Възлагайте вдъхновявайки

Възлагайте вдъхновявайки

За да бъдеш успешен лидер, трябва да знаеш как да делегираш. В края на краищата, човек не може да се справи с всичко само, особено когато става въпрос за ръководенето на голяма компания. За да бъде ефективно това делегиране обаче вие се нуждаете от подходящата нагласа и начина на мислене, защото в противен случай нещата могат да се обърнат с краката нагоре и да застрашат успеха на вашия кип. Опитът ми в тази сфера показва, че делегирането крие в себе си две големи препятствия, които лидерите трябва да преодолеят.

Първо препятствие: Нерешително делегиране

Лидерите често изпитват големи затруднения при подбора на задачите, които да делегират на своите служители, защото се притесняват, че могат да претоварят екипа си с отговорности, или се страхуват да не възложат важен проект на някой, който може да направи критична грешка и да се провали.

В крайна сметка не трябва да забравяте, че вашите служители са били назначени в компанията, за да работят, а не да гледат как другите го правят. Разбира се, трябва да се уверите, че не ги принуждавате да отхапят по-голям залък, отколкото могат да сдъвчат, но ако ги попитата дали се интересуват от поемането на повече отговорности, има голяма вероятност да получите положителен отговор. Поставете са на тяхното място - в повечето случаи те ще приемат това като възможност да покажат на какво са способни.

Що се отнася до страха от провал - няма как да го преодолеете ако не позволите на служителите си да правят грешки и да се учат от тях. Това не пречи да следите от близо тяхната работа и да им давате съвети, когато изпитват затруднения, но в никакъв случай не трябва да се превръщате в микромениджър. Времето, инвестирано в развитието на вашите служители, винаги си струва.

Второ препятствие: Делегиране под диктатура

Този тип делегиране е присъщо за лидерите, които мислят, че основното предназначение на техните екипи е да свършат цялата им работа вместо тях. Те изпращат имейли до всички членове на екипа с неясни указания и абсурдни крайни срокове. Тези лидери „диктатори“ не оказват никаква подкрепа на своите служители и не пропускат възможност да ги критикуват, когато закъсняват с изпълнението на определена задача. Този подход в лидерството бързо ще прогони най-талантливите членове на екипа.

За да бъде делегацията ефективна и целенасочена, трябва да подхождате към нея с ясна и открита комуникация със служителите и с готовността да им предложите помощ, когато имат нужда от нея. В крайна сметка, не искате членовете на вашия екип да бъдат ръководени от страх и , защото това никога не води до добри резултати. Добрите резултати идват когато хората са развълнувани и вдъхновени от своята работа, а не когато се страхуват, че могат да я изгубят, ако направят грешка.

След като вече знаете какво да НЕ правите, ето няколко неща, които може да направите, за да подобрите процеса на делегиране:

1. Когато е възможно възлагайте задачите лично

Когато искате някои член от вашия екип да поеме нови отговорности, винаги е най-добре да му го предложите лично или поне по телефона. Освен че по този начин показвате уважение към служителя и че не подценявате задачата, вие може да се уверите, че той е разбрал точно какво се иска и очаква от него.

2. Споделете с екипа си как тази задача ще помогне на компанията

На второ място, обяснете на служителите си каква е причината да им делегирате тази задача и как тяхната работа ще допринесе за развитието на компанията. Съветвам ви да попитате членовете на екипа си дали са разбрали напълно значимостта на задачата. Те ще бъдат по-мотивирани и целенасочени ако знаят какъв ефект ще имат личните им усилия за благото на компанията като цяло.

3. Бъдете конкретни

Задължително трябва да им дадете конкретен срок и резултат, които очаквате от тях. Попитайте дали смятат срока за реалистичен и помогнете с приоритизирането на другите им задачи, ако има такава нужда. По този начин ще сведете до минимум вероятността от грешки и неразбирателства.

 4. Намерете баланс между даването на напътствия и свободата за експериментиране

Когато делегирате задачи, винаги трябва да бъдете възможно най-конкретни с крайния резултат, който искате да бъде постигнат, но опитвайте да давате на служителите си избор за начина, по който да постигнат тази цел. Ако те изглеждат объркани и не знаят откъде да започнат, тогава е правилния момент да им дадете някои насоки и да им разясните всичко, което не им е ясно. Не забравяйте, че основната ви задача като лидер е да помогнете на служителите си да достигнат пълния си потенциал и да се справят възможно най-добре със своите задачи.

5. Бъдете на разположение за въпроси и подкрепа

Всеки лидер е едновременно с това и ментор, което означава, че винаги трябва да сте на разположение на вашите служители, когато те имат нужда от съвет или помощ с някаква задача. Винаги питайте служителите си дали разбират задачата и дали имат нужда от допълнителна помощ, било то под формата на определени ресурси, контакти или напътствия, за да се справят с работата.

6. Наблюдавайте

На последно място, но не и по значение, остава обратната връзка. Именно с нейна помощ лидерите разбират дали нещата вървят по план и дали служителите им имат нужда от помощ. След като сте делегирали някаква задача, не забравяйте редовно да проверявате напредъка(но не прекалено често) на своя екип, за да се уверите, че нещата вървят в правилната посока. В крайна сметка, вие носите отговорността за това нещата задачите да бъде изпълнени качествено и навреме. Трябва обаче да бъдете търпеливи и готови да давате конструктивни критики, когато неизбежно служителите ви направят някаква грешка.

Овладяването на ефективното делегиране изисква време. Ако обаче вложите нужната за това енергия и време, вашият екип ще бъде в една много по-добра позиция да постигнете нещата, с които няма как да се справите сами. В края на краищата, това е същността на лидерството и работата в екип.

.................

Хилъри Джейн Гроскопф, автор на „Awake Leadership: A System for Leading with Clarity and Creativity“, за FastCompany.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ