7 токсични навика, които могат да унищожат всяка компания

 7 токсични навика, които могат да унищожат всяка компания

Работното място, в което хората могат да се доверят един на друг и да си сътрудничат за общото благо, е по-продуктивно и успешно от всяко друго. Логично следва, че работното място, в което хората са обезкуражени и несигурни, води до обратните резултати.  

Има много различни причини, които допринасят за ниския работен дух и липсата на мотивация. Някои са очевидни, други по-малко. Моят професионален опит ме е научил, че най-трудните за разпознаване и разрешаване проблеми идват от един често срещан феномен, известен като токсичен служител.

Забелязал съм, че честото припомняне на признаците, характерни за този проблем, ми помага да се справя по-добре с неговата превенция и разрешаване,  когато той е налице.  Това са 7 навика, които са присъщи на токсичните служители:

1. Клюкарстват за колегите си

Това е най-лесният за разпознаване тревожен симптом. В параноичния и студен свят на токсичните личности, този навик няма равен. Бягайте от клюките и слуховете като от чума. Веднага прекъснете тяхното разпространение, ако това се случи във ваше присъствие, и обучете вашите мениджъри да правят същото.

2. Отказват да забравят старите вражди

Токсичните личности не прекратяват враждите, които са си създали през годините, дори ако са получили извинение за нанесената обида. Враждата им помага да играят ролята на жертва и им дава извинение да се държат жестоко и цинично с останалите.

Враждата е нещо много по-различно от обидата. Тя е активна неприязън, която отказва да бъде заличена, каквото и да се случва. Освен това, тя коства много енергия както на човека, който не иска да я забрави, така и за хората около него. Ако ваш служител отказва да прекрати този конфликт, може би е време вие да се откажете от него.

3. Те са пасивно-агресивни.

Да кажем, че Лиса е ядосана на Джон, който постоянно прекъсва нейната презентация. По време на обедната почивка Лиса седи с група колеги и им говори за Джон.

„Знаете ли какво мразя? Хора, които не спират да те прекъсват докато говориш.“ , казва Лиса. Знаете ли кое е по-лошото? Хора, които маскират своята враждебност под формата на общи наблюдения. Пасивно-агресивното поведени може да унищожи всеки екип. Когато някой се държи неприлично и непрофесионално с вас,  говорете директно с него и му кажете какво ви притеснява в държанието му.

4. Вмъкват имената на колеги, когато се оплакват от нещо

Нека кажем, че Джон ви е сърдит, защото не сте забравили да го поканите на презентацията. Той решава да говори с вас, но вместо да изрази своето лично недоволство, Джон вмъква в разговора Лиса, твърдейки, че тя е останала недоволна от вашето решение.

Разбира се, по-късно се оказва, че Лиса дори не знае за случката. Джон използва името на свой колега, за да подкрепи своето оплакване, без да е получил неговото позволение. Това е един изключително страхлив и безхарактерен подход, който не помага на никого. Поемете отговорност за собствените си мисли и чувства и спрете да се криете зад името на някой друг.

5. Подиграват се с другите под претекста, че просто се шегуват

Има голяма разлика между приятелската шега и очевидната подигравка. Първото е форма на невинна закачка между приятели, докато второто е враждебна нападка. Тя превръща в оръжие смеха, нещото, което би трябвало да подържа доброто настроение и колективния дух на работното място.

Обикновено може да разпознаете подигравката по това, че човекът, който я изрича, повтаря многократно същата "шега". Той никога не се изморява от нея. Когато разпознаете това поведение, предупредете този служител, кажете му, че държанието му е неприемливо и че ако продължи в същия дух ще си понесе последствията.  

6. Запазват мълчание, когато искат да изразят недоволство

Ако смехът може да бъде използван като оръжие за внасяне на напрежение и негативизъм, то същото се отнася и за мълчанието. Внимавайте за признаци на студенина и недостъпност, идващи от един колега към друг. Преднамереното мълчание може да доведе до ефекта на доминото, който да разруши комуникацията в целия екип, преди да сте осъзнали, че съществува проблем.

7. Цитират анонимни източници.

Този навик е тясно свързан с номер 4 от списъка, но неговата разпространеност е повече от достатъчна, за да бъде споменат отделно. Неведнъж съм имал разговори с мои служители, които ми казват, че техни колеги имат някакъв проблем.  Когато обаче ги попитам кой точно има нужда от моята помощ, те казват, че не са искат да ги излагат, а просто да ми кажат, че съществува проблем.

Очевидно е, че този подход е изключително токсичен. По този начин аз оставам да се чудя кой е недоволен от работата, а посредникът между нас може да продължи да се оплаква, без да помага за решението на проблема. Още по-лошото в случая е, че тези хора обикновено споделят своята „загриженост“ с другите, за да спечелят тяхната подкрепа. Единственият начин да победите в тяхната игра е като откажете да играете.  

Всички сме хора и понякога грешим. Има обаче хора, които не виждат грешките си, отказват да ги признаят или дори се наслаждават на хаоса и нещастието, което създават на работното място.  

Научете се да разпознавате тези хора и да коригирате тяхното поведение. Ако се променят, печелите както вие, така и те, но ако продължат да се държат по същия начин, в интерес на всички е бързо и любезно да им покажете вратата.

 

Леви Кинг, съосновател и главен изпълнителен директор на Nav, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ