Сундар Пичай и трудните решения

Сундар Пичай и трудните решения

Като главен изпълнителен директор на Google и Alphabet, Сундар Пичай е човекът, от когото зависи дали двете компании се движат напред и продължават да се развиват, за да отговарят на изискванията на милиони потребители и клиенти по цял свят.

Това далеч не е лесна работа. В миналото обаче Пичай сподели един въпрос, който му помага да се справя с големият товар на плещите му. Той е научил този въпрос от покойния Бил Кембъл, известен като Ментора на Силициевата долина. Шефът на Google разказва, че когато двамата са се срещали, Кембъл винаги го е питал: „Какви равенства разби тази седмица?“

Въпросът звучи доста странно, като в началото самият Пичай не го е разбирал. С времето обаче осъзнал, че Кембъл е имал предвид онези ситуации, в които лидерът трябва да избере между поне два варианта, които изглеждат еднакво добри, за продължаване напред. И двата варианта имат позитиви и негативи, както и привърженици и противници. Вземането на решение може да отчужди ръководителя от половината членове на неговия екип, поне временно.

Като лидер обаче работата на Пичай не е да взима решения, от които да са доволни всички. Неговата задача не е и да бездейства, надявайки се, че едната половина от екипа ще промени мнението си или пък че правилното решение само ще излезе на преден план. Неговата работа е да движи нещата напред.

Това е важен урок, който трябва да научат всички лидери, както неопитните, така и ветераните. Ако опитвате да задоволите желанията на всички, много вероятно е да не успеете да зарадвате никой. Как обаче може да преборите вроденото си желание угаждате на всички? Ето няколко предложения:

Подбирайте внимателно хората, от които искате одобрение

Ако не можете да угодите на всички, то на кого трябва да дадете приоритет? Това е труден въпрос и като на всички такива отговорът е… зависи.

В контекста на бизнеса отговорът зависи от редица обстоятелства, като например в какво състояние е компанията ви, каква е ролята ви в нея и какви са краткосрочните и дългосрочните й цели.

Вземете за пример Джеф Безос, който години наред отказваше да угоди на акционерите в Amazon, поставяйки фокус не върху тримесечните печалби, а върху реинвестиране на почти всички генерирани от компанията средства обратно в нея с надеждата, че един ден тя ще разкрие пълния си потенциал.

Тази стратегия не се харесваше на много хора, но в крайна сметка годините на загуба и минимална печалба се отплатиха, като днес Amazon е една от най-ценните компании в света и реализира огромни печалби, които могат да зарадват всеки инвеститор. В същото време обаче Amazon е обект на тежки критики за начина, по който се отнася със служителите си, особено тези на по-ниските нива.

Когато взимате решавате на кого да дадете приоритет, трябва да вземете предвид  следните групи хора:

  • Вашите служители
  • Вашите клиенти
  • Собствениците на компанията, сред които и акционерите
  • Вашите началници
  • Други заинтересовани страни

Освен това, трябва също така да помислите за себе си и за вашето семейство – не само защото това е „правилното“ нещо, което човек трябва да направи, но и защото постигането на добър баланс между работата и личния живот е от ключово значение за успеха на всеки лидер.

Търсете напредък, а не съвършенство

Когато става въпрос за организация от мащаба на Google (и нейната компания майка - Alphabet, за която работят над 130 хил. служите), нещата лесно могат да се затлачат. Среща след среща. Дискусия след дискусия. Решение след решение.

Лидерите обаче трябва да помнят, че целта не е съвършенство, а предвиждане напред и вземане на поуки от направените грешки.

„Има много малко решения, които са с наистина висок залог. Решения, при които една потенциална грешка може да има големи последици“, обяснява Пичай. „Ежедневните решения са тежи, които водят до реален напредък“.

Не губете от поглед голямата картина

Да бъдете лидер означава да давате на хората обратната връзка, която те трябва да чуят, а не тази, която искат да получават. Понякога това изисква от вас да ги избутвате извън зоната им на комфорт и да ги предизвиквате да направят нещо, което не са правили преди и на което може да не вярват, че са способни (но вие знаете, че могат да го постигнат).

......................

Джъстин Барисо, основател и директор на INSIGHT, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ