HR трансформацията започва от нас
Даваме свобода на отделния човек и го въвличаме в сърцето на промените, споделя Миглена Узунова-Цекова, председател на УС на Българската асоциация за управление на хора* и старши директор „Човешки ресурси“ в А1
- Госпожо Узунова-Цекова, има ли криза за хора у нас и кога ще я преодолеем?
– В управлението на човешките ресурси криза няма – ние сме професионалисти и следваме успешно динамиката на бизнес средата. Предизвикателството е в сферата на търсенето и намирането на хора, което вече касае всички индустрии и професии. Българската асоциация за управление на хора отговаря на тези тенденции, обединявайки усилията на HR професионалистите у нас. Нашата мисия е да развиваме компетентността и новаторските подходи в HR бранша, за да подкрепим компаниите в стремежа им да задържат успешните кадри в екипите си. Все по-активни сме и в позициите си по теми, свързани със законодателната рамка и важните за бизнеса наредби, които регламентират управлението на човешките ресурси.
– Кои са най-важните процеси в HR трансформацията, които работодателите трябва да следват?
– HR трансформацията включва много стъпки и фактори. Със сигурност най-важният двигател в тази промяна е да се дава свобода на отделния човек. Свободата да представя своите идеи, да изявява личните си умения и таланти по начин, който създава екипен дух и повишава ангажираността му към компанията, от която е част. Целта на HR функцията е хората да бъдат промяната, а не просто нейни изпълнители – да я искат, да я осъзнават като необходима и да имат основна роля в ключови за компанията процеси. Когато човек се чувства ценен, полезен и е насърчаван да движи промяната, той остава с нас. Въвличането на служителите в сърцето на промените създава не само повече лоялност, но и привлича още хора, за които е важно компаниите да следват този подход.
– Съществува ли нагласа сред мениджърите, че хората са само разход?
– Всяка инвестиция е разход. Но вложенията носят бъдещи приходи. Не вярвам, че има организация, която да не е стигнала до извода, че всеки успех е продукт на човешките умения. И въпреки че заради все по-голямата дигитализация на бизнеса все по-често говорим как технологиите ще заменят хората, истината не е точно такава. Все повече са необходими хора с опит и компетенции, но и с въображение. Хора, които да се чувстват свободни да вкарат своята креативност в действие.
– Как собствениците на бизнеси подкрепят новаторските подходи на HR екипите?
– HR мениджърите получават все по-голяма подкрепа от собствениците на компании и изпълнителните директори и този процес повишава нивото на успешните HR практики. Разбира се, както във всяка професия, и в HR сферата търсенето на новаторски решения е целенасочено – случва се в отговор на динамиката на социално-икономическата среда и в него са въвлечени всички наши колеги. Това е пътят на трансформацията – разнообразието от идеи и таланти. Ние като общност също търсим начини, по които да обновяваме своите умения. Предстои стартът на Тренинг академия, която ще повиши експертизата сред колегите, така че да отговорим на очакванията на хората и бизнеса. Академията ще подпомогне и Сертификационната програма на БАУХ, която верифицира придобитите умения и знания на HR специалистите у нас. За нас, колегите в управителния съвет на асоциацията, това е важна стъпка в посока придобиване и споделяне на знания. Вярваме, че това е начинът, по който да приобщим повече съмишленици към идеята за общи HR стандарти за професията ни и да гарантираме нивото на компетентност на колегите. С друга наша традиционна инициатива – Годишните награди на БАУХ, даваме гласност на успехите в гилдията. Отличията са ценно признание за добре свършена работа и доказана висока експертиза, те имат професионална и морална стойност. Затова каним всички колеги да се включат в инициативата на БАУХ – Годишните награди за 2019 г., – която вече е отворена за кандидатури и за която ще намерят подробности в сайта на асоциацията.
– Каква е прогнозата ви за 2020 г. за пазара на труда и как тенденциите през следващата година ще се отразят на HR дейностите?
– Нивото на безработица в България е много ниско в момента по данни на Министерството на труда и социалната политика. Факт е обаче, че в различните региони то е различно, нуждите на бизнеса – също. Затова основен фокус за 2020 г. е разширяването на дейността на БАУХ в различните части на страната и засилването на сътрудничеството с държавните институции. Вече създадохме свои регионални представителства в Стара Загора и Варна, предстои в Бургас и Велико Търново. Искаме да чуем какви са предизвикателствата пред колегите ни на локално ниво и да участваме заедно в преодоляването им. Другата голяма обща цел е да срещнем интересите на хората, които търсят работа, с тези на бизнеса, който се нуждае от хора. Държим да си взаимодействаме с HR общността регулярно, за да сме актуални с темите, които поставяме на масата. В сайта на БАУХ ще създадем календар, в който освен международните конференции през пролетта и есента ще включим и поредица по-малки като формат събития с избрани от HR общността теми, отворени за дискусия и споделяне. Бих искала да акцентирам и върху това, че чрез нашите действия държавата ще бъде подпомогната в усилието си да балансира между нуждите на бизнеса и тези на хората. Имаме какво да споделим с държавните институции и да си бъдем взаимно полезни, за да преодоляваме по-успешно общите предизвикателства. Надяваме се на взаимен интерес и чуваемост.
Миглена Узунова-Цекова е председател на новия управителен съвет на БАУХ от март 2019 г. Старши директор „Човешки ресурси“ и член на лидерския екип на „А1 България“ от 2016 г. Има 20 години опит в сферата на човешките ресурси, като през последните 12 ръководи цялостната дейност по управление на хора в телекома. Притежава магистърска степен по английска филология от СУ „Св. Климент Охридски“. Има редица специализации, сред които „Стратегическо управление на човешките ресурси“ в Cornell University в Ню Йорк. Наскоро завършва и коучинг програма на Columbia Business School. Носител е на приза HR мениджър за 2016 г. от годишните награди на БАУХ.
***
*БЪЛГАРСКАТА АСОЦИАЦИЯ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ХОРА (БАУХ) е националната организация на HR професионалистите, която развива и споделя най-добрите практики в управлението и развитието на човешкия капитал, повишава добавената стойност за организациите и обогатява потенциала и експертната изява на хората. БАУХ е член на Европейската асоциация за управление на хора (EAPM) и на Световната федерация на асоциациите за управление на хора (WFPMA). За повече информация www.bapm.bg
Автор: Венцислав Савов
Интервюто е публикувано в новия брой на сп.”Мениджър”, който е на пазара
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.