Най-честo срещаните грешки при напускане на работа
Напускането на работа е едно от най-стресиращите преживявания в професионалната кариера.
Без значение дали сте решили да напуснете, защото не може да понасяте шефа си или заради по-добра възможност, която се е открила пред вас, от изключително значение е да запазите добрите си отношения с бившия работодател.
Лин Тейлър, национален експерт по културата на работното място и автор на „Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job“, казва, че човек, повлиян от силни емоции, лесно може да се озове по средата на минно поле, казвайки нещо, за което по-късно ще съжалява.
„Ако при напускане трябва да участвате в интервю с вече бившия ви работодател, трябва много внимателно да подберете думите, които ще използвате. Все пак, не искате да намалите шанса да получите добри препоръки или пък да навредите на добрата си репутация във вашата бизнес мрежа от контакти.“, казва тя.
Лин Тейлър споделя пред BusinessInsider своите съвети за справяне с най-често срещаните грешки, които хората правят, когато напуснат работа.
1. Споделяте новината за вашето напускане твърде рано
"Една от най-големите грешки, която много хората правят, е поставянето на каруцата пред коня, споделяйки информация за новата им работа, преди да му дойде времето.“, казва Тейлър.
Например, ако все още не разполагате с официална оферта, би било добре да не споделяте нищо по въпроса с настоящия си работодател. Вербалната покана е едно, а писмения договор е нещо съвсем различно.
„Може би нямате търпение да се освободите от мъките и нервите, завладяли настоящата ви работа и бленувате за момента, когато ще я напуснете в продължение на месеци или дори години. Ако обаче не сте подписал договор за нова работа, дръжте езика си зад зъбите. Преговорите винаги може да пропаднат в последната минута и да останете с празни ръце.“, предупреждава тя.
2. Не лъжете и не преувеличавайте
относно предложената ви офертата, за да получите увеличение на заплатата или повишение в настоящата ви работа. „Мениджърите имат рядката способност да разпознават тази стратегия отдалече. Рискът при подобен подход е твърде голям.“, казва Тейлър.
Подобни лъжи винаги може да се обърнат срещу вас, ако работодателя ви осъзнае, че опитвате да използвате ситуацията, за да извлечете повече дивиденти от настоящето си работно място. „Поздравления, желаем ви късмет!“ е отговорът, който може да разбие целия ви план на пух и прах само за секунди.
Ако фирмата ви все пак ви отправи контраоферта и вие решите да приемете, не забравяйте, че поемате голям риск, който поставя бъдещето ви в компанията под постоянна заплаха.
„Нещата стоят по различен начин, ако наистина имате оферта и искате да дадете на вашия шеф последен шанс да ви задържи в своя екип. Но честно казано, тази стратегия носи със себе си куп проблеми. Обикновено, има достатъчно основателна причина да сте стигнали до тази превратна точка и да търсите работа на друго място.“, добавя тя.
3. Обявявате оставката си пред колеги, преди да уведоми шефа си
Дори и да сте 100% сигурни в офертата, която сте получили, първото споделяне на новината трябва да бъде с вашия мениджър, казва Тейлър.
„Клюките се разнасят със скоростта на светлината, особено когато става въпрос за напускане на работа. Дори слуховете, в които няма и капка истина, достигат до всички краища на офиса за нула време. Когато тези мълви достигнат до шефа ви от втора ръка, той ще бъде доста разочарован, а в някои случаи бесен.“, добавя тя.
Дори и да не изпитвате особено уважение към шефа си, професионализмът изисква от вас да споделите решението си първо с него. Поддържането на добра репутация трябва да бъде приоритет от най-високо ниво, дори когато сте на път да напуснете работа.
4. Злословите по адрес на компанията, шефа , или колегите ви
Веднъж щом подадете предизвестие за напускане, може да почувствате свободата да казвате и да правите каквото си поискате. Това, обаче би било огромна грешка. Важно е да подадете оставка без да изгорите мостовете с бившия ви работодател. Светът на бизнеса е по-малък, отколкото си мислите и никога не се знае кога ще ви се наложи да работите отново с тези хора.
5. Опитвате да накарате колегите си да дойдат с вас
При напускане на фирма може да ви се наложи да изоставите приятели и колеги, с които сте имали страхотни работни взаимоотношения.
„Не е необичайно напускащите да правят намеци на своите колеги, приканвайки ги да дойдат с тях.“, казва Тейлър. „Ако колегите ви наистина искат да ви последват до новата ви работа, те винаги могат да го споделят с вас, след като официално напуснете. Започването на кампания за набиране на служители, преди да сте се оттеглили, е изключително рисковано и може да ви донесе юридически проблеми.“, добавя тя.
6. Нарушавате фирмените правила
„Предстоящото напускане не ви дава свобода да игнорирате фирмения протокол. Докато не излезете през вратата, все още ви се плаща, за да работите по същия начин, по който сте работили до момента.“, съветва Тейлър.
7. Не сте дали на работодателя си нужното предизвестие
Последните впечатления имат влияние, сравнимо с това на първите. Вашето напускане ще се помни, за това е важно да бъдете коректни с шефа, като представите предизвестие навреме.
„Ако сте по средата на голям проект, който ще отнеме повече от месец, за да бъде завършен, стандартното предизвестие няма да бъде от особена полза. Ако искате да оставите добро впечатление, може да препоръчате хора, които според вас са подходящи да заемат мястото ви. Шансът това да се случи не е особено голям, но ако кандидатите са наистина добре квалифицирани за работа, жестът ви ще бъде оценен подобаващо.“, обяснява Тейлър.
8. Недостъпен сте за този, който поема вашите отговорности
Находчивите бизнес професионалисти гарантират плавен преход при напускане на дадена позиция. „Уверете се, че сте на разположение, за да помогнете с обучението на вашите заместници и отговарете на техните въпроси. Срещнете се с вашите мениджъри и с екипите, с които работите по проекти, за да им разясните предстоящите промени. На колкото повече въпроси отговорите преди да напуснете, толкова по-малък е шансът да ви търсят за допълнителна информация по-късно.“
9. Забравяте да копирате важните документи от служебния ви компютър
Има голяма вероятност да забравите, че сте пазили лична информация на служебния компютър, който ще остане в ръцете на вашия работодател, след като напуснете. „В един идеален свят, вие сте съхранявали личната си информация далеч от работното място. Ако ли не, вероятността да си я върнете по-късно е почти несъществуваща.“, предупреждава Тейлър.
10. Не оставяте бележка, изразяваща вашата благодарност
Поговорката, „всичко е добре, когато свършва добре“, важи до голяма степен в този случай. Според Тейлър, изключително важно е да изгладите всички неразбирателства и лоши чувства преди да напуснете, а за целта трябва да се държите дипломатично и уважително. "Уверете се, че сте изказали благодарност към вашите мениджъри за времето, което са отделили, за да помогнат на вашето професионално развитието и растеж. Покажете признателност към вашия екип , към всеотдайността и приноса на всеки един от неговите членове. Освен че това просто е правилното нещо, което трябва да направите, както вече казахме, светът на бизнеса е малък и никога не знаете с кого ще се срещнете отново в бъдеще.
11. Не се сбогувате
Някои хора предпочитат да не вдигат голям шум около своето напускане. Други просто нямат търпение да избягат от настоящата си работа възможно най-бързо. Каквато и да е ситуацията, да не се сбогувате с вашия екип и ръководител е крайно грубо и непрофесионално. В крайна сметка, казва Тейлър, трябва да помислите как бихте искали да ви запомнят и да разберете как бихте се чувствали ако бяхте на мястото на шефа ви.
Жаклин Смит, съавтор на „Find and Keep Your Dream Job: The Definitive Careers Guide From Forbes.", за BusinessInsider.com
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.