Нова работа - нова репутация
В работата има малко неща, които са по-важни от управлението на репутацията. Макар че автентичността се оценява като върхово качество, към което всеки трябва да се стреми, и редица експерти съветват да не слагате маска на работното място, фактите са, че хората биват назначени на работа, повишени или уволнени на база това, което останалите мислят за тях. Това, което другите виждат у нас, от своя страна зависи от нещата, които правим.
Ако започвате работа на ново място или в нова роля, от критично значение е да оставите добро впечатление у останалите и да се представите във възможно най-добра светлина. Обичаме да използваме фразата „Никога не съди за книгата по корицата", но истината е, че човек не получава втори шанс да направи добро първо впечатление. Изследванията показват, че повечето хора си вадят заключения за интелигентността и характера на останалите в рамките на 30 секунди от първата им среща. На всичко отгоре, тези на пръв поглед прибързани изводи много често се оказват значително по-точни, отколкото си мислите.
Предвид казаното дотук, има няколко неща, които може да направите, за да спечелите уважението и симпатията на вашите колеги, когато започнете работа на ново място.
Отделете специално внимание на репутацията на вашия шеф
Изследванията показват, че новодошлите служители постигат по-голям успех със създаването на добро впечатление, когато се научат да декодират взаимодействието на своя шеф с другите му подчините, и по специално начина, по който той гледа на останалите си работници. Това може да звучи като нещо от книга на Макиавели, но реалността е такава.
Повечето мениджъри дават високи оценки на служителите, с които се разбират по-добре и които изпълняват желанията им. Понякога тази тенденция се отразява негативно на най-талантливите служители, които отказват да угаждат на прищевките на своя шеф. Това обяснява и срещата при някои служители пропаст между успеха им в работата и действителния им принос към организацията. Това е разбира се и една от причините да има толкова много некомпетентни лидери в бизнеса. Независимо дали искате да го приемете, много хора получават възнаграждение за начина, по който се държат, а не толкова за приноса си към организацията,
Вашият професионален успех е правопропорционален на способността ви да разбирате и предсказвате поведението на вашия шеф. Нито една тактика за оставяне на добро впечатление няма да бъде ефективна, ако тя не е подкрепена от разбиране на начина, по който вашия шеф вижда света – какво харесва и какво не.
Добрата новина е, че човек сравнително лесно може да се запознае с репутацията на своя шеф. Просто разпитайте останалите си колеги и отделете време, за да наблюдавате поведението на шефа си в работата.
Бъдете съпричастни
Мнението на останалите за вас зависи до голяма степен от това колко им напомняте за самите тях и дали споделяте техните ценности и виждания. Емоционалната интелигентност(EQ) обаче е едно качество, което има универсална стойност – то е ценно във всяка култура, организация и индустрия.
Макар че има множество различни модели и тестове за EQ, те всички включват едно критично „меко“ умение – съпричастност. Добрата новина е, че съпричастността не дива по-рождение, тя е качество, което може да бъде придобито и усъвършенствано. Този процес изисква най-вече наблюдава на другите и разбиране на техния мироглед. Може да засилите съпричастността си, като си създадете навика да се поставяте на мястото на другите в най-различни ситуации.
Макар че всичко това звучи тривиално, ние живеем в свят, в който се смята за нормално хората да бъдат обсебени егоцентризъм и да мислят само за собствените си нужди и желания. Дискриминацията, предразсъдъците и стереотипите са аспекти на същата тази психологическа норма. За нас най-важното е да се чувстваме добре и да подхранваме егото си, дори и цената на унижаване на останалите и омаловажаване на техните постижения.
Антидотът срещу това е един – действайте по такъв начин, по който би действал човек, който се интересува повече от нуждите на другите, отколкото от своите собствени. Както вече казахме, хората се интересуват повече от собствените си нужди, така че проявата на подобен интерес от ваша страна ще остави у тях добро впечатление и ще ви спечели симпатии.
Каквото и да правите, бъдете последователни
Проблемът с носеното на маска не е в това, че се държите по начин, който не е естествен за вас, а в това, че в един момент спирате да го правите. Изследванията показват, че хората предпочитат да контактуват с други, които са последователни в своето поведение. Това означава, че всички нетипични, хаотични и непредсказуеми действия, който прави един човек, се отразяват негативно на социалния му статус сред останалите. Всъщност, ако има едно наистина коректно определение на така хвалената „автентичност“, или поне в смисъла, в който тя се използва от експертите в социалните отношения, то е свързано с принципа на последователността. Ние не бихме нарекли автентичен човек, който преди това не е демонстрирал висока степен на последователност в това, което казва и прави. Разбира се, за предпочитане е да бъдете последователни във вашата съпричастност и отзивчивост, но ако характерът ви не е такъв, хората ще бъдат по-склонни да ви приемат въпреки всички вашите недостатъци, ако свикнат с тях
Управлението на репутацията е от критично значение за професионални успех. Това важи в още по-голяма сила, когато става въпрос за започване на работа на ново място. За това е важно да се държите добре с вашите колеги, да бъдете последователни в думите и действията си и да обръщате внимание на предпочитанията на вашия шеф.
И ако все пак искате да извадите на пълен показ непримиримата, хаотичната и нецензурираната версия на вашата идентичност, не се притеснявайте. Винаги може да направите това пред вашите близкия приятели и роднини, защото те най-вероятно са се научили да ви обичат(или поне толерират) въпреки всичките ваши недостатъци.
...........................
Томас Чаморо-Премужич, психологичен профайлър и експерт по управление на таланта, за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.