Всеки добър лидер задава тези 5 прости въпроса

Всеки добър лидер задава тези 5 прости въпроса

Всеки добър лидер задава тези 5 прости въпроса

Най-успешните лидери са наясно, че освен да дават добри отговори, тяхното представяне зависи и от задаването на правилните въпроси. Човек може да научи много, стига да зададе точния въпрос в точния момент. 

Освен че ви помага да увеличите своите знания и разбиране, задаване на въпроси кара вашите екипи да се чувстват по-мотивирани и отдадени работа, защото слушайки техния отговор, вие показвате, че цените тяхното мнение и  приноса им за компанията.

Това са пет важни въпроса, които най-великите лидери задават постоянно.

1. Има ли по-лесен начин за решаване на проблема?

Много хора страдат от естествена склонност да усложняват нещата, особено в напрегнати ситуации. Вашата задача като лидер е да направите крачка назад , да направите кратка пауза и да попитате дали съществува по-просто решение, което може да бъде приложено.

Комплексните решения обикновено са по-лесни за намиране, докато откриването на по-прост метод на действие отнема малко повече време. Важно е да дадете на вашите екипи нужното време, за да си поемат дъх и да потърсят алтернатива, която да бъде по-лесна за реализация.  

Хората, които са най-близо до проблема, в повечето случаи имат най-пълно и детайлно разбиране на ситуацията, така че е добре да обърнете специално внимание на тяхното мнение. В края на краищата, това, от което се нуждаете, е решение, което работи не само на теория, но и на практика.

2. Може ли да ми обясните какво е решението?

Ако сметките ви не излизат или просто не разбирате как точно ще изглежда решението на даден проблем, помолете експертите да ви обяснят ситуацията по-подробно. Ако и те не могат да ви обяснят решението, значи и самите те не го разбират, тогава какво остава за всички останали? Когато не разбирате как точно ще проработи вашето решение, съществува голям вероятност да сте поели в грешната посока.

Освен това, когато хората обясняват нещо, те трябва да премислят фактите отново и отново, често на все по-дълбоко и детайлно ниво, което от своя страна повишава тяхното разбиране и им помага да забележат проблеми, за които преди не са знаели. 

Колкото по-добре разбирате решението, толкова по-ясно може да го обясните на вашите подчинени и да постигнете високи нива на съгласуваност и сътрудничество, които да увеличат вероятността за успех.

3. Какво трябва да спрем да правим?

Всяка фирма, в която съм работил, страда от високи нива на институционализирана бюрокрация, която e чиста доза загуба на време и причина за по-ниски нива на ефективност и продуктивност.

Може да спечелите големи дивиденти, ако попитате хората от вашия екип, какво биха променили, ако бяха на вашето място. Важно е обаче да бъдете отворен и непредубеден към отговорите, които ще получите. Създайте работна среда, в която хората чувстват, че може да кажат това, което наистина мислят.

В една от компаниите, в която работех, имаше редовна месечна среща, в която висшия ръководен екип прекарваше два дни в една стая със своя шеф, слушайки презентации. Всеки един човек, които присъстваше на тези срещи, сподели с мен, че тези събирания са били безполезни, безсмислени и в крайна сметка пълна загуба на време.

Въпреки това, всеки път когато шефът е питал какво може да се направи, за да се подобри ефективността на екипа, никой не се престрашавал да спомене за отмяната на тези срещи, от страх, че този отговор не би се приел добре.  

Трябва да дадете на служителите си възможността да се изразяват свободно, за да могат да ви посочат нещата, от които трябва да се отървете, ако искате да намалите бюрокрацията и да увеличите продуктивността. 

4. Спешно или важно?

В днешния напрегнат свят, ние постоянно сме бомбардиран с неотложни неща, които изискват нашето пълно внимание, но в много от случаите се оказва, че те са спешни, но не и важни. Вашата работа като лидери е да направите така, че вие и вашия екип да отделяте по-голямата част от вашето време на наистина важните неща, независимо дали са спешни или не.

Един страхотен подход, който научих в началото на моята кариера от един от най-добрите шефове, с които съм работил, бе да опитвам да започвам деня с няколко важни неща, дори и да не са спешни. Работата е там, че в един момент важните неща ще се превърнат в спешни, но ако може да се справите с тях, преди да се стигне до там, ще имате повече време, за да намарите най-доброто решение.

5. Смятате ли, че този подход ще ни донесе успех?                                                          

Според най-различни проучвания на професионалните неуспехи, 75% от екипите, които са били част от провалил се проект, са знаели, че нещата няма да се получат още от самото начало. Когото хората не вярват в дадена идея, често се стига до така нареченото самосбъдващо се пророчество. Напълно възможно е някои от неуспешните проекти да са се провалили, защото хората просто не са вярвали в тях.

Добре да задавате този въпрос по-често, за да имате възможност да обясните по-ясно вашия подход и план, които да спечелят доверието на вашия екип. Също така, възможно е вашето решение да има пропуски, които хората от екипа ви могат да посочат, давайки ви възможност да ги коригирате, преди да е станало твърде късно. 

Никой не очаква от вас да знаете отговора на абсолютно всеки въпрос, но вашите служители очакват да им задавете правилните въпроси. Работил съм с много лидери, които мислеха, че тези въпроси са прояви на слабост и липса на способности. Истината е, че те символизират увереност. Това показва, че лидерът вярва във възможностите на своя екип и, че не се страхува да изглежда уязвим пред тях - нещо, което изисква огромна смелост.

Гордън Тредголд. основател на Gordon Tredgold LLC, за Inc.com

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ