Меките умения са важни, но тези четири - най-важни!

 Меките умения са важни, но тези четири - най-важни!

За никого не е новина вече, че междуличностните умения (известни още като меки умения), са най-търсените в съвременната бизнес среда. Проучване на LinkedIn от 2018 г., в което участват 4000 работници от цял свят, стига до заключението, че приоритет номер едно за всяка успешна организация са обученията за развиване на междуличностни умения у нейните служители.

Причината за това е, че именно те, познати още и като (EQ), са това, което ни отличава от останалите. Доклад на LinkedIn от 2015 г. показва, че в САЩ хората с висока емоционална интелигентност изкарват средно 29 хил. долара повече на година от останалите. Иначе казано, добрите междуличностни умения ви гарантират успех в бизнеса.

Макар че съществува широк спектър от умения, които може да бъдат определени като „междуличностни“, тези четири са от най-голямо значение:

1. Уважително отношение

Когато човек е изцяло погълнат от работата си, той може да забрави за етикета и любезностите, но в крайна сметка демонстрирането на уважение към другите е от ключово значение за изграждането и поддържането на добри взаимоотношения на работното място. Когато сте на среща на екипа или пък просто водите разговор с ваш колега, винаги изчаквайте другите да завършат мисълта си, преди да започнете да говорите. Благодарете на другите, когато те споделят с вас някакви идеи, признавайте приносът им за общия успех и надграждайте върху него. Ако вие ръководите срещата, отделете внимание на всички присъстващи(ако е възможно от времева гледна точка), като ги поканите да се изкажат и им благодарите за участието. Друг начин да демонстрирате уважение е като идвате на време за тези срещи. Времето е един от най-ценните ресурси, с които разполагаме, така че е добре да не губите това на вашите колеги. Ако ви се наложи да закъснеете, не просто се извинете и не опитвайте да се оправдавате с трафика или с друг по-важен ангажимент.

2. Интерес

Скорошно проучване установява, че забравянето на името на колега е една от най-честите причини служителите да чувстват неудобство на работното място. Цели 48% от анкетираните са заявили, че са имали подобен проблем. Затова е важно да положите целенасочени усилия, за да научите и запомните имената на вашите колеги(дори и те да работят в различни отдели и да не са част от хората, с които се срещате във вашето ежедневие). След като се запознаете с някого, трябва да се постараете да запомните поне едно нещо, което той ви е казал за себе си.

3. Концентрация

За да се фокусирате върху разговора ви с вашия събеседник и да се уверите, че той ще получи пълното ви внимание, трябва да оставите настрана телефона си и да използвате езика на тялото си по начин, който да ви центрира върху дискусията. Гледайте хората в очите и се старайте да сте обърнати леко към тях, когато общувате. Жестовете и мимиките също могат да бъдат използвани за демонстрация на фокус върху разговора.

4. Слушане

Слушането е изкуство, което изисква много практика за овладяване до съвършенство. Има три начина, по които ние слушаме – физически, психически и емоционално.

Под физическо слушане се има предвид наблюдаването на езика на тялото на другите и подбирането на подобаващата на него реакция. Ако събеседникът ви е намръщен и с кръстени ръце трябва да осъзнаете, че няма лесно да можете да разбиете неговата защити и че е добре да насочите разговора в друга посока.

Психическото слушане включва задаването на въпроси с цел по-доброто разбиране на мислите и идеите на другите. Пример за този подход е следното изречение: „Мислите ли, че можем да започнем тази програма? Разкажете ми повече за нея.“

В основата на емоционалното слушане е разпознаването на емоционалното състояние на другите. Да слушате емоционално означава да покажете, че разбирате събеседника си и че сте загрижени за него. Въпрос от рода на: „Чувствате ли се комфортно в тази роля?“, може да разкрие много психическото и емоционалното състояние на ваш колега. Избягвайте клишета като „Как си?“ ако не искате да получите като отговор друго клише.

........................

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Кая Калас: Нарушаването на румънското въздушно пространство от руски дронове е неприемливо
Росен Желязков: Има взети мерки за защита на въздушното ни пространство
Конференциите все още могат да донесат огромна възвръщаемост на инвестициите
Френският фермерски синдикат FNSEA призова за национален протест на 25 септември срещу Меркосур и митата на САЩ
На днешната дата, 15 септември. Рождениците днес
Германските компании страдат от слабо интернет покритие въпреки милиардните инвестиции
Американски дипломат изрази съжаление за имиграционната акция срещу южнокорейски работници
Златното правило на дядо, превърнало внука му в един от най-влиятелните хора на планетата