ще ги последват скоро. През последните две години милиони американци получиха пари от правителството, за да се справят с кризата, но тези помощи спират. Това е като да хвърлите домашен любимец в дивата природа и да очаквате да оцелее в пустошта, след като е бил хранен, гледан и защитен през целия си живот. Спирането на подпомагането ще доведе до финансови проблеми за значителна част от населението на САЩ.

Очаква се и лихвените проценти да бъдат повишени от Федералния резерв като начин за справяне с инфлацията. Това решение на ФЕД е неизбежно, тъй като за пръв път през последните 40 години сме изправени пред такъв значителен ръст на инфлацията. Високите лихвени нива са фатални за малкия бизнес.

С нарастването на дълга на САЩ се увеличават и плащанията, паричният ресурс на частния сектор намалява, а това забавя растежа.  Като следствие БВП се свива и икономиката на страната влиза в брутална низходяща спирала. В исторически план това води до засилване на регулациите в опит  правителството да си върне контрола. Натискът върху бизнеса ще се засили и положителният ефект е съмнителен. Вероятно ще станем свидетели на повишена инфлация, нарастващи лихвени проценти, по-високи цени и вероятно рецесия. Естествено е да си зададем тези два въпроса – колко тежко ще бъде и колко дълго ще продължи?

Пътна карта за адаптация

Добре би било, ако всичко изброено до тук е само предположение. Но не е. Макар че за пръв път преживяваме  Covid пандемия, не за пръв път ставаме свидетели на икономическа несигурност. През последните десетилетия се сблъскахме с колапса на жилищното строителство през 2008 г., балона на дотком, огромната инфлация през 70-те и 80-те години на миналия век и други по-малки икономически кризи. Основните стратегии за оцеляване в подобна среда по принцип са едни и същи.

Диференцирайте и иновирайте

Потърсете възможности за диференциране и иновации и след това ги използвайте възможно най-бързо, за да създадете мощно конкурентно предимство. Вземете пример с Apple, който пое пазара на телефони в САЩ, когато пуснаха iPhone през 2007 г. и все още го доминират. Диференциацията може да гарантира, че ще бъдете възприемани като уникални и ценни, а не просто като друга стока, която трябва да се конкурира предимно по цена.

Диференцирането се свежда до ефективно брандиране и маркетинг. Нямам предвид това, което прави компанията ви по-добра, а това, което я прави различна. Съгласен съм, че може да звучи контраинтуитивно, но чуйте ме: по-доброто е субективно. Това, което прави един продукт или услуга по-добри за мен, може да не означава абсолютно нищо за вас , нещо повече – може да ви се стори за недостатък. Придържайки се към примера с iPhone, технологично погледнато, той обективно не е най-добрият. Много други телефони имат по-добри камери, по-бързи процесори и повече място за съхранение. Но пък iPhone е изключително лесен за използване и хората го обичат точно по тази причина. Разберете какво прави вашата компания различна. С какво се отличава от вашите конкуренти? След това приемете в своя мисия да приемете , използвате и наложите това.

Иновациите са по-сложни, но си заслужават огромните усилия, които обикновено изискват. Отново трябва да сте подготвени за провал, защото сигурна формула не съществува. Когато правим иновации, не става въпрос просто за подобряване на някои аспекти на даден продукт или услуга. Blockbuster подобри услугата си, като предложи по-широк избор от филми и игри, продава закуски и стартира различни програми за награди, наред с други неща. Netflix, от друга страна, направи иновация, която стана неуместна, когато дадоха възможността на потребителите да гледат филми в комфорта на собствения си хол. Иновациите са това, което трансформира индустрията.

Оптимизирайте работната сила

Важно е да оптимизирате работната сила. Това означава да се уверите, че имате правилните хора в правилните роли, за да увеличите максимално производителността, ефективността и удовлетвореността на служителите. Последното ще ви помогне да смекчите или изпреварите въздействието на Голямата оставка върху вашия бизнес – щастливите и доволни служители са склонни да останат по-дълго.

Трябва също да използвате автоматизация там, където има смисъл. Това е деликатен и балансиращ акт. Обикновено трябва да автоматизирате безсмислени задачи, но почти никога задачи, които включват взаимодействие с клиенти или с потенциални клиенти. Пример за това са файловете, които генерира папка Dropbox веднага след като създадете нов клиент в Quickbooks. Когато направите това, екипът ви ще се съсредоточи върху специфични задачи, за каквито е квалифициран. Това ще задържи служителите ви в тяхната „гениална зона“, което прави екипът щастлив и продуктивен.

Правилни взаимоотношения

Взаимоотношенията – с вашия екип, клиенти, доставчици, партньори и конкуренти, могат да бъдат един от най-важните активи на бизнеса ви, защото водят до идеи, възможности и партньорства. Това е особено важно по време на криза. От тях зависи дали ще прекратите фирмата си, ще сърфирате умело и ще преминете успешно през турбулентните времена.

Тези отношения няма да се материализират от нищото. Ще трябва да инвестирате време и енергия в изграждането им и след това да ги подхранвате и поддържате. Търсете начини за последователно добавяне на стойност за тези хора. Понякога ще давате повече, отколкото получавате, а друг път ролите ще се разменят. И ползите ви не винаги ще бъдат преки. Може да помогнете на някого по някакъв начин, някой друг да помогне на вас, така че не резултатът е важен, а приносът към изградената мрежа. Това включва следното:

  • Твоят отбор. Текучеството и недостигът на работна сила могат да опустошат бизнеса, така че трябва да инвестирате време, за да сте сигурни, че членовете на вашия екип не само са справедливо компенсирани, но и се чувстват оценени и ценни. Тук няма пряк път – демонстрирайте неподправен интерес към тях извън тяхната роля във вашата организация. Трябва да знаете за техните хобита, цели и мечти. Какви каузи ги привличат, какво ги вълнува… Когато научите тези подробности, можете да изградите силни взаимоотношения и много поустойчива компания. Без вашия екип нямате бизнес.
  • Доставчици и подизпълнители. Изграждането на силни взаимоотношения с вашите доставчици и подизпълнители е от съществено значение, защото гарантира, че ще имате инвентара и оборудването, от което се нуждаете, за да поддържате бизнеса си. Особено важно е да разширите доставките отвъд това, от което се нуждаете в момента, защото може да се наложи да черпите от него, когато те бъдат евентуално преустановени. Помалките компании могат да изградят свой собствен списък с помощта на Google и електронна таблица, но по-големите компании може да искат да използват специално създадена платформа с актуални данни, особено когато трябва да филтрират доставчици по различни критерии.
  • Клиенти. Когато те знаят, че наистина ви е грижа за тях, ще създадете лоялни отношения, които ще издържат на всякакви предизвикателства, вследствие на кризата. Конкретният подход ще варира в зависимост от индустрията, позиционирането на вашата марка, вида и размера на клиентите, които обслужвате, но ключът е да поддържате връзка с тях и постоянно да предоставяте стойност по непромоционален начин. Това може да означава понякога да им изпращате наистина полезен или запомнящ се подарък, информация, потенциални клиенти или нещо друго, което е за тях, а не е просто умело завоалиран маркетинг трик. Запомнете – те се предлагат непрекъснато, затова усилията ви трябва да бъдат едновременно полезни и автентични.

Да, общите икономически условия са нестабилни, но пък разполагаме с инструменти, с които ще преодолеем това, което е извън нашия контрол. Адаптирайте се, за да оцелеете и да продължите напред.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ