Къде са хората?

Къде са хората?

Изведнъж много рязко изчезна работната ръка. „Къде са хората“ питат работодателите. Сякаш добрите кадри се изпариха. Разбира се, не е така - откриха се много нови работни места. Някои хора предпочетоха трайно да сменят държавата. А други нито да работят, нито да учат - доскоро те бяха бе 215 000, сега се споменава, че са 300 000. Част от тях вероятно са в сивата икономика, но бройката им е доста голяма - 10% от работната сила.

В списъка на най-дефицитните професии са оператори и складови работници, заварчици, мотокаристи, инженери. И разбира се операторите в кол центрове, които знаят езици, медицински специалисти и ИТ. Недостигът не е само в София и Пловдив. А и в Лудогорието,  Смолян, Кърджали, Чепеларе, Югозападна България, Карлово, Казанлък, Стара Загора, Плевен...За високите управленски позиции все още по-лесно се намират кандидати. В момента, няма толкова масово връщане на българите от чужбина, както бе през 2008 г., въпреки, че много се пише и говори за това.

Пазарът е доминиран от кандидатите за работа. Талантите знаят своите качества, поставят условия, понякога преминават като пчели от фирма на фирма, за да намерят най-добрите условия. Трудът поскъпва. Какво в тази ситуация да правят работодателите, за да намерят най-добрите хора и да ги задържат? Това, което е работило преди, сега често е само загуба на време. По-добре се справят компаниите, които действат по нов начин, които разбират пазара и новите кадри. Ето какво препоръчвам:

- Измислете по-разнообразни и нестандартни канали за търсене на кадри. HR кампании като „Доведи приятел” и всички начини за препоръки работят ефективно;

- Провеждайте бързо подбора, понякога заради закъснение от ден-два може да загубите ценен човек.

- Приемете за нормално да избирате само между двама кандидати. Ако в някой случай има само един и той е добър, не анулирайте конкурса и го назначете.

- Все по-често неочаквано работодатели получават предизвестие за напускане, особено в аутсорсинг сектора. Това означава, че подписано предизвестие от 1 или 3 месеца не дава гаранция, че вашият много важен служител няма да си тръгне само след няколко дни. Договорите вече не спират никого. Основното е как се чувстват хората ви на работното място и доволни ли са от заплащането.

- Въведете sign up bonus – еднократен бонус при назначаване, нещо като трансферна сума във футбола за много ценен служител.

- Разработете система от допълнителни придобивки за мотивиране и задържане на ключовите служители, работят добре;

- Много важно е кариерното планиране, внимавайте при избора на имена на длъжностите, трябва да звучат престижно. Прилагайте програми за развитие на таланти;

- Помислете как да се осигурите максимална гъвкавост в работата -  от вкъщи или дистанционно. При подбора ползвайте  - Skype, Viber и т. н. вместо да разкарвате кандидата за интервю на живо. Проявявайте по-голямо разбиране към страничните занимания и интереси на хората - благотворителност, малък собствен бизнес, който може да се развива без да влияе на основната работа и др.

- Все повече се ценят работодателите, които имат социална кауза и се грижат дългосрочно за здравето на екипа.

- Разработете модерна стратегия за издигане имиджа на компанията като добро място за работа.

Новата ситуация изисква и нова стратегия на поведение от служителите. Как ценните кадри да използват дефицита на пазара в своя полза?

- Най-напред и най-важно - въпреки по-големия избор не сменяйте често работата си. Решете какво ви привлича като бизнес област/ позиция/ локация, и търсете целенасочено в тази посока.

- В началните етапи на кариерата изберете фирма, която ще инвестира във вас и ще съдейства за вашето развитие, дори и заплащането да е малко по ниско.

- Забравете думата "сигурност"; реално е да планирате в хоризонт 2-4 години. Живеем в свят, в който промените са ежедневие, динамиката на развитие е невероятна, и фирмата, която днес може да изглежда като работодател мечта, утре би могла да бъде купена, да се слее, да излезе от България или да фалира.

- Все по-често заради големия избор на възможности се случва търсещи работа да не се явяват на срещи, без да предупредят, да отказват вече приети предложения, и дори да се държат неуважително с консултантите или служителите, ангажирани с подбора. Не правете така. Бъдете коректни и точни, не си затваряйте вратите, спрете участието си в конкурс още в началото ако нямате сериозен интерес.

- При стратегия ще изчакам да видя какво по интересно ще излезе може да изпуснете работа мечта.

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

София без автобуси, трамваи и тролеи: протестът на градския транспорт продължава, мобилизират автобуси за матурите
Разследват бившия шеф на ФБР за заплаха за убийство на Тръмп заради снимка с мидички 
Украйна: След мирните преговори Русия извърши най-голямата атака с дронове от началото на войната
Терзиев призова просветното министерство за общ план за превоз на зрелостниците до матурите 
"Суис" отменя 1400 полета за лятото заради липса на пилоти
Борисов се срещна с Ердоган в Истанбул 
Папа Лъв призовава за единство на разделената Църква, но обещава да не бъде „автократ"
На днешната дата, 18 май. Международен ден на музеите