Готови ли сте за стола на шеф?
Повечето амбициозни професионалисти си поставят за цел да стигнат до върха на корпоративната стълбица, но твърде често тези хора опитват да се издигнат, преди да са готови за това. Корпоративните лидери също толкова често се подават на изкушението да повишат най-добрите си служители твърде рано. Истината е, че качествата на най-добре представящите се работници в повечето случаи не са същите като тези, от които се нуждае един ръководител. Това преждевременно преминаване към управленска позиция може да струва скъпо на компанията и да я постави в ситуация, в която има недоволен мениджър и екип.
Откъде идва този проблем? Най-вече от класическата организационна йерархия. Ако сте амбициозни и искате повече пари, авторитет и власт, нямате друг избор, освен да се изкачвате по корпоративната стълбица. В много случаи обаче тези стъпки по стълбицата не носят резултатите, на които се надявате. Предишният ви успех като служител не винаги се пренася върху лидерската роля. Мениджърите отговарят за корпоративната бюрокрация, въпроси от сферата на човешките ресурси, бюджетни обсъждания и административните отговорности – крайно различни дейности от стандартните за служителите. Това означа, че в един момент най-добре представящите се работници вече не се възползват от своите качества и умения. Това е разочароващо за тях и може да струва скъпо за бизнеса.
Ако сте опитен служител с множество постижения зад гърба си, може да бъдете изкушени от идеята да кандидатствате за управленска позиция. Преди обаче да го направите, трябва да си зададете няколко въпроса:
Каква е причината да искате да преминете към ръководна роля?
Защо искате да получите управленска позиция? За да имате повече власт или за да давате власт на другите? Повече от 60% от анкетираните мениджъри в скорошно прочуване казват, че са приели ръководна позиция само заради повишението на заплата и кариерния напредък. Те не са били мотивирани от неща като възможността да помагат в развитието на своите колеги или да отговарят за вземането на важни решения.
Преди да се присъедините към редиците на мениджърите, трябва да бъдете честни със себе си. Вълнува ли ви новата ви работа? Искате ли да научите повече за лидерството, за да можете някой ден да управлявате собствена компания? Намиралите ли за интересни административните задачи? Разполагате ли с нужното търпение, за да можете да помагате на други хора? Постиженията на добрите лидери се дължат не само на личния им принос, но и на способността им да правят другите по-успешни.
Аз например работих като продавач едно десетилетие, преди да се преместя на управленска позиция, защото исках някой ден да бъда шеф на моя собствена компания. За да постигна тази си мечата трябваше да се науча как да ръководя ефективно други хора. Имаше някои задачи и отговорности, които не ми бяха по вкуса, но бях готов да направя всичко необходимо, за да стана мениджър, тъй като имах дългосрочна цел.
Успешни ли сте в настоящата си работа?
Служителите, които не изпълняват или надминават настоящите си цели не са готови за повишение в работата. Ако вашите ръководители и колеги не гледат на вас като на успешен служител в момента, то трудно биха си ви представили в позиция на власт. Доказали ли сте, че сте успешни в настоящата си работа с ясни, доказуеми и устойчиви резултати? Да приемем, че сте продавач, който иска да премине към управление на продажбите. Трябва да сте 100% отдадени на тази идея, за да надхвърлите целите си за продажби и да изградите положителни вътрешни взаимоотношения в продължение на няколко години, преди да се превърнете в сериозен кандидат за поста.
В допълнение към постигането на продължителен успех, трябва да бъдете ангажирани със случващото се около вас. Като мениджър вашата работа ще бъде да наблюдавате безшумно напредъка по проектите на вашите подчинени и да поддържате взаимодействие между различните отдели на компанията. Това изисква активно слушане и наблюдение — умения, които ще трябва да покажете преди да заемете управленска позиция.
Бъдете бдителни и си записвайте неща, които ви правят впечатление. Забелязали ли сте някаква неефективна част на работния процес, която може да бъде подобрена? Отидете при вашия ръководител и споделете идеите си. Това показва, че вие е грижа не само за собствената ви работа, но и за цялостното представяне на вашия екип, отдел или организация. В крайна сметка част от отговорността на мениджъра е да дава информация на другите. Така ще спечелите доверието на вашите колегите и уважението на другите мениджъри.
Добре ли се справяте с изграждането на връзки с другите?
Когато бях продавач с управленски амбиции, не фокусирах всичките си усилия и внимание само върху колегите ми от отдел „Продажби“. Бях любопитен и търсех контакт с екипи от всички отдели на компанията. Питах ги за тяхната работа и се опитвах да се поставя на мястото им в опит да разбера какво мога да направя с моите клиенти, за да улесня работата им.
Например, всеки месец изпращах имейли до клиентите си, обобщаващи интересни проекти, които компанията наскоро беше завършила. Тъй като имах връзка с хора от различни отдели, бях запознат с различни проекти, които клиентите ми биха оценили и за които нямаше да имаме дори идея, ако се бях затворил в моя си отдел. Вместо да запазя тази информация за себе си, аз я споделих и с другите продавачи, за да може тя да достигне и до техните клиенти. Това направи ролята ми в организацията по-видима и показа на моите колеги, че наистина искам да им помогна да успеят, или както казах по рано – да им дам власт.
Ако търсите кариера в мениджмънта, не може да се затваряте в собствения си свят. Добрите мениджъри работят не само за своя личен успех, а за този на всички в компанията. Ако демонстрирате, че наистина искате да помогнете на хората в организацията, вашият екип ще ви се довери повече. Тази искреност и смирение ще се изплатят, когато най-накрая се осмелите да изкачите корпоративната стълбица и да се превърнете в мениджър.
………………….
Боб Марш за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.