Възразявай, но с финес!

Възразявай, но с финес!

Съвременният корпоративен свят е едно значително по-приветливо място, в сравнение не толкова далечното минало. Дори най-младшите служители днес получават бонуси, ресурси и възможности, които бяха нечувани само 10 години по-рано.

Тези удобства със сигурност карат служителите да се чувстват ценени, но понякога те могат да прикрият факта, че в организациите все още съществува йерархична система, и че разликата между младшите служители и техните шефове продължава да е голяма. Ако искате да постигнете нещо значимо в кариерата си, трябва да знаете как да говорите с хората, които стоят по-високо от вас на професионалната стълбица.

Ако не показвате нужното уважение, което изисква комуникацията с вашия шеф, не трябва да се учудвате, че не получавате същите възможности за развитие като вашите колеги и сте подминавани при съставянето на екипите, работещи по най-важните проекти.

Това са четири правила, които трябва да спазвате, когато говорите с по-висшестоящ служител в компанията:

1. В никакъв случай не противоречете на шефа публично

Да противоречите на шефа в повечето случая не е особено добра идея, но ако наистина трябва да коригирате негова грешка, никога не го правете публично. Дори и да сте прав, влизането в подобна конфронтация не е полезно за никого.

Представете си следната ситуация: шефът ви е извикал вас и вашите колеги на среща, на която да бъде дискутиран следващият голям проект на фирмата. Още в само начало обаче той представя данни, които вие знаете, че са грешни. Ако се изправите и кажете: „Грешите“ цялата стая ще бъде залята гробовна тишина и напрежение което може да се разреже с нож. Дори един по-умерен израз от рода на „Всъщност, данните сочат …“ поставя шефа ви в лоша светлина и го кара да изглежда неинформиран и некомпетентен. Това ще нанеса дълготрайни щети върху вашите взаимоотношения, независимо от това дали сте прави.

В миналото самата аз поправих веднъж мой бивш шеф за някаква глупава шега, която той разказваше. Общият брой на разговорите, които двамата сме имали след този случай, може да се преброи на пръстите на едната ми ръка. Просто избягвайте да влизате в директна конфронтация с вашите началници. Те искат да запазят своята репутация, а вие не искате да загубите шанса си да изградите такава.

2. Ако ви се налага да коригирате шефа си, направете го по правилния начин

Ако имате някакво противоречие с позиция или изказване на вашия шеф и искате да му представите различна гледна точка, то най-добре се постарайте да го направите по правилния начин. Например, ако шефът ви каже, че сте закъснял с предаването на някакъв доклад, а вие същност не сте, най-добре е да кажете нещо от рода на: „Вярвам, че докладът беше предаден навреме“. Това обаче важи само за случаите, когато става въпрос за разговор на четири очи. Ако говорим за публична среща, то най-добре е да отложите цялата дискусия за по-късен етап.

Повечето лидери ценят обратната връзка от своите служители, но само когато тя е представен по уважителен начин. Освен това, избягвайте употребата на изрази като „Да, това е вярно, но...“. Дори и да изразявате определено съгласие с гледната точка на вашия шеф(показвайки по този начин уважение), думичката „но“ внася противоречие, което омаловажава уважителното обращение. По добре е да използвате фраза от рода на „Да, и …“, която ви помага да надградите върху казаното от вашия шеф.

3. Подбирайте внимателно битките си

Вашият шеф всеки ден взима редица решени, много от които оказват директно влияние върху вас. Някои ще ви се харесват, а други не. Когато не сте доволни от взетото решение, трябва да прецените, дали си заслужава да влезете в конфронтация с вашия шеф, за да го накарате да обмисли възможна промяна. Иначе казано, важно е да подбирате добре битките си.

Спомням си как преди време предложих на моя шеф идеята нашата компания да финансира прият за живот. Ставаше въпрос за сравнително незначителна инвестиция, а и правех услуга на мои приятел. Шефът ми веднага отхвърли предложението, а аз едва успях да сдържа раздразнението си. Въпреки това аз продължах да настоявам, а той стана още по-категоричен в отказа си. Напускайки офиса му аз вече бях взела решението, че ще напусна работа в момента, в който намеря друго работно място – както и стана.

Истината е, че това беше битка, която не си заслужаваше усилията. Подбирайте внимателно моментите, в които противоречите на шефа.

4. Избягвайте фразите, които показват фалшива учтивост

Пазете се от пасивно-агресивните фрази, които целят да прикрият вашето недоволство зад маската на учтивостта. Една от най-често използваните подобни фрази е: „С цялото ми уважение...“. В момента, в който вашият началник чуе тези думи, той вече знае, че след тях идва някакво тежко обвинение.

Имайте предвид тези комуникационни правила, когато общувате с вашия шеф, и ще видите, че той може да ви слуша и уважава, а защо не и да се възползва от вашия съвет и за награда да ви даде повишение.

Джудит Хъмфри, автор на „Speaking as a Leader: How to Lead Every Time You Speak“, за FastCompany.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ