Санкциите срещу руските олигарси удариха по продажбите на суперяхти

 Санкциите срещу руските олигарси удариха по продажбите на суперяхти

Според нов доклад продажбите на суперяхти са се сринали през 2023 г., заради дългите списъци с чакащи, нарастващите разходи и санкциите срещу руските олигарси, които са засегнали търсенето, съобщи CNBC.

Продажбите на нови суперяхти са намалели със 17% през миналата година, според  доклад на  SuperYacht Times - "State of Yachting". През 2023 г. са реализирани 203 продажби на нови суперяхти, което е по-малко от 245 през 2022 г. и далеч от рекордните 313 през 2021 г.

Ралф Дазерт, ръководител на отдел в SuperYacht Times, заяви, че купувач, който днес прави поръчка за нова яхта с дължина над 200 фута, е изправен пред чакане от три до четири години поради натрупването на изоставане, произтичащо от пандемията. Цените също се покачват поради по-високите разходи за труд и материали.

Дазерт заяви, че очаква продажбите на нови суперяхти "да намалеят още малко тази година", като се имат предвид продължаващите разходи и забавяния.

Най-големите суперяхти понесоха най-голям удар, като продажбите на яхти с дължина над 200 метра  спаднаха с 40%. Основната причина за спада  се дължи на факта, че богатите купувачи от Русия отпаднаха от пазара след началото на войната в Украйна през 2022 г., се посочва в доклада.

"Руснаците бяха склонни да поръчват много екстравагантни и много големи яхти", каза той.

Американците компенсират част от изоставането. На тях се падат почти една четвърт от всички продажби на суперяхти през миналата година. И макар че американците са склонни да строят по-малки яхти в сравнение с купувачите от Близкия изток и Русия, американските лодки стават все по-големи.

Въпреки че новите продажби намаляха, завършените яхти се увеличиха. Тези данни представляват яхти, поръчани по време на трескавия период на пандемията, които едва сега се пускат на вода. Броят на завършените яхти се е увеличил с 31% през 2023 г. до 202 суперяхти.

 По данни на SuperYacht Times в момента има близо 6000 суперяхти, което е три пъти повече от броя им през 2002 г.

Ралф Дазерт заяви, че потокът от заможни купувачи, които са се появили на пазара за първи път по време на Ковида, продължават да използват своите яхти. Много от тях се модернизират, което означава, че високият показател за икономиката на яхтинга вероятно ще продължи да се покачва.

"Групата от клиенти се е разширила трайно", казва той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ