"Това се случва веднъж на 1300 години!" Учени откриха необяснима супервълна

Това се случва веднъж на 1300 години! Учени откриха необяснима супервълна

"Това се случва веднъж на 1300 години!" Учени откриха необяснима супервълна

Вълна -"убиец" край бреговете на Канада постави световен рекорд. Тя не е най-голямата в историята, но e в пъти по-висока от всички околни вълни. Дълго време подобно явление се смяташе за измислица, но откакто вълните-убийци бяха фиксирани с прибори, учените започнаха да търсят обяснение за тях, пише списание Scientific Reports.

Отдавна моряците разказват истории за гигантски вълни, които сякаш изникват от нищото по време на сравнително неголямо вълнение. Подобни свидетелства обаче бяха твърде малко и учените отказваха да повярват в съществуването им като ги приемаха по-скоро за мълва, тъй като не се вписваха в научните представи и знания за морските процеси. Според класическите модели вълните в определена област на водата винаги са еднородни, а цунамита се образуват единствено поради земетресения или други събития като експлозии. Освен това цунамитата са почти невидими в дълбоките води.

През 90-те години на миналия век обаче учените трябваше да променят мнението си, тъй като такова явление беше записано с инструменти на петролна платформа. Отличителна черта на такива единични вълни-убийци е, че те значително надвишават височината на околните води.

Така започва и по-внимателното наблюдение на внезапно появяващи се вълни-убийци, докато накрая, през 2020 г. учени регистрират рекордно висока супервълна край остров Ванкувър в тихоокеанското крайбрежие на Канада. Тя е била висока 17,6 метра и три пъти над средната височина на околните вълни. Известно е, че вълните-убийци могат да достигнат почти 30 метра. Това, което прави вълната край Ванкувър рекордьор е, че е три пъти по-висока от вълните, които непосредствено я предхождат и следват. Само за сравнение, супервълната Dropner, наблюдавана през 1995 г. е с височина от 25 метра, но два пъти по-висока от гребените на околните вълни.

„Само няколко такива  вълни в историята са директно записани и това е първата с толкова голяма амплитуда“, казва Йоханес Гемрих от Канадския викториански университет. "Това се случва веднъж на всеки 1300 години."

Учените са прекарали две години, опитвайки се да потвърдят фиксацията на явлението.

Вълната, наречена Юклулет, (кръстена на района, в чиято акватория е засечена) e открита от измервателна шамандура на проекта MarineLabs. Данните от измерването са позволили на учените да реконстриурат компютърно формата на вълната. „Изглежда като възвишение с размерите на четириетажна къща, стърчаща от водата, пред която се виждат падини“, разказва пред CNN Скот Бийти, ръководител на MarineLabs.

Независимо, че височината на вълната е известна, изследователите все още имат много въпроси. „Повечето от тези наблюдения се правят с помощта на една шамандура в една точка и следователно, когато вълната премине, ние знаем нейната височина, но не знаем нейната дължина“, казват те. Учените все още нямат и еднозначно обяснение за това явление. Съществуват няколко хипотези. Например, определена форма на брега или морското дъно може да изпраща една срещу друга съвпадащи по фази на движение вълни, чиято височина се сумира. Друго предположение гласи, че вълните от едно течение могат да преминат в насрещно течение, което би съкратило дължината им и увеличило височината им. И накрая, има математическо обяснение, което следва от нелинейното уравнение на Шрьодингер. Според него, казано най-простичко, в някои ситуации вълната започва да поглъща енергията на вълните отпред и отзад. Този модел е бил потвърден по време на тестове в басейн с изкуствено генерирани вълни.

Въпреки това, нито една хипотеза не е в състояние да обясни всички регистрирани случаи и затова изследователите предполагат, че зад образуването на вълни-убийци могат да стоят няколко различни физически явления. Сигурно е обаче, че подобно явление представлява заплаха за моряците и корабоплаването, тъй като вълна-убийца, за разлика от буря, не може да бъде предвидена и внезапната й поява оставя малко време на екипажа за подготовка и маневри.

Освен това хората, живеещи край морето, също могат да бъдат изложени на риск, ако се образува такава вълна близо до брега. Учените се надяват, че в бъдеще ще успеят да разгадаят причината за появата на подобни природни явления и да започнат по някакъв начин да ги предсказват.

По-рано се появи и научна хипотеза, че именно вълни-убийци са виновни за мистериозните и внезапни изчезвания на кораби в Бермудския триъгълник.