Големите производители на камиони залагат на водород

Големите производители на камиони залагат на водород

Някои от най-големите производители на камиони в света, включително Volvo и MAN, преработват двигателите с вътрешно горене, за да работят с водород с ниски емисии вместо замърсяващ дизел. Това е по-бързо евтино решение на тяхното предизвикателство за енергиен преход, което може да даде нов живот на умиращата технология, предава Ройтерс

Глобалната индустрия за производство на камиони е изправена пред сложен акт на балансиране, за да стигне до нулеви емисии. Електрическите батерии са твърде тежки за товарни операции на дълги разстояния и отнемат много време за зареждане. Използването на водородни горивни клетки за генериране на електричество намалява теглото и разширява обхвата на камионите, но преминаването към тази технология е скъпо, тъй като компаниите трябва да проектират нови системи за камиони.

Ето защо производителите на камиони и техните доставчици преместиха непосредствения си фокус върху разработването на двигатели с водородно горене като по-бързо и по-евтино решение, което може да разчита на съществуващи производствени линии, които от години са били ключов икономически двигател за страни като Германия, казаха пред Ройтерс ръководители на големи марки камиони и техните доставчици.

Загрижеността за това какво ще се случи с хиляди работни места в заводите за производство на двигатели нарасна, тъй като производителите на камиони се насочват към опции за батерии и горивни клетки.

„Всички работят върху това“, каза Райнер Рьоснер, вицепрезидент по продажбите в подразделението за двигатели на MAN Truck & Bus SE, част от звеното за камиони на Volkswagen Traton, въпреки че зеленият водород, произведен от възобновяеми източници, все още не е широко разпространен. „Веднага щом водородът е наличен, търсенето на водородно изгаряне ще се повиши.“

В първия си пилотен проект MAN ще достави около 200 камиона с двигатели, работещи с водород, на европейски клиенти през следващата година, за да ги тестват в техните автопаркове - ключова стъпка по пътя към масово производство.

Производителите на камиони все още инвестират в разработването на водородни горивни клетки, тъй като казват, че има място и двете технологии да съществуват една до друга за различни видове превозни средства и приложения.

Шведският производител на камиони Volvo AB, който казва, че също ще има камиони с водородни горивни клетки, „достъпни в търговската мрежа през втората половина на това десетилетие“, планира клиентски тестове на модели двигатели с водородно горене, започващи през 2026 г.

Водородните двигатели "няма да бъдат по-голямата част" от продажбите на Volvo, каза главният технологичен директор Ларс Стенквист. „Но това ще бъде значителен обем.“

Андерс Йохансон, вицепрезидент за тежкотоварни превозни средства в базираната във Ванкувър Westport Fuel Systems, каза, че неговата компания вече е предоставила горивни системи за 6000 камиона с двигател с вътрешно горене в Европа, които работят с природен газ или биогаз и могат лесно да бъдат адаптирани към водород.

Предстоящи предизвикателства

Въпреки че технологията е сравнително зряла, има предизвикателства за преодоляване. За разлика от горивните клетки, изгарянето на водород в двигателя може да доведе до някои вредни емисии, за които Майкъл Крюгер, старши вицепрезидент по инженерството в основния доставчик Bosch, каза, че ще изискват филтър.

Двигателната система на Westport в момента използва 1% дизел за запалване на водород, който според Йохансон ще бъде намален и в крайна сметка заменен с гориво без въглерод.

Също така водородните камиони се нуждаят от резервоари под налягане, които са по-големи от тези, използвани за дизелово гориво, така че фирми като базираната в Мюнхен стартираща компания Keyou работят върху различни форми, за да ги свият. А резервоарите трябва да са безопасни при всякакви условия, тъй като водородът е силно запалим газ.

Най-големият проблем както за двигателите с водородно горене, така и за горивните клетки е оскъдната наличност на зелен водород. Европейският съюз и Съединените щати финансират проекти за зелен водород заедно с производители на камиони като Daimler и енергийни гиганти като BP. Но внедряването е бавно и ще отнеме години, за да се изгради достатъчна инфраструктура за зареждане с гориво.

Въпреки предизвикателствата, големи доставчици като Bosch и Cummins казват, че производителите на камиони са прегърнали двигателя с водородно горене, защото вече имат фабрики и вериги за доставки, посветени на тази технология.

„Искаме да бъдем бързи. Ето защо тази технология играе важна роля“, каза Крюгер от Bosch.

Производителите на камиони от италианската Iveco Group и DAF, европейско звено на американския производител на камиони PACCAR, също работят върху опции за изгаряне на водород.

Само миналата седмица германският Daimler представи два прототипа на превозни средства с водородни двигатели.

Базираният в САЩ Cummins ще предостави тестови модели на клиенти в различни региони през следващите година или две и трябва да има продукт, готов за пазара в рамките на пет години, каза главният технически директор Джонатан Ууд.

Вместо да оставят парковете от камиони да чакат зеленият водород да стане широко достъпен, някои производители на камиони и доставчици казват, че двигателите с вътрешно горене, работещи на природен газ или биогаз, могат да осигурят временно решение с по-ниски емисии от дизела.

Ууд от Cummins каза, че производството на двигател с водородно горене включва промяна на някои ключови компоненти в моделите на природен газ, което ще позволи на клиентите да работят по своя път надолу по кривата на въглеродните емисии, от дизел към природен газ и след това водород.

Освен че са по-лесен превключвател за производителите, камионите, работещи с двигатели с вътрешно горене, ще бъдат по-лесни за управление от клиентите на автопарка в средносрочен план, отколкото моделите с горивни клетки, защото това е технология, с която те са запознати, каза Ууд.

„Това е промяна на играта без промяна“, каза Йохансон от Westport. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Експерт от Харвард за мита, който пречи на хората да бъдат щастливи
Депутати почти стигнаха до бой заради спор за предложен за орден министър на Тодор Живков 
Пеевски отново настоя за избори и нападна президента с нови обвинения за зависимости
Вечерята с омари за крал Чарлз III е струвала на Франция 450 000 евро
"Мозъкът" зад атентатите от 11 септември се споразумя за наказание с властите на САЩ
319 мъдри и забавни афоризми
Николай Андреев: С нарастването на нуждата от мобилни данни ние удвояваме скоростите за максимално добро потребителско изживяване
Страните, които дават най-големи парични награди за медал от Олимпийските игри