Как да възпитаме трудолюбиво хлапе

Как да възпитаме трудолюбиво хлапе

Как да възпитаме трудолюбиво хлапе

За начало трябва да му покажете, че всичко това има смисъл. Децата забелязват, че за възрастните от по-голямо значение е резултата от нещата, които правят, а не това, че са самостоятелни, пишат Новите Родители.

Покажете му, че не е така. Например, когато разлее млякото и започне да го бърше сам, като все повече го размазва, не летете към него с писък и не му вземайте гъбата от ръцете. Мазалото вече е факт, в тази ситуация го оставете да се справи сам – колкото-толкова. И, ако е възможно, после не поправяйте резултата явно и не му казвайте, че е почистил некачествено. Интересува ви да го свърши, не да го свърши перфектно. Кажете му задължително „браво“ и вижте дали някои от следващите съвети няма да са ви полезни.

1. Оставете го да се сблъска с последствията

Флумастрите отново са оставени без капачки цяла нощ и на сутринта са за боклука. Не ги хвърляйте, приберете ги без коментар и го оставете сам да открие това. Когато започне да мрънка, че са изсъхнали и иска нови, кажете че няма смисъл, защото се опасявате как и с тях ще се случи същото. Купете нови след няколко молби и обещания, че ще се грижи за тях.

2. Целесъобразност, не естетика

Ако изисквате от детето самостоятелност, ръководете се от целесъобразността, а не от естетиката и други подобни. Във възрастта преди първи клас детето играе с нещо за около 15-20 минути. Да го карате след всяка игра да си прибира нещата е мъчително и за двете страни и неефективно. Помолете го да си подрежда играчките преди лягане, за да не се спънете в тях през нощта например – това като идея би разбрало по-добре.

3. Бъдете конкретни

Казвайте: „Когато свършиш с обяда, сложи в мивката купичката и приборите“, а не: „Прибери си масата“.

4. Използвайте картинки за онагледяване

Редът на обличане на дрехите или последователността при миенето на зъбите лесно може да онагледите с няколко повтарящи се картинки. По-големите деца ще се зарадват и ако към тях прибавите момента с квадратчето, в което се отмята свършената стъпка.

5. Не обвинявайте в несръчност

Дори и да е подредил книжките една върху друга, като е започнал с най-малката и тя стои отдолу, не го хокайте, че не се прави така, а покажете как и обяснете защо със спокоен тон.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ