Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Големите производители на камиони залагат на водород
Някои от най-големите производители на камиони в света, включително Volvo и MAN, преработват двигателите с вътрешно горене, за да работят с водород с ниски емисии вместо замърсяващ дизел. Това е по-бързо евтино решение на тяхното предизвикателство за енергиен преход, което може да даде нов живот на умиращата технология, предава Ройтерс.
Глобалната индустрия за производство на камиони е изправена пред сложен акт на балансиране, за да стигне до нулеви емисии. Електрическите батерии са твърде тежки за товарни операции на дълги разстояния и отнемат много време за зареждане. Използването на водородни горивни клетки за генериране на електричество намалява теглото и разширява обхвата на камионите, но преминаването към тази технология е скъпо, тъй като компаниите трябва да проектират нови системи за камиони.
Ето защо производителите на камиони и техните доставчици преместиха непосредствения си фокус върху разработването на двигатели с водородно горене като по-бързо и по-евтино решение, което може да разчита на съществуващи производствени линии, които от години са били ключов икономически двигател за страни като Германия, казаха пред Ройтерс ръководители на големи марки камиони и техните доставчици.
Загрижеността за това какво ще се случи с хиляди работни места в заводите за производство на двигатели нарасна, тъй като производителите на камиони се насочват към опции за батерии и горивни клетки.
„Всички работят върху това“, каза Райнер Рьоснер, вицепрезидент по продажбите в подразделението за двигатели на MAN Truck & Bus SE, част от звеното за камиони на Volkswagen Traton, въпреки че зеленият водород, произведен от възобновяеми източници, все още не е широко разпространен. „Веднага щом водородът е наличен, търсенето на водородно изгаряне ще се повиши.“
В първия си пилотен проект MAN ще достави около 200 камиона с двигатели, работещи с водород, на европейски клиенти през следващата година, за да ги тестват в техните автопаркове - ключова стъпка по пътя към масово производство.
Производителите на камиони все още инвестират в разработването на водородни горивни клетки, тъй като казват, че има място и двете технологии да съществуват една до друга за различни видове превозни средства и приложения.
Шведският производител на камиони Volvo AB, който казва, че също ще има камиони с водородни горивни клетки, „достъпни в търговската мрежа през втората половина на това десетилетие“, планира клиентски тестове на модели двигатели с водородно горене, започващи през 2026 г.
Водородните двигатели "няма да бъдат по-голямата част" от продажбите на Volvo, каза главният технологичен директор Ларс Стенквист. „Но това ще бъде значителен обем.“
Андерс Йохансон, вицепрезидент за тежкотоварни превозни средства в базираната във Ванкувър Westport Fuel Systems, каза, че неговата компания вече е предоставила горивни системи за 6000 камиона с двигател с вътрешно горене в Европа, които работят с природен газ или биогаз и могат лесно да бъдат адаптирани към водород.
Предстоящи предизвикателства
Въпреки че технологията е сравнително зряла, има предизвикателства за преодоляване. За разлика от горивните клетки, изгарянето на водород в двигателя може да доведе до някои вредни емисии, за които Майкъл Крюгер, старши вицепрезидент по инженерството в основния доставчик Bosch, каза, че ще изискват филтър.
Двигателната система на Westport в момента използва 1% дизел за запалване на водород, който според Йохансон ще бъде намален и в крайна сметка заменен с гориво без въглерод.
Също така водородните камиони се нуждаят от резервоари под налягане, които са по-големи от тези, използвани за дизелово гориво, така че фирми като базираната в Мюнхен стартираща компания Keyou работят върху различни форми, за да ги свият. А резервоарите трябва да са безопасни при всякакви условия, тъй като водородът е силно запалим газ.
Най-големият проблем както за двигателите с водородно горене, така и за горивните клетки е оскъдната наличност на зелен водород. Европейският съюз и Съединените щати финансират проекти за зелен водород заедно с производители на камиони като Daimler и енергийни гиганти като BP. Но внедряването е бавно и ще отнеме години, за да се изгради достатъчна инфраструктура за зареждане с гориво.
Въпреки предизвикателствата, големи доставчици като Bosch и Cummins казват, че производителите на камиони са прегърнали двигателя с водородно горене, защото вече имат фабрики и вериги за доставки, посветени на тази технология.
„Искаме да бъдем бързи. Ето защо тази технология играе важна роля“, каза Крюгер от Bosch.
Производителите на камиони от италианската Iveco Group и DAF, европейско звено на американския производител на камиони PACCAR, също работят върху опции за изгаряне на водород.
Само миналата седмица германският Daimler представи два прототипа на превозни средства с водородни двигатели.
Базираният в САЩ Cummins ще предостави тестови модели на клиенти в различни региони през следващите година или две и трябва да има продукт, готов за пазара в рамките на пет години, каза главният технически директор Джонатан Ууд.
Вместо да оставят парковете от камиони да чакат зеленият водород да стане широко достъпен, някои производители на камиони и доставчици казват, че двигателите с вътрешно горене, работещи на природен газ или биогаз, могат да осигурят временно решение с по-ниски емисии от дизела.
Ууд от Cummins каза, че производството на двигател с водородно горене включва промяна на някои ключови компоненти в моделите на природен газ, което ще позволи на клиентите да работят по своя път надолу по кривата на въглеродните емисии, от дизел към природен газ и след това водород.
Освен че са по-лесен превключвател за производителите, камионите, работещи с двигатели с вътрешно горене, ще бъдат по-лесни за управление от клиентите на автопарка в средносрочен план, отколкото моделите с горивни клетки, защото това е технология, с която те са запознати, каза Ууд.
„Това е промяна на играта без промяна“, каза Йохансон от Westport.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.