Министрите на ЕС приеха забележителни мерки за климата

Министрите на ЕС приеха забележителни мерки за климата

Министрите на ЕС приеха забележителни мерки за климата

Правителствата на ЕС подкрепиха ключови усилия за намаляване на вредните емисии. Това стана в ранните часове на сряда, съобщи POLITICO.

Седемнадесет часа преговори между националните министри на околната среда на блока завършиха с компромисно споразумение, което приближава ЕС една крачка по-близо до прилагането на мащабни мерки, предназначени да намалят емисиите на парникови газове с 55% през това десетилетие.

Отстъпките, предоставени на някои държави в процеса, предизвикаха опасения, че министрите са отслабили законодателството, създавайки почвата за трудни преговори с Европейския парламент за финалния пакет.  

Въпреки това настроението бе оптимистично. Гласуването премина малко след 2 часа сутринта в сряда; министрите и ЕК похвалиха резултата.

„В разгара на най-голямата енергийна криза в Европа стартирахме един от най-всеобхватните климатични пакети в историята на ЕС“, каза германският министър на климата Роберт Хабек.

Преговорите за уреждане на обща позиция по основните елементи от забележителния законодателен пакет на Комисията за климата, известен като Fit for 55, започнаха във вторник сутринта и продължиха до късно през нощта, докато министрите обсъждаха спорните точки – реформата на въглеродния пазар на ЕС, националните цели за намаляване на емисиите и постепенното спиране на автомобилите с двигатели с вътрешно горене – крайъгълни камъни на плана на ЕС за ограничаване на емисиите, които затоплят планетата.

Министрите се съгласиха, че ЕС трябва колективно да отстрани 310 милиона тона CO2 еквивалент от атмосферата чрез стимулиране на естествените поглъщатели като горите, прекратяване на продажбата на автомобили с двигатели с вътрешно горене през 2035 г., въвеждане на въглеродна цена за транспортните и отоплителните горива и др. Правителствата въведоха множество по-малки промени в първоначалното предложение на Комисията в опит да защитят националните си интереси на фона на войната в Украйна.

 „Не можем да правим компромис с изменението на климата. Не можем да преговаряме с природата. всички малки отстъпки, които могат да бъдат направени, се сумират и оставят сметка за плащане на бъдещите поколения “, заяви датският министър на климата Дан Йоргенсен пред колегите си.

„Всяка амбиция си има цена”, така Петрос Варелидис от Гръцкото министерство на околната среда обобщи настроенията, които белязаха дебата. Той имаше предвид противоречивата нова цена на въглерода в ЕС, която ще направи изкопаемите горива, използвани за отопление на домове и за автомобили, по-скъпи в опит да се стимулира преминаването към алтернативи.

Предложението предизвика тревога в столиците, които се опасяват от ренесанса на френското движение „Жълтите жилетки“. Затова бе обещано създаването на социален фонд за климата с портфейл от 72 млрд. евро.

Германия дълго се колеба дали да забрани автомобили с двигателя с вътрешно горене през 2035 г., заплашвайки да провали преговорите. Имаше успешен натиск от Гърция, Малта и Кипър за въвеждане на изключения за малките острови в правилата, регулиращи емисиите от авиацията и корабоплаването.

Държавите, водени от силно залесените като Швеция и Финландия, също направиха съществени промени в правилата, регулиращи отстраняването на въглерод, премахвайки задължителните междинни цели и механизъм за прилагане.

Шефът на Зелената сделка на ЕС Франс Тимерманс обяви след приемането на споразумението, че то ще доведе до намаляване на емисиите с поне 55% през това десетилетие и до нетна нула до средата на века.

Германският министър на околната среда Щефи Лемке говори за „исторически резултат“, който ще трансформира европейската икономика.

Европейският парламент ще настоява за по-амбициозна позиция в преговорите със страните от ЕС, които се очаква да започнат след лятната пауза.Това подготвя ЕС за междуинституционална битка за климатичните амбиции през есента. Но по някои въпроси Парламентът и Съветът са почти съгласувани.

И двете институции в крайна сметка подкрепиха една и съща дата за премахване на двигателя с вътрешно горене, което означава, че ЕС е почти сигурно да забрани продажбата на бензинови и дизелови автомобили през 2035 г.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ