Анализатори: Атаките на хусите в Червено море заплашват глобалната верига на доставки

Анализатори: Атаките на хусите в Червено море заплашват глобалната верига на доставки

Анализатори: Атаките на хусите в Червено море заплашват глобалната верига на доставки

Атаките на подкрепяните от Иран бойци хуси срещу кораби в Червено море вече разтърсиха световната търговия. И може да има още смущения и увеличения на цените за доставки на стоки и горива, съобщи CNBC.

Няколко големи корабни компании и превозвачи на петрол преустановиха услугите си през Червено море, тъй като повече от дузина кораби бяха атакувани от началото на войната Израел-Хамас в началото на октомври.

Помощта изглежда е на път. Министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин, който е на посещение в Бахрейн, каза, че американските сили заедно с Обединеното кралство, Бахрейн, Канада, Франция, Италия, Холандия, Норвегия, Сейшелските острови и Испания ще създадат нови сили за защита на корабите в региона.

MSC, Maersk, Hapag Lloyd, CMA CGM, Yang Ming Marine Transport и Evergreen заявиха, че незабавно ще отклонят всички планирани пътувания, за да осигурят безопасността на своите моряци и плавателни съдове. Заедно тези океански превозвачи представляват около 60% от световната търговия.

Evergreen също така каза, че временно ще спре да приема всякакви товари, пътуващи за Израел, като преустанови доставката си до Израел. Orient Overseas Container Line (OOCL), която е част от притежаваната от Китай COSCO Shipping Group, също спря да приема израелски товари, позовавайки се на оперативни проблеми.

„Около 30% от израелския внос идва през Червено море с контейнерни кораби, които са резервирани два до три месеца предварително за потребителски или други продукти, което означава, че ако пътуването сега бъде удължено, продукти със срок на годност от два до три месеца няма да си струва вносът от Далечния изток“, каза Йони Есаков, който е член на изпълнителния комитет на Израелската корабна камара.

„Вносителите ще трябва да увеличат запасите поради несигурността и да плащат много повече, а други ще загубят на своите пазари, тъй като времето до пазара не е конкурентно“, добави Есаков. В понеделник

петролният гигант BP съобщи, че също така ще спре корабоплаването в Червено море,

докато базираните в Йемен хуси продължават атаките си.

Безопасността и сигурността на нашите хора и тези, които работят от наше име, е приоритет на BP. В светлината на влошаващата се ситуация със сигурността на корабоплаването в Червено море, BP реши временно да спре всички транзити през Червено море“, се казва в изявление на компанията до CNBC. „Ние ще запазим тази предпазна пауза под текущ преглед в зависимост от обстоятелствата, които се развиват в региона.“

Групата за петролни танкери Frontline също каза, че избягва Червено море.

Атаките вече повишиха разходите за морски транспорт

От началото на войната Израел-Хамас, Азия-САЩ. Цените на Източното крайбрежие се покачиха с 5% до 2497 долара за 40-футов контейнер, според Freightos. Може да стане още по-скъпо, тъй като големите компании избягват Суецкия канал, който се влива в Червено море, и вместо това избират да обикалят Африка, за да стигнат до Индийския океан.

Това добавя до 14 дни към маршрута за доставка, което води до по-високи разходи за гориво. И тъй като корабите отнемат повече време, за да стигнат до дестинациите си, заобиколното решение води до възприемане на „свиване на капацитета на кораба“. Закъсненията в доставките на контейнери и стоки са неизбежни.

Контейнерните превози представляват почти една трета от всички глобални превози, като приблизителната стойност на транспортираните стоки възлиза на 1 трилион долара, според Майкъл Алдуел, изпълнителен вицепрезидент по морската логистика в Kuehne+Nagel.

„Приблизително 19 000 кораба преминават през Суецкия канал годишно“, каза Алдуел. „Очаква се удълженото време, прекарано на вода, да поеме 20% от капацитета на глобалния флот, което води до потенциални забавяния в наличността на ресурси за корабоплаване.

Ще има и закъснения при връщането на празни контейнери в Азия, което само ще увеличи проблемите на веригата за доставки, добави той.

Moody's подчерта закъсненията в бележка до клиентите.

„Тази ситуация, ако продължи след няколко дни, ще има положителни последици както за индустрията за контейнерни превози, така и за пазарите на танкери и сухи насипни товари“, пише Даниел Харлид, старши кредитен служител в Moody's. „Но също така повишава риска от по-нататъшно прекъсване на веригите за доставки.“

Застрахователите също променят позицията си, което може да доведе до по-високи разходи,

прехвърлени на изпращачите и потребителите. Съвместният военен комитет (JWC), който включва членове на синдиката от Lloyd’s Market Association и представители на пазара на лондонските застрахователни компании, заяви, че разширява високорисковата си зона до 18 градуса на север от 15 градуса на север.

„Списъчната зона на Червено море беше разширена с 3 градуса на север, за да вземе предвид обхвата на ракетите от Йемен, отразявайки динамична и развиваща се ситуация, при която собствениците на кораби вече са показали своята осведоменост за развитието с известно значително пренасочване, обявено“, коментира Нийл Робъртс, ръководител на морското дело и авиацията в Lloyd's Market Association.

Червено море и Аденският залив, на юг от Йемен, вече са изброени от JWC, тъй като и двете зони изискват уведомяване за пътувания от 2009 г. насам. Решението за разширяване на зоната с висок риск влияе върху съображенията на застрахователите относно застрахователните премии.

Изместването на маршрута също така вероятно ще навреди на вече затруднената икономика на Египет, която вече претърпя удар върху туризма поради войната Израел-Хамас. Египет притежава, управлява и поддържа Суецкия канал. Управлението на Суецкия канал заяви, че е генерирало рекордните 9,4 милиарда долара през фискалната 2022-23 година.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ