Разни хора - различна мотивация
Как да мотивираме хората? Това е въпрос, задаван отново и отново от лидерите по цял свят. Трудно е, разбира се, да му се даде еднозначен отговор. Първо трябва да наемете умни, енергични и иновативни служители. После да им предложите правилните стимули – такива, които ще се отразят най-добре на конкретния тип личност. Така ще ги накарате да се инвестират по-пълно в работата си.
Невъзможно е обаче да се говори за мотивация, без да се спомене бестселъра „Drive“ на Даниел Пинк. По думите на Пинк хората се представят най-добре в работата си, когато получават автономия, възможност за развитие и убеждението, че това, което правят, има смисъл. Според него заплащането далеч не е най-добрият мотиватор и хората искат да се чувстват като „участници“, а не „пионки“ в работния процес.
Няма съмнение, че вътрешната мотивация, за която Пинк говори, е от ключово значение. Аз обаче не съм на мнението, че външните мотиватори (бонуси, повишения, награди, гъвкаво работно време и други) са безполезни или дори вредни. Талантливите предприемачи знаят как да мотивират служителите си чрез комбинация от двете.
Имайки това предвид, не съществува един единствено подход, който да действа за всички хора. Това, което вдъхновява един служител, може да няма абсолютно никакъв ефект върху друг. Едва когато се научите да разпознавате предпочитанията на вашите работници ще можете да извлечете максимума от техния ентусиазъм. Ето няколко съвета за мотивирането на различните типове хора.
Аналитичният тип иска да знае, че проектът е стойностен, а работата му ще допринесе за неговия успех. Нуждае се от лидер, който е специалист в определена област и чиято експертиза според него е полезна за екипа. Предпочита компенсации, които са съизмерими с представянето му. Ако е свършил много сам, не очаквайте да се зарадва, ако наградите или похвалите целия екип.
Хората със „структурна” природа искат да знаят, че работата им помага на компанията да напредва. Те предпочитат организираните, компетентни и детайлни лидери. Харесва им да ги хвалят писмено и навременно, по начин, подходящ за задачата, която са извършили. Един окуражителен имейл е много подходящ в комуникацията с тях.
Социалните личности искат да се почувстват лично оценени и да знаят, че трудът им е имал отражение върху проекта. Правят всичко за лидера, който изрази вяра в способностите им. Предпочитат да ги възнаграждават лично, със сърдечен и искрен жест. Ако предпочитате писменото общуване, изпратете им бележка, написана на ръка.
Иновативните служители трябва да следват някаква кауза. За тях голямата схема на нещата е по-важна от човека, който ръководи екипа. Предпочитат нестандартните и интересни награди и ще приемат спонтанните жестове с радост. За тях те са пропити с дълбоко значение.
Тихите и скромните не се нуждаят от много церемонии, но оценяват поощренията и похвалите, дадени на четири очи.
Експресивните, общителни служители се мотивират най-силно, когато открито обсъждате задачите и оставяте вратата към общуването отворена. Харесват публичните похвали, предложени с церемониалност и тържественост.
Миротворците се надяват, че всички се движите в една и съща посока. Никога няма да ви поискат награда или признание, затова сами трябва да поемете инициативата и да ги предложите.
Независимите мислят много самостоятелно. Ако са съгласни с вас, ще се мотивират силно. Ще ви покажат, че искат особена награда, и то веднага.
Фокусираните членове на екипа трябва да имат доверие на лидера си и да вярват в проекта, иначе губят вдъхновение. Искат отрано да знаят какви награди могат да очакват. И непременно спазвайте обещанията, които сте дали!
Гъвкавите хора следват екипа, стига проектът да не противоречи на морала и убежденията им. Радват се на всеки вид поощрение.
Търсете обаче слабите звена сред служителите си. Ако си имате мързеливец, който постоянно върши по-малко от всички останали, но вярва, че може да му се размине, знайте, че тази „гнила ябълка” ще попари мотивацията на всички останали!
............
Гейл Браунинг, основател и главен изпълнителен директор на Emergenetics International, за Inc.com
Редактор: Георги Георгиев
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.