Мениджърските грешки, които се отразяват най-зле на служителите

Мениджърските грешки, които се отразяват най-зле на служителите

През последните пет години проведох няколко проучвания на работното място, за да разбера кои са най-често допусканите от мениджърите грешки. Данните разкриват, че дори при настоящият режим на работа от разстояние голяма част от тези можели на поведени продължават да тормозят служителите. Това са пет мениджърски грешки, които се отразяват най-зле на работниците:

Микромениджмънт

Номер едно в класацията не би трябвало да е изненада за никой. Мениджърите, които винаги опитват да доминират хората, процесите и решенията и управляват чрез страх, не печелят ничии симпатии. Микромениджмънтът унищожава мотивацията и креативността на работниците.

След като пандемията от COVID-19 на практика изтри границата между работата и личния живот, принуждавайки хората да работят от вкъщи, традиционният график от 9 до 5 вече няма никакво значение. Сега е момента мениджърите да дадат повече гъвкавост на своите служители и да им позволят сами да избират работното си време. Това обаче създава проблем със синхронизирането на работата и в крайна сметка може да навреди на продуктивността на екипа. Ветри Велоре, който е главен изпълнителен директор на стартъпа Ally.io, казва че този проблем може да бъде разрешен не с микромениджмънт, а с макромениджмънт.

„Поставете фокус върху основните си цели и оценете приноса на всеки служител към постигането им, вместо да си губите времето с малките неща от ежедневието. Стига ключовите резултати да бъдат постигани, не се интересувам от начина, по който се стига дотам“, казва Велоре.

Его

Надменността е основата причина за много конфликти и спорове. Когато мениджърите поставят себе си на пиедестал като източник на безгранична мъдрост и познания и използват позицията си за да налагат  своите виждания и идеи, те разбиват екипния дух и демотивират подчинените си.

Всички сме подвластни на някаква степен на егоизъм, но когато прекрачваме границите и се фокусираме твърде много върху себе си, ние започваме да игнорираме чуждите гледни точки и разбирания, което води до вземането на лоши решения.

Неспособност да изслушват

Слушането се превърна в едно изгубено изкуство. Липсата на активно слушане и двупосочна комуникация е очевиден недостатък, който откривам при много мениджъри. Може би това се дължи на високото високите обороти на работа и преследването на срокове, които не им позволяват да забавят темпото и да се вслушат в случващото се около тях. Това обаче ги кара да пропускат важни сигнали, от които зависи както личното им представяне, така и това на екипа им (а понякога и цялото им кариерно развитие).

Мениджърите, които изслушват другите и предприемат действия в резултат от обратната връзка показват, че ги е грижа за техните служители. Те дават пример, че когато член на екипа им дойде при тях с някакви оплаквания или притеснения, те ще бъдат чути, взети на сериозно  и адресирани подобаващо.

Третиране на служителите като роботи

Една грешка, която мениджърите много често правят, е да се отнасят със служителите си като с роботи. Те гледат на тях  като на зъбни колела в машина, които лесно могат да бъдат заменени, вместо да се държат с тях като с равни бизнес партньори, от които зависи общия им успех.

Липса на доверие

Тъй като служителите на първите линии са тези, които познават най-добре клиентите и знаят как точно работят нещата, те са хората, от които мениджърите трябва да търсят най-актуална информация. В много случаи обаче ръководителите не дават нужното доверие на своите служители и опитват да правят всичко сами, мислейки, че само те могат да се справят с определена задача. Добрите мениджъри търсят съвети, идеи и стратегии от своите подчинени, защото им имат доверие. Това изгражда култура на взаимно уважение, при която служителите се чувстват достатъчно сигурни, за да задават въпроси и да споделят притеснения си със своите ръководители.

В крайна сметка обаче не трябва да забравяме, че мениджърите също са хора и правят грешки. Това не означава, че те трябва да бъдат демонизирани. Повечето имат добри намерения и са готови да променят навиците си, стига да им бъде обяснено къде бъркат.

.............

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ