Три компании печелят битката при ваксините срещу Covid-19

Три компании печелят битката при ваксините срещу Covid-19

Три компании печелят битката при ваксините срещу Covid-19

В бизнеса с ваксини срещу Covid-19 има ясни победители. И много губещи. Четири компании на практика поеха над 90% от пазара на ваксини в бройки от началото на пандемията, макар и с различни стратегии.

Британската AstraZeneca води дистрибуцията от края на 2020 г. до юли 2023 г. благодарение на своя продукт с нестопанска цел Vaxzevria.

От своя страна китайските Sinovac и Sinopharm печелят от гигантското търсене от Китай, където не са навлезли западните алтернативи.

И накрая, Pfizer постигна най-големия търговски успех, с близо 80 млрд. евро приходи, благодарение на доминиращата си позиция в САЩ, Европа и голяма част от света.

Други 20 компании, включително Moderna и Johnson & Johnson, си поделят останалите 10% от приложените дози, предава cincodias.elpais.com

Най-прилаганата ваксина в света до момента е тази на AstraZeneca, която успя да пусне една от първите версии на пазара, заедно с Pfizer и Moderna. В света са приложени 3,26 млрд. дози от продукта от англо-шведската лаборатория, което означава достигане на 24,6% пазарен дял, според данни, предоставени на Cinco Días от британската консултантска компания Airfinity, еталон във фармацевтичния сектор в тези измервания.

Големият пазар на AstraZeneca е Азия, където са администрирани 2,46 млрд. от нейния вирусен вектор (75% от продукцията). Това обаче така и не доведе до голяма полза за лабораторията и за нейния партньор Оксфордския университет, тъй като от самото начало посочи, че ще бъде дейност с нестопанска цел, докато трае пандемията. В момента всъщност почти не носи продажби. През първата половина на годината тези приходи от Vaxzevria са намалели с 98,2%, от 1,5 млрд. на 28 милиона.

Случаят на Pfizer, заедно с неговия немски партньор BioNTech, е този с най-голям успех на бизнес ниво благодарение на неговата алтернатива на информационна РНК. Компанията е разпределила около 2,6 млрд. дози от края на 2020 г., както е описано подробно в данните на Airfinity. В този случай 758 милиона са пристигнали в Европа, 457 милиона в САЩ, 342 милиона в Латинска Америка, 200 милиона в Африка и 899 милиона в Азия. Въпреки че триумфът за неговите акционери е преди всичко сегашното му господстващо положение на пазара, както и това, че не се е отказал от мотива за печалба.

Миналата година, в разгара на имунизацията в световен мащаб, лабораторията, която има Алберт Бурла като главен изпълнителен директор, таксува 100,3 млрд. долара (92,6 млрд. евро), превръщайки се в първата фармацевтична компания, която го е постигнала след две години, в които тя успява да удвои приходите си. През 2021 г. неговият продукт Comirnaty, получи 34,4 млрд. евро от продажби, към които добави 35,4 млрд.евро през 2022 г. и още 4,6 млрд. евро до юни тази година (представляващо годишен спад от 79,4%). Само в печалбите тя достигна 53,8 млрд. евро, добавяйки 2021 г. и 2022 г. Тъй като прилагането на ваксини в световен мащаб рязко намаля, предизвикателството пред компанията сега е точно в това как да остане номер едно в сектора, търсейки нови лекарства.

Бурла призна през юли на конференция с инвеститори и анализатори, че има много несигурности на пазара. През май фармацевтичната компания постигна споразумение с Европейската комисия за отлагане на доставката на дози до 2026 г.

Това, което Pfizer постигна, е да запази практически целия пазар на бустерни дози, много по-малък по размер от този през 2021 г. и 2022 г. В Airfinity изчисляват, че 65% от прилаганите до май в САЩ са от Pfizer и 94% в Европа. "През януари установихме нашата оценка, че приблизително 100 милиона дози от COVID-19 ще бъдат приложени в САЩ тази година, от което ние смятаме, че Pfizer ще завладее 60% от пазарния дял", разкри Бурла пред анализатори.

В случая с гигантския по брой жители китайски пазар той е превзет от ваксини на местни компании. Най-използваният досега е Sinovac с почти 3 млрд. приложени дози. 87% инжектирани в Азия, но със съответен пазар в Латинска Америка (332 милиона флакона). Благодарение на своята версия, една от най-рано реагиралите, лабораторията получава 22,5% дял.

Другата алтернатива от Пекин е тази на Sinopharm, от която 2,6 млрд. дози (19,7% от общия брой) са приложени по целия свят. Този случай е много подобен на този на неговия местен съперник, тъй като 89,4% от единиците са били разпространени в Азия, въпреки че в този случай в чужбина той тежи над всички доставки за Африка (177 милиона).

Взети заедно, данните на Airfinity показват, че 13,2 млрд. дози са били администрирани от около тридесет компании. Въпреки че освен AstraZeneca, Sinovac, Pfizer и Sinopharm, малко компании имат подходящо разпространение.

По данни на консултантската компания американската Moderna е разпространила 857 милиона единици. 34% от тях са пристигнали в Северна Америка и 33% в Азия. В Европа е разпространила 176 милиона. Тази компания си партнира с испанската лаборатория Rovi, която пълни и довършва флаконите и ги изнася от Мадрид за голяма част от света.

Губещите 

Сред губещите в тази битка за предоставяне на решение за имунизация срещу вируса SARS-CoV-2 и неговите варианти има дълъг списък от компании. Някои от тях са много подходящи, като Sanofi (и неговия партньор GSK), който се провали в проучването и накрая версията му беше готова твърде късно.

Други компании, дори и да получат ваксина, техните цифри са много по-скромни, като случая с Johnson & Johnson и Novavax или почти без значение като Valneva.

Друг, за който първоначално се смяташе през 2020 г., че може да бъде пионер във версия на информационна РНК, немският Curevac, дори не получи здравно разрешение за пускане на пазара.

Сред версиите, които се използват в света, е Спутник (от Центъра Гамалея), от който са раздадени 300 милиона дози. Също така индийският Covaxin (от Bahrat). Страни със затворени икономики като Куба са разпространили три (Abdala и две версии на Soberana), а Иран също е приложил три свои, според Airfinity.

Западащ бизнес заради намаляване на бустерните дози 

Досега тази година бизнесът на големите лаборатории рязко намаля, тъй като прилагането на бустерни дози отслабна. Pfizer отчете спад от 79,4% от оборота през първото полугодие, Moderna спад от 79,7%, Novavax отстъпва с 56,8% надолу, BioNTech надолу с 94,8%, а AstraZeneca е загубила почти цялата си активност (98,2% по-ниска). Случаят на Johnson & Johnson е единственият, в който цифрите са се подобрили, с 3% повече. 

Очаква се през второто полугодие, и особено от есента, данните за продажбите да се подобрят в сравнение с тези от първото полугодие, поради факта, че се очаква възстановяване на бустерните инжекции от началото на есента и настъпването на зимата. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ