Енергетика в режим на извънредно положение

Manager News
  • Успяхме да запазим ритъма на работа по ключови проекти, споделя Робърт Дик, регионален мениджър на EVN България.
  • Компанията поддържа редовна вътрешна комуникация с три основни приоритета: безопасност на сътрудниците, гарантиране на бизнес процесите, обслужване на клиентите.

- Как посрещнахте безпрецедентната ситуация, свързана с COVID-19?

- Едва ли има някой, който може да каже, че е бил подготвен за такава ситуация. За първи път имаме толкова всеобхватна криза с пряко въздействие върху здравето на хората. Опитът ни от предишни трудни ситуации със сигурност ни помогна сравнително бързо да се адаптираме организационно. Няколко пъти през годините ни се е налагало да правим бърза реорганизация на нашата дейност под влияние на външни фактори. Преминали сме през какво ли не: от спиране на газовите доставки през зимата на 2009 г., когато нашата топлофикация в Пловдив трябваше бързо да превключи на алтернативно гориво, през обществените катаклизми на 2013 г. и авариите през тежката зима на 2015 г. в Родопите. Може би има известна символика, че невиждана ситуация като сегашната ни се случи в годината, в която отбелязваме 15 години в България. Справянето с предизвикателства е част от нашето ДНК и калява духа на хората. Те за пореден път показаха не само професионални качества, но и кураж за справяне с непредвидими ситуации.

- Какви бяха първите мерки, които предприехте?

- Част сме от международна група, което ни позволи да проследим какви мерки се предприемат в другите ни пазари, преди вирусът да достигне България. И когато бе обявено извънредното положение, ние бързо овладяхме вътрешните процеси с формирането на координационен център. Поддържаме редовна вътрешна комуникация с три основни приоритета: безопасност на сътрудниците, гарантиране на бизнес процесите, обслужване на клиентите. Доставени бяха предпазни маски и дезинфектанти. Във фронт офисите бяха монтирани предпазни паравани и беше въведен пропускателен режим. Двете диспечерски зали на „Електроразпределение Юг“ и командната зала на „EVN Топлофикация“ бяха подготвени за работа в специален режим.

- Кои бяха най-критичните моменти?

- Имаше ситуации, които досега не бяхме тествали в такъв мащаб. Въпреки опита ни в осигуряването на гъвкаво работно време отпреди извънредното положение, сега за първи път стотици колеги трябваше да се включат едновременно в системата и тя да издържи. Успяхме. Колегите се справиха страхотно на всички нива и тук е мястото да им благодаря за всеотдайността и отговорността.

Имахме и друга голяма отговорност, която е споделена с нашите клиенти и институциите – събираемостта. Това е друга особеност на това да работиш за компания като EVN. Ако здравните работници и другите институции са на първа линия в борбата срещу пандемията, ние сме на първа линия в енергетиката. С фактурите, които клиентите плащат на нас, влизат средствата за цялата верига в енергетиката, до производителите и мините, и нашата отговорност да подсигурим този поток е ежедневна. Обнадеждаващо е, че още в началото институции и клиенти проявиха отговорност по отношение на редовното заплащане на фактурите въпреки настъпилите за всички трудности.

- Какво ви помогна?

- Професионализмът и опитът на колегите. Добрата ни текуща организация и каналите за дистанционно обслужване, които ползваме. Например въведените ограничения показаха далновидността на подхода ни за масово внедряване на системата за дистанционно отчитане на електромери. Сега EVN България има над 1 милион електромера в Югоизточна България, до които не е нужно да изпращаме отчетник. Това гарантира технически процеса и предпазва хората от контакт при такава пандемия.

- Какво променихте заради кризата?

- Преминахме изцяло на онлайн срещи, спряхме бизнес пътуванията. Отложихме вътрешни събития, външни инициативи и дейности, свързани с прекъсвания на електроснабдяването. Тук ограничихме редица планирани дейности по мрежата и новите присъединявания, което не беше лесно, защото е свързано с ангажименти към инвеститори, но ние спазвах­ме Закона за извънредното положение. Успяхме да запазим ритъма на работа по ключови проекти – като новия ни диспечерски център и КЕЦ сградата, новата ни подстанция в Плов­див и петте водогрейни котела в „EVN Топлофикация“. Така в някои звена текущата работа намаля, но в други се запази и дори увеличи.

- Как се отразява кризата на хората в EVN?

- В такава стресова ситуация ние сме фактор на стабилност за нашите сътрудници. В трудните моменти си пролича, че в EVN България колегите може да разчитат на коректност, предвидимост и сигурност.

Кризата увеличи сплотеността на екипа.

Виждам как всеки отдел разви собствени канали за онлайн комуникация, което още повече засили усещането ни за общност.

- Каква е ролята на енергийните компании в такава ситуация?

- Съвсем правилно сега всички усилия са насочени основно към работещите в здравната система. Нашата компания също направи финансово дарение за медиците. От друга страна, енергийните и всички други инфраструктурни компании са гръбнак на всяка икономика и общество. Без енергия не е възможно да функционират нормално нито здравната система, нито икономиката. Затова не можем да си позволим да спрем работа и за момент, което също е част от нашето ДНК – да работим във всякаква среда и при всякакви условия.

- Какви са вашите прогнози за следващите месеци?

- Трудно се правят прогнози в ситуация на пандемия. Енергетиката е в пряка зависимост от икономическата активност. Първият тест ще бъде летният сезон по морето, както и динамиката в потреблението и при новите строежи. Важно е как ще се разположат във времето напред и законодателните инициативи в енергийния сектор, които бяха стопирани заради кризата, но остават на дневен ред. Със сигурност много проекти ще се ревизират, но EVN ще продължи да осигурява светлина и топлина, така както го правим вече 15 години.

Автор: Алек Вучков. Текстът е от новия брой на списание "Мениджър"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ