Управлявайте конфликтите, за да сте успешни!

Управлявайте конфликтите, за да сте успешни!

На пръв поглед конфликтът е най-непродуктивната среда за работа. Затова, всеки далновиден ръководител се стреми с всички сили да предотврати дразгите между служителите си. Това обаче не винаги е правилната стратегия на поведение. В организациите с ефективно управление някои конфликти не просто са неизбежни, а и желателни. Защо?

Защото в много случаи разгорещените спорове открояват разнообразни гледни точки към даден проблем, дават допълнителна информация, която впоследствие се оказва важна при вземането на решения и т.н. Спорът дава възможност на всеки да изрази мнението си, както и да удовлетвори личните си потребности от уважение и власт. А колективното обсъждане в крайна сметка повишава ефективността на работа в организацията.

Затова е по-ценно да се научите да управлявате конфликтите, вместо винаги да го избягвате. Това изисква особен набор от качества и умения, най-важното от които е винаги да съумявате да запазите хладнокръвие. То ви е нужно, за да направите първата стъпка към овладяването на конфликта, а именно – каква причина стои в основата му. Не се поддавайте на дребнотемието, замесено в спора. Съсредоточете се върху истинската същност, която в крайна сметка може да се отнесе до няколко основни категории:

1. Разпределение на ресурсите

Дори и в големите фирми и особено сега ресурсите са ограничени. Необходимостта да се поделят ресурси, почти неизбежно води до различни конфликти.

 2. Различия в целите

Компанията расте и се реорганизира в различни подразделения, които се еманципират, започват сами да формулират целите си и постепенно започват да отделят повече внимание на своите цели, отколкото на глобалната стратегия на компанията. А за отделните служители е още по-сложно, защото всеки от тях си определя един приоритет и работи за него. Той обаче тотално се разминава с глобалната цел на компанията, защото става въпрос за стремеж към власт, влияние, самореализация и т.н. – все неща, в които са заложени потенциални конфликти.

 3. Различия в маниера на поведение и жизнения опит

Междуличностните различия като че ли са най-сериозният източник на конфликти във всяка организация. Това са и най-трудните за овладяване спорове. Особено, когато в екипа има поне двама-трима, които са враждебно настроени по природа и това е достатъчно непрекъснато да създават около себе си конфликтна атмосфера.

 Естествено, причините определят и средствата. Съвсем логично методите за управление на конфликтни ситуации се делят на структурни и междуличностни.

Структурните методи включват:

- Ясно формулиране на изискванията към служителите. Всеки един от тях трябва да знае какви резултати се очакват от него, каква е системата на йерархия и къде е неговото място в нея, какви са неговите отговорности и към кои общи правила е задължително да се придържа.

- Координационни механизми. Те включват прозрачно изграждане и въвеждане на йерархични пълномощия в процеса на взаимодействие между отделните звена и служители; регулиране на информационния поток вътре в организацията. Общоорганизационни мерки, които регулират работата в екип.

 Междуличностните методи включват:

Уклончивост, което предполага умело заобикаляне на конфликта.

Принуда, което означава умение да накарате една от спорещите страни да приеме гледната точка на другата страна.

Компромис – умение да се приеме другата гледна точка, стига тя да е полезна за общата цел.

А има и няколко общовалидни правила за разрешаване на конфликти:

Определете проблема като цел.

Намерете решение, приемливо за всички страни.

Концентрирайте се върху проблема, а не върху личностните качества.

По време на спора се постарайте да превърнете враждуващите лагери в приятелски съюз като налагате позитивна атмосфера на общуване.

По материали на OpenForum

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Как експеримент с оптични влакна може да спаси застрашените косатки?
Учени откриха иновативна формула, която лекува анемията без да води до стомашен дискомфорт
На днешната дата, 22 октомври. Рождениците днес
Как да се сдобиете с всичко, което поискате
Лидерство и изкуството да задаваш въпроси
Инвестиция отвъд числата - или когато качеството е по-важно от количеството
Христо Иванов пред президента: Носителят на третия мандат ще трябва да бъде посредник
Застаряването на населението се задълбочава: 24% от хората у нас са над 65 години