Как да възпитаме трудолюбиво хлапе
За начало трябва да му покажете, че всичко това има смисъл. Децата забелязват, че за възрастните от по-голямо значение е резултата от нещата, които правят, а не това, че са самостоятелни, пишат Новите Родители.
Покажете му, че не е така. Например, когато разлее млякото и започне да го бърше сам, като все повече го размазва, не летете към него с писък и не му вземайте гъбата от ръцете. Мазалото вече е факт, в тази ситуация го оставете да се справи сам – колкото-толкова. И, ако е възможно, после не поправяйте резултата явно и не му казвайте, че е почистил некачествено. Интересува ви да го свърши, не да го свърши перфектно. Кажете му задължително „браво“ и вижте дали някои от следващите съвети няма да са ви полезни.
1. Оставете го да се сблъска с последствията
Флумастрите отново са оставени без капачки цяла нощ и на сутринта са за боклука. Не ги хвърляйте, приберете ги без коментар и го оставете сам да открие това. Когато започне да мрънка, че са изсъхнали и иска нови, кажете че няма смисъл, защото се опасявате как и с тях ще се случи същото. Купете нови след няколко молби и обещания, че ще се грижи за тях.
2. Целесъобразност, не естетика
Ако изисквате от детето самостоятелност, ръководете се от целесъобразността, а не от естетиката и други подобни. Във възрастта преди първи клас детето играе с нещо за около 15-20 минути. Да го карате след всяка игра да си прибира нещата е мъчително и за двете страни и неефективно. Помолете го да си подрежда играчките преди лягане, за да не се спънете в тях през нощта например – това като идея би разбрало по-добре.
3. Бъдете конкретни
Казвайте: „Когато свършиш с обяда, сложи в мивката купичката и приборите“, а не: „Прибери си масата“.
4. Използвайте картинки за онагледяване
Редът на обличане на дрехите или последователността при миенето на зъбите лесно може да онагледите с няколко повтарящи се картинки. По-големите деца ще се зарадват и ако към тях прибавите момента с квадратчето, в което се отмята свършената стъпка.
5. Не обвинявайте в несръчност
Дори и да е подредил книжките една върху друга, като е започнал с най-малката и тя стои отдолу, не го хокайте, че не се прави така, а покажете как и обяснете защо със спокоен тон.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.