Отровно, до смърт!

Отровно, до смърт!

Има ли компанията ви токсична култура? В своята книга „Dying for a Paycheck“(Да умреш за заплатата си) професорът по организационно поведение от Станфордския университет Джефри Пфефър изрежда редица факти и доказателства, които показват, че работно място може буквално да убива хората, които го обитават.

Според проучване, цитирано в книгата на Пфефър, 61% от служителите в САЩ са имали здравословни проблеми, причинени от стреса на работното място, докато при цели 7% прекомерното натоварване в работата е завършвало с болничен престой. Според професора токсичната работна среда е сред основните причини за над 120 хил. смъртни случая на година.

Самият аз също съм отделил доста време на темата за отровния климат в работата, като наблюденията ми през годините са разкривали пред мен не по-малко стряскащи статистки и факти. С цел да привлека повече внимание към този проблем и да помогна на възможно най-много компании да го избегна, съставих списък с пет често срещани начини на поведение, които допринасят за изграждането на токсична фирмена култура. Ето какво трябва да избягвате:

1. Пасивна агресивност

Изследванията показват, че повечето токсични личности в офиса демонстрират пасивно агресивни тенденции. Те трудно се доверяват на другите, обичат да контролират ситуацията и яростно защитават своята „територия“. Те също така не приемат критики и рядко признават грешките си.

2. Задушаваща бюрокрация

Отровният климат е присъщ за организациите, които са характеризирани от бавна и неефективна бюрокрация, задушаваща продуктивността на служителите и напредъка в работата. При тези организации всяко решение преминава през одобрението на няколко мениджъра, преди да може да се предприеме реално действие.

3. Служителите се третират като обекти, а не като хора

На служителите се гледа като на лесно заменими части от добре смазана машина, които може да бъдат премествани от място на друго без в това да се влага особено внимание и мисъл, стига нуждите на по-високопоставените мениджъри да бъдат задоволени. В тези компании работниците са обети, които помагат за постигането на дадена цел, а не ценни сътрудници и достойни партньори.  В токсичните компании нуждите на хората не са от значение, единственото важно нещо са печалбите и производителността. В резултата на това тези фирми страдат от високи нива на стрес и и често губят служители, които бързо напускат, за да потърсят работа на по-добро място.

4. „Социално замърсяване“

В книгата си Пфефър цитира професор Нуриа Чинчила от IESE Business School в Барселона, която въвежда термина „социално замърсяване“, описващ компаниите, които не се интересуват от благосъстоянието на своите служители и омаловажават приноса на семейството и приятелите като важни източници на социална подкрепа. Гъстата мъгла на социалното замърсяване е в основата на множество разводи и семейни проблеми, причинени от дългото работно време, липсата на почивки и неспирните обаждания и имейли, свързани с работата.

5. Фаворитизиране в офиса

Токсичните мениджъри често защитават и подкрепят служители, които не го заслужават. Това специално отношение към някои хора поражда недоволство сред другите и убива работния дух. Една от най-често срещаните форми на фаворитизиране е непотизмът, или иначе казано, назначаването на работа и повишаването на роднини, които не разполагат с нужната квалификация.  В крайна сметка, ако показвате трайни пристрастия към определени хора, вие просто карате останалите служители да спрат с опитите си да ви впечатлят.

..........................

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ