Висшето образование и четвъртата индустриална революция

Висшето образование и четвъртата индустриална революция

Настъпването на четвъртата индустриална революция ни застави да преоценим разбирането си за начина, по който се осъществяват производството и потреблението, за обхвата на предстоящите промени и тяхното системно въздействие върху основните жизнени сфери. Очакванията са за разрушаване на традиционния пазар на труда и познатата ни индустриална структура. От една страна, хората с достъп до познания за съвременния дигитален свят притежават реалната възможност да подобрят качеството си на живот и да повишат доходите си. От друга, четвъртата индустриална революция може значително да увеличи неравенството и да генерира поредното социално напрежение. Знанието е и ще продължи да бъде основен и все по-важен производствен ресурс и притежанието му ще е гарант за икономическа активност и икономическа мобилност в съвременния свят.

Висшето образование е изправено пред предизвикателството да създаде условията, нужни на личността, за да се адаптира успешно към новите промени. То трябва да предложи онези знания и умения на студентите, които да им гарантират устойчива професионална и личностна реализация. За да се случи това, е необходимо да се изясни какъв ще е ефектът от четвъртата индустриална революция върху образователните институции, как ще се променят образователният продукт и начинът, по който се предлага образователната услуга.

Налице са няколко възможности, от които висшето образование следва да се възползва, за да изпълни своята задача:

Съчетаване на традиционното

с виртуално образование

През последните години се появиха много виртуални образователни ресурси, които предлагат достъп до качествено обучение на хора, за които преодоляването на факторите време, пари и разстояние би било нерешим проблем. Благодарение на съвременните технологии хората имат достъп до образование не само по всяко време и от всяка точка на света, но и на всякаква възраст. Около 6 млн. са студентите от цял свят, които са се записали и преминали курсовете, предлагани от edX - платформа, създадена съвместно от Харвард и Масачузетския технологичен институт. По този начин не само се споделя знание сред една много разнолика общност, но и се прилагат нови, по-ефективни подходи и методи за преподаване и учене във виртуална среда.

Изграждане на нов вид умения

Младите хора вече не се нуждаят от готови модели и решения. Представата за бъдещата професия не бива да е тясна и ограничена. Скоростта, с която се променя индустриалната структура, значително скъсява хоризонта, до който може да се предвиждат насоките в развитието на трудовия пазар. Според доклад на Световния икономически форум след пет години една трета от

уменията, които работодателите в настоящия момент посочват като важни, ще се променят. Това, което студентите трябва да получат в университета, е условия за изграждане на нов вид умения - креативно и критично мислене, предприемаческа, финансова и стартъп култура, дигитални и езикови компетенции и др. Това би им осигурило възможност за по-успешно включване, откриване на собствен път за правилните бизнес и управленски решения и най-вече за развитие на потребност от постоянно обучение и личностно усъвършенстване.

Глобално гражданство

В условията на нарастваща несигурност и глобални предизвикателства все повече става ясно, че университетите са среда, в която следва да се изграждат не само конкретни умения, но и да се възпитават ценности и личности. Концепцията за глобално гражданство следва да бъде интегрирана в учебните планове и програми. Обществото както никога досега има нужда от хора, които осъзнават своята роля като граждани на света и могат да носят отговорност за своите действия.

Ще успее ли висшето образование да се промени достатъчно бързо и да се превърне в най-важното звено на сложната екосистема, която трябва да подготви личността за предизвикателствата на четвъртата индустриална революция? Ще могат ли университетите да активизират вътрешните си ресурси и потенциал, за да отговорят на нарастващите изисквания към тях? Това са само част от въпросите, на които трябва да бъдат намерени отговори, и то незабавно, без отлагане.    

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ