Управлението на правния риск става все по-важно за бизнеса
Общата и секторна регулация непрекъснато се променят и усложняват, разширява се и обхватът на санкциите, споделя Светлин Адриянов, асоцииран съдружник и ръководител на Правната практика на EY в България, Северна Македония, Албания и Косово
- Адвокат Адриянов, кои са новите компетенции, които добрият юрист разви по време на пандемия?
- Предизвикателствата на пандемията бяха по-скоро тест за адекватността на правните консултанти – адвокати и юрисконсулти, отколкото генератор на нови компетенции.
От една страна, извънредните ограничения извадиха на преден план правни въпроси, които не са нови, но досега не бяха имали такава остра злободневност, като например правната уредба на работата от разстояние, непреодолимата сила, стопанската непоносимост. Разглеждайки ги с нови очи в много случаи си дадохме сметка, че съществуващата уредба или, макар да е сравнително нова, не е напълно адекватна на живия живот, както в много отношения се оказаха правилата за различните аспекти на работата от разстояние, или е останала в древността и не винаги може недвусмислено да отговори на сложните и комплексни отношения, в които съвременния бизнес оперира. Това обаче са предизвикателства, които не могат да се преодолеят само чрез самоусъвършенстване на практикуващите юристи, а изискват целенасочени и компетентни законодателни мерки. При това е добре да има практичен анализ на отношенията, които се уреждат и осъзнаване, че повече регулация не е непременно по-добре за нормалното развитие на обществото и, в частност, на бизнеса. От друга страна стана болезнено ясно вече за всички, че съвременната техническа обезпеченост и „цифровите“ умения не са факултативни, а са базово изискване за адекватното правно обслужване на бизнеса, както и че ефективността и добрата организация на работата са не по-малко важни от правно-техническата компетентност.
- Кои са най-търсените правни услуги от бизнеса към момента?
- Сътресенията в световната и националната икономика, причинени от антиепидемичните мерки, изправиха бизнеса пред редица проблеми като сътресения във веригата на доставките, нарушена ликвидност, загуба на пазари, загуба на служители. В същото време, докато за някои сектори мерките бяха унищожителни, за други създадоха неочаквани възможности. Затова, докато много компании се борят за оцеляване и разчитат на държавна подкрепа, не малко други преживяват неочакван растеж. Тези сътресения водят до много преструктурирания и придобивания, движени от една страна от стремеж към оптимизация или дори борба за оцеляване, а от друга от възможностите за инвестиции, от които растящите компании се възползват. В допълнение внезапната нужда от бърза трансформация на модела на работа и организация на работната сила, също създаде правни проблеми и предизвикателства. Тези моментни фактори определят тенденциите в търсенето на правни услуги, а именно нуждата от високо квалифицирана правна помощ при подготовката и осъществяването на сложни или обемни сделки и преструктурирания, както и комплексен правен съвет и подкрепа за оптималната организация и регламентиране трудовите правоотношения.
Постоянен генератор на правна работа е и все по-усложняващата се обща и секторна регулация. Примери, които няма да изненадат никого са GDPR, изменящата се почти ежегодно уредба на мерките срещу пране на пари, постоянно еволюиращата регулация на финансовите услуги, както и преплитането и конфликтните точки между различните линии на регулация. Виждаме и сериозен натиск за ревизия на конкурентното право, така че да може по-адекватно да отговори на глобализацията и бързото развитие на цифровите услуги и онлайн търговията. Това ще доведе до промени в регулацията и приоритетите на органите по конкуренцията в рамките на следващите няколко години.
Непосредствено предстои транспониране в българското законодателства на Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 г. относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза. България е длъжна да направи това до 17 декември тази година, като от това ще произтекат още задължения за търговците, особено за по-големите компании с над 50 работници.
- Има ли разлики в потребностите от специализирани правни консултации при големите дружества и при представителите на малкия и средния бизнес?
- Определено потребностите на бизнеса зависят в голяма степен от естеството и обема на дейността му. Проучване, проведено в началото на тази година от EY Law заедно с Harvard Law School Center on the Legal Profession сред 2000 бизнес лидери от 17 индустрии в 22 държави от целия свят показва, че главен приоритет на големите компании е трансформацията на управлението на правния риск, който постоянно нараства заради увеличаването и усложняването на регулациите и по-комплексната правна среда, която влияе върху всички правни отношения, в които влизат компаниите. Ако тези фактори са проблем за големите корпорации с огромни вътрешни правни отдели, те са още по-голям проблем за малките и средни фирми, които разчитат на един юрисконсулт или въобще нямат вътрешна правна помощ.
Малките компании, освен това носят още по-големи рискове, защото изобщо не търсят правна консултация по някои въпроси, и дори не успяват да идентифицират определени проблеми, като например забранените по смисъла на конкурентното право споразумения или определените от конкурентното и потребителското право като нелоялни търговски практики.
Особеност на търсенето на правни услуги в България, независимо от обема на конкретния бизнес е, че все още наблюдаваме подценяване на значението на търговските договори и организацията на веригата на доставки и мрежите на дистрибуция, както и на специалните регулации, касаещи маркетинговата дейност. Много често тези въпроси са оставени в ръцете на търговците и отговорниците по снабдяването, респективно на маркетинговите мениджъри, като в най-добрия случай се търси формална консултация с юрисконсулта на компанията, ако има такъв. Това води до огромни проблеми, които се осъзнават, едва когато изпълнението на съответния договор се отклони от очакваното или когато съответния държавен орган започне разследване на една или друга търговска практика.
- Виждат ли се вече напълно нови правни рискове пред компаниите у нас вследствие на усложнената икономическа обстановка и следващите я промени в регулациите?
- Определено, увеличаването на регулацията увеличава и правните рискове. Не помага и това, че регулациите се преплитат и понякога налагат противоречиви задължения на бизнеса, които той трябва да анализира и приоритизира – нешо, което носи допълнителен риск. Като пример мога да посоча задължение по силата на правилата за мерките срещу изпиране на пари да събира данни, които по силата на правилата за защита на личните данни му е забранено да събира.
Освен това, съществуващата регулация постоянно се променя като в много случаи се разширява обхвата и се увеличава размерът на санкциите. Така например с промени в Закона за защита на конкуренцията от февруари тази година, беше въведено, че за нарушение по този закон може да бъде санкционирано не само дружеството извършило нарушението, но и дружеството, което го контролира. Това разширява кръга на потенциално отговорните лица изключително много. Например, вече е възможно Дружеството Х, което придобива дружеството Y, да се окаже санкционирано в размер до 10% от световния си оборот за нарушение, което дружеството Y е извършило преди придобиването. Също така стана възможно, ако асоциация на търговци бъде санкционирана за нарушение, свързано с дейността на членовете и не може да си плати санкцията, която между другото ще се изчислява на база оборота на членовете, държавата да я събере от членовете на асоциацията.
- Как променят качеството на правните услуги дигитализацията, автоматизацията и изкуствения интелект?
- Използването на съвременните цифрови технологии е сред приоритетите на компаниите, които обмислят трансформация на своя бизнес модел. Тази тенденция получи съществен тласък и от удара на противоепидемичните мерки, които ограничиха свободата на придвижване и традиционните подходи в извършване на правната работа.
Проучването на EY Law и Harvard Law School Center on the Legal Profession, което споменах, показва че 61% от интервюираните компании планират да направят значителни инвестиции в технологии и средства за обработка на данни. Ръководителите на правните отдели на компаниите са убедени, че по-широкото използване на технологии ще донесе значителни ползи за техните отдели и вътрешно-корпоративната им репутация. Освен това 59% от тях вярват, че въвеждането на технологични решения има значителен потенциал за съкращаване на разходи.
Ако погледнем от перспективата на външните правни съветници, развитието на цифровите технологии все повече и повече влияе на начина, по който те създават и предоставят на клиентите своя продукт. Известният автор Ричард Съскинд в своята основополагаща книга „Бъдещето на правото“ (The Future of Law) още преди 25 години предсказа, че това бъдеще е цифрово, и че ще повлияе не само на начина, по който се предоставят правни съвети, но и на начина, по който ще се правораздава. Предвиди също и че, с развитието на информационните технологии правната работа ще се трансформира от решаване на проблеми, в структурирани процеси, предназначени за превенция и управление на рискове. Виждаме от резултатите на нашето изследване, че онова, което изглеждаше като своеобразна научна фантастика преди 25 години, сега е реална задача и водещ приоритет на големите компании.
Все пак технологичното развитие още не е довело и няма скоро да доведе до отмиране на адвокатската професия и правните консултанти. Съвсем реално е обаче възникването на два ясно разграничими „потока“ на външна правна помощ за съвременния бизнес: правни съветници, като адвокати и правни консултанти, от една страна, и алтернативни доставчици на правни услуги – от друга, които залагат повече на технологични решения, отколкото на правна експертиза и по този начин успяват да предложат по- разходоефективни решения за обемни процеси, като обработка на документи, управление на процеси, елементарни корпоративни действия и т.н.
- Какъв универсален съвет бихте дали на мениджърите и собствениците на фирми по отношение на посрещането на ежедневните нужди от правни услуги? Кога е по-добре да работят с вътрешен юрисконсулт и кога е по-добре услугата да бъде изнесена?
- Универсалният съвет е по възможност да не разчитат на универсални съвети. Ще си позволя една аналогия със злободневната медицинска тематика. Универсалният правен съвет е като универсалното лечение. То може и да свърши работа, но има много голям риск да доведе до нежелан резултат, защото универсалното лечение не държи сметка за особеностите на конкретния организъм и за неговите „придружаващи заболявания“.
Правната среда, в която оперира съвременният бизнес е толкова комплексна и претоварена с регулации, че вече е почти невъзможно за един юрисконсулт или дори за малък вътрешен правен отдел да покрие с достатъчно ниво на компетентност всички аспекти на правната и регулаторна рамка. Същото се отнася и до класическата фигура на „доверения адвокат“. Освен това, правните въпроси не съществуват сами по себе и независимо от конкретните нужди на бизнеса и от финансовите и данъчни ефекти, които може да породи едно или друго правно действие. Правните проблеми на бизнеса не са академични казуси, а бизнес проблеми и трябва да се решават като такива, с оглед на спецификата на дейността и стратегическите цели на съответната компания
- Кой е големият плюс да имаш за свой партньор Ърнст и Янг?
- Съвременният доставчик на правни услуги трябва да може да вижда и да адресира правните проблеми на компаниите като бизнес проблеми. COVID-19 освети един факт, който много от сериозните компании вече знаеха, а именно, че решаването на правните им проблеми изисква повече от правен съвет. Необходимо е разбиране на веригите на доставки, данъчните аспекти, регулаторните режими, особеностите на човешките ресурси и т.н. Затова идеалният доставчик на правни услуги, трябва не само да има задълбочени знания в правната материя, но и да може да адресира правни рискове чрез проектиране и имплементиране на мултидисциплинарни решения.
Освен това, идеалният доставчик на правни услуги, трябва да може да затвори пропастта, да обедини двата „потока“ на съвременните тенденции в правните услуги, които споменах, а именно предоставянето на компетентен правен съвет и използването на технологии за оптимизиране на еднообразни и управляеми процеси.
Доставчикът на правни услуги трябва да може и да работи с клиента си при неговите условия, като адресира неговите нужди, в контекста на неговия бизнес. Това може да е конкретно решение на специфичен бизнес проблем или дългосрочно предоставяне на конкретен тип услуга, която да бъде интегрирана с услугите на други доставчици, или пък холистично решение, което налага ангажирането на широк кръг от професионални компетентности, отвъд юридическата квалификация.
EY притежава всички черти и възможности на идеалния доставчик на правни услуги за бизнеса. В момента EY има над 3500 юристи в повече от 80 страни по света. Придобиването през последните години на Riverview Law и Pangea 3 подкрепи значително възможностите ни в инженеринга на процеси и предоставянето на управлявани правни услуги. Екипите на EY Law имат водещи специалисти в правните технологии и отношения на сътрудничество с много от най-големите доставчици на правни технологии. Особено важно е, че правната практика на EY може да осигури професионална компетентност и във важни области, които вървят естествено ръка за ръка с традиционната правна материя – корпоративни трансформации, съвети по сделки, човешки ресурси и др. Нашият опит в множество комплексни проекти за наши клиенти ни дава твърдото убеждение, че мултидисциплинарният подход на работа в екипи, обединяващи адвокати, консултанти и данъчни съветници, не просто носи съществени ползи за клиентите ни, а е от съществена необходимост.
***
Корпоративна визитка
Адвокатско съдружие Ърнст и Янг е член на глобалната мрежа на EY. От създаването си в България, правната практика на EY постоянно се разширява, за да включи в своята експертиза корпоративно право, право на конкуренцията и защитата на потребителите, трудовото право, здравословни и безопасни условия на труд, защита на личните данни, дигитално право, M&A, регулаторно, фармацевтичното право, защита в административните производства, банки и финанси и др. С над 3 500 професионалисти в над 80 страни, включително центрове за управлявани правни услуги по целия свят, правните услуги на EY предлагат глобално покритие по правни въпроси, там, където се нуждаете от тях.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.