Бизнес диагностика по модела „7С”

Бизнес диагностика по модела „7С”

Мениджърите инспектират здравното състояние на организацията поне веднъж в годината. Защо? Защото привидно всичко може да работи добре, но дълбоко прикрит проблем може да оказва силно негативно влияние върху резултатите на компанията.

Един от най-добрите модели за пълна диагностика на бизнеса е разработен от консултантите на McKinsey & Company в края на 70. Наречен е „Седем С”, защото включва 7 ключови елемента, които правят всяка фирма успешна или неуспешна. Това са Стратегия, Структура, Система, Стил, Способности, Служители и Споделени ценности.

Моделът “Седем С” е инструмент за бързо и ефективно оценяване на ситуацията.

Първите три компонента от него - Стратегия, Структура и Системи са определяни като “твърди С”, защото изграждат основата на управлението и трудно се променят.

Останалите четири са наречени “меки С”, защото са динамични и се развиват бързо във времето. Всичките 7 С са свързани помежду си, така че промяната в един елемент води до серия от последици върху останалите - точно както при човешкия организъм, който е здрав, когато всички органи и системи работят в синхрон.

Съвсем логично следва и изводът, че няма как да се постигне напредък само по един от компонентите на модела „7С”, без това да се случи с всички, т.е. управлението е ефективно, когато е насочено към седемте ключови фактори едновременно.

За да подобрите управлението, трябва да овладеете мисленето в системи и да обръщате внимание на всичките седем елемента едновременно, съветват световноизвестните консултанти от McKinsey. Ето въпросите, които трябва да проучите, за да оцените и подобрите здравето на вашата компания:

Стратегия

Тук се включват всички официални и неписани планове за постигане на поставените корпоративни цели. Както и решенията, които се вземат и действията, които се предприемат за спечелване на конкурентни предимства на пазара. Преценете дали отговорите на следните въпроси ви удовлетворяват: Каква е нашата стратегия? Има ли нужда от актуализиране? Как възнамеряваме да постигнем целите си оттук нататък? Как се справяме с натиска от конкуренцията? Как се справяме с промените в изискванията на клиентите? Стратегията приспособява ли се към промените в бранша и икономиката?

Структура

Това е организационната схема и свързаната с нея информация, която показва кой на кого е подчинен, на кого се докладва и как се разпределят задачите в екипа. Всяка компания индивидуално намира моделът на структурата, който работи най-добре за нея. Опитайте се да си отговорите: Тромава или гъвкава е организационната йерархия? На колко и какви екипи е разделена компанията? Как различните отдели координират действията си? Хората познават ли се? Какво е нивото на сътрудничество? Вземането на решения и контролът централизирани или децентрализирани са - това добре ли е? До колко ефективно се осъществява комуникацията в компанията?

Системи

Те се отнасят до дейностите, операциите, процедурите и процесите, които се изпълняват всекидневно. Могат да включват управленската информационна система, системата за управление на резултатите и възнагражденията или цялостни интегрирани системи за управление на бизнес процеси.

Въпросите, на които е нужно да си отговорите са: Какви са основните системи, които движат организацията? Каква е стабилността на финансовата система и как тя е свързана с останалите процеси? Ефективна ли е системата за управление на човешките ресурси? Какви са вътрешните правила и процеси? Спазват ли се? Кой и как осъществява вътрешнофирмения контрол? До колко е ефективен?

Споделени ценности

Общоприетите убеждения, нагласи и предположения формират начина, по който се държи една фирма. Това е нейната корпоративна култура. Споделените ценности са това, което ражда доверие у компанията.

Въпросите тук са: Какви са основните ценности, които споделя екипа? Какви са основните ценности, върху които е изградена компанията? Колко силни са тези ценности? Каква е корпоративната култура и как ни възприемат пазара, конкурентите, собствениците?

Стил

Стилът се отнася до това как ключовите мениджъри се държат при постигането на целите, по какъв начин прекарват времето си помежду си и в екипа. За много успеха на много компании по-важно е как ръководителите се държат от това какво казват.

Анализирайте отговорите на следните въпроси: Какъв е начинът на управление и стила на мениджмънта? Доколко ефективно е лидерството? Мениджърите се съревновават или си сътрудничат? Достатъчно сплотен ли е екипа или той просто работи за да си свърши работата?

Служители

Този елемент се отнася до броя и вида на кадрите, с които разполага компанията. Както и до оценката за това как се развиват компетенциите и възможностите на хората в екипа.

Важните въпроси са: Кои са ключовите позиции в екипа и какви хора ги заемат? Какви позиции трябва да бъдат запълнени? Нашите кадри по-добри ли са от тези на конкурентите? Какви нови компетенции са ни необходими за да постигаме по-значими успехи?

Способности

Те се отнасят до определящите за успеха качества и умения на персонала, мениджърите и компанията като цяло.

Въпросите за диагностициране са: Какви са най-добрите способности, представени в екипа? Има ли празнини откъм определени умения? С какво се слави екипът, че се справя добре? Настоящите служители имат ли способността да свършат работата ефективно? Как способностите се наблюдават, оценяват и възнаграждават?

Венцислав Савов

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 30 юни до 6 юли
Жега: Испания счупи исторически рекорд за юни с 46 градуса, съпругата на Борис Джонсън се дехидратира
Проверяват сигнал, че издирваният черен леопард е забелязан край Ловеч
Отпада забраната за влизане в района на Шуменското плато
Край на превъртането на километражи при покупка на употребявани автомобили
Четири инвестиции, които си струва да направите още днес
Зеленски призова за засилване на санкциите срещу Русия
Алигаторски Алкатраз: Тръмп открива център за задържане на мигранти насред блата, пълни с едри влечуги