Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Изборът на район - водещ фактор при покупка на жилище
Районът, а не цената, вече е ключов мотив за купувачите при избора им на жилище. Обграждащата среда се оказва първият фактор, който клиентите посочват, когато вземат решение за покупка в София. Това посочват от АДРЕС в анализа си за първите месеци на 2016 г.
„Разбира се, стойността на имота и качественото му изпълнение са основни фактори и няма как да не бъдат. Разликата е, че ако преди време хубав имот на добра цена се продаваше мигновено, почти без значение къде се намира, то днес купувачите са изключително взискателни и към околната среда”, казва Георги Павлов, изпълнителен директор на АДРЕС.
„Само преди година клиентите, с които работехме, не излизаха извън рамките на предварително планираните си бюджети и не се чувстваха така сигурни. През последните 2-3 месеца наблюденията ни се промениха – купувачите са спокойни и уверени, с готовност за дългосрочни кредити и с сериозен ангажимент. От една страна, това се дължи на позитивните новини за пазара, а от друга – на съживяването на атркативни райони, в които до момента липсваше строителство и предлагане”, казва Димитър Савов, изпълнителен директор на BLD Homes.
Според него, от съществено значение за купувачите при избор на жилище е районът да им бъде познат или да е в близост до работата им. Невинаги обаче те съумяват да намерят подходящия имот в предпочитания квартал, независимо от бюджета си.
„Купувачите първосигнално търсят имот в квартала, в който са живели и до момента. Ако в този район доброто предлагане е ограничено, те насочват интереса си към място, където предлагането отговаря на очакванията им. Затова и районите, в които по-активно се предлагат нови сгради, са видимо по-търсени тази година. Можем да кажем, че пазарът е активен там, където има добро предлагане”, казва Павлов.
„Наблюдаваме „органична” промяна в начина на търсене на жилище – купувачите се интересуват от ново строителство в привлекателни райони - разработени или разработващи се. Действително, районите стават от все по-голямо значение, ако могат да предложат предимства, които познатият квартал не може. В момента, клиентите не правят компромис нито с функционалността на имота, нито с локацията му”, казва Нина Николова, мениджър Продажби в BLD Homes.
Тези тенденции рефлектират и върху активността и цените на новото строителство. С около 9% е покачването в активността на пазара на нови жилища в първите месеци на годината спрямо същия период на 2015. Повишението в броя на сделките, което се наблюдава при вече готовите жилища, е видимо по-малко - с 4-5%. По аналогичен начин – по-активно при апартаментите „на зелено”, се движи и покачването на ценовите нива.
„Новото строителство вече е по-интересно за купувачите. Картината в това отношение претърпя сериозна трансформация в последните година-две. Ако преди закупуването на имот без Акт 16 все още се асоциираше с известен риск, то в момента на пазара съществуват главно добри проекти на познати инвеститори, което прави купувачите спокойни”, казват от АДРЕС.
Аналогично на активността, ценовите нива на „старото” строителство за последните три месеца са се покачили с около 2-3%, докато ръстът при новите имоти е около 4,5% за същия период. Районите в столицата, в които сделките са по-активни, са Витоша, Гео Милев, отделни части на Южни райони и Младост, Изток и Изгрев.
„След време много купувачи си дават сметка, че избор на имот на локация, която е в процес на облагородяване, е по-перспективен от покупката на жилище в уреден квартал, в който обаче има риск от презастрояване”, коментират от Адрес.
По думите им, започва разбиването и на друг мит – че новото строителство е с голям обем и няма опасност да бъде изчерпано, както това се случи в последните години с качествените готови жилища.
„Когато открихме парцела за проекта си в Изгрев, бяхме търсили повече от 2 години. София разполага с малка площ за населението си и свободно разширяване е лесно единствено в периферията. Това, разбира се, рядко са предпочитани от купувачите зони и откриването на локация, която да предостави на клиентите необходимия комфорт, е трудна задача за всеки инвеститор”, казва Димитър Савов.
„В Изгрев работят и колеги от други строително-инвестиционни компании, които също ще подпомогнат облагородяването на средата. Смятам, че ще създадем не просто отделни добри проекти, но и ще подобрим този район и ще го превърнем в желана среда за живеене. Купувачите на ALBA до момента – чужденци и млади хора със среден към висок стандарт на живот и перспективна кариера, ни карат да смятаме, че към момента успяваме да постигнем целта си”, разкрива още Димитър Савов.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.