Спрете да угаждате на всички
Екипен играч ли сте? Спазвате ли всички правила? Давате ли 110% от себе си в работата? Макар че в повечето случаи това са позитивни качества, понякога те описват служител, за който най-важното нещо е да угажда на възможно най-много хора (people pleaser). Това обаче може да бъде изключително вреден за кариерата ви навик. Този начин на поведение създава среда, в която другите се възползват от вас и ви товарят с допълнителни задачи, които в крайна сметка водят до прегаряне.
По какво може да бъде разпознат този тип служител и как можете да разберете дали самите вие не попадате в тази категория? Най-добрият начин да прецените дали сте преминали границата и от отговорен и надежден служител сте се превърнали в такъв, който опитва да угоди на всички, е като се замислите върху нещата, които правите за другите. Ако не намирате тези занимания за особено приятни и се чувствате претоварени с работа, но в същото време продължавате да предлагате вашата помощ, то имате проблем. Ако не спирате да се извинявате, без да има причина за това, най-вероятно сте прекосили границата. Един от аспектите на „угаждането“ е тенденцията човек да избягва конфликтите и да не изразява личното си мнение, страхувайки се, че това може да се отрази на „репутацията“ му сред другите.
Ключът към преодоляването на този проблем идва от осъзнаването на факта, че инициативността и трудолюбието могат да помогнат за изкачването професионалната стълбица, но те никога не трябва да водят до поставянето на чуждите нужди над вашите.
Голямата ирония в случая е, че останалите служители обикновено не харесват угодливите си колеги. Ако вие винаги подранявате за срещите с шефа и се съгласявате с всяка негова друма, другите служители най-вероятно няма да имат особено високо мнение за вас. Самият мениджър също може да се измори от постоянното търсене на внимание от страна на този тип работници.
Ето няколко стратегии за преодоляване на нуждата да бъдете харесвани:
Създайте граници
Независимо дали тези граници са под формата на правило от рода на - „Не отговарям на имейли след 19:00 часа“ или даване на график с дни, в които сте достатъчно свободни, за да помогнете на колега, който се нуждае от вашата помощ, границите изпращат съобщението, че не сте налични 24/7 и че има време, в което не искате да бъдете занимавани с чужди проблеми
Не давайте безусловно „да“
Вместо веднага да се съгласите да поемете някаква задача и после да се ядосвате, че целият ви ден е отишъл за нейното изпълнение, кажете че трябва да проверите графика си и да видите дали имате възможност да се натоварите с допълнителни ангажименти. Ако можете да отделите време, то също трябва да има лимит. Кажете нещо от рода на: „Могат да отделя 20 минути след обедната почивка за тази задача, но след това трябва да продължа работата си по друг проект“.
Научете се да казвате недвусмислено „не“
Ако от вас се иска да направите нещо, което не е по силите ви, то просто кажете: „За съжаление, не мога да ви помогна с тази задача“. Не трябва да мислите, че дължите на другия човек някакво обяснение или извинение за вашия отказ. Ако наистина искате да помогнете, може да насочите колегата си към човек, който може да му бъде от полза за изпълнението на тази задача.
Търсете обратна връзка, но не постоянно
Хората, които се стараят да угаждат на всички, обикновено търсят обратна връзка повече от останалите, защото това е нещото, което им дава увереност и ги кара да се чувстват доволни от работата си. Нормално е да търсите мнението на шефа и на ваши колеги в началото, средата и края на даден проект, но не трябва да търсите одобрение за всяко малко нещо.
Спрете да се извинявате
Разбира се, ако сте настъпили някой, докато сте влизали в асансьора, трябва да се извините. Ако обаче започвате всеки разговор с шефа с думите „Извинявай, мога ли да те питам нещо“, то вие сте си създали навик, от който трябва да се отървете. Спрете да се извинявате за вашето присъствие.
Научете се да приемате похвали
Може да звучи иронично, но хората, които постоянно търсят чуждото одобрение, не знаят как да реагират, когато някой им каже, че са свършили добра работа. Обикновено те търсят някаква грешка, за да подкопаят собствените си усилия и резултати - „Презентацията ми не бе толкова добра, колкото тази на Алекс“ или „Пропуснал съм една запетая на втория ред“. Вместо това просто кажете: „Благодаря, радвам се, че се е получило добре“. Скромността е хубаво качество, но това не означава, че човек не трябва да приема комплименти и похвали, когато ги заслужава.
.................
Даун Папандреа за Monster.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.