Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|VW поиска от служителите си 10% намаление на заплатите, за да спаси работни места
Volkswagen поиска от служителите си да се съгласят с намаляване на заплатите им с 10%, аргументирайки се, че това е единственият начин най-големият производител на автомобили в Европа да запази работни места и да остане конкурентоспособен. Печалбите на компанията паднаха до тригодишно дъно, а синдикатите шефовете заплашиха със стачки, предаде Ройтерс.
Това беше първото официално потвърждение на мерките за намаляване на разходите, които VW иска да приложи, за да обърне негативната тенденция, тласкана от високите разходи и слабото търсене в Китай, които намалиха продажбите и оставиха фабриките препълнени със свръхкапацитет.
Компанията не засегнадиректно въпроса дали планира да затвори заводи в Германия за първи път в 87-годишната история на Volkswagen, въпреки че представители на работниците заявиха, че тази опция остава на масата.
Проблемите на VW подхраниха по-широко безпокойство относно статута на Германия като индустриална сила и конкурентоспособността на европейските производители на автомобили срещу навлизащите глобални конкуренти.
Германските автомобилни производители също се опасяват от въздействието на противопоставянето между Европейския съюз и Пекин, като тази седмица влизат в сила мита на ЕС до 45,3% върху китайските електрически превозни средства.
„От гледна точка на компанията затварянето на заводи все още е на масата, т.е. те не са напълно изключени“, каза ръководителят на работническия съвет на Volkswagen Даниела Кавало.
„Днес в най-добрия случай е стартовият сигнал за маратон, в който и двете страни най-накрая са разбрали, че трябва да пресекат финалната линия заедно.
Преди разговорите, които се проведоха на стадиона, където отборът на VfL Волфсбург от Бундеслигата играе футбол, раздразнени служители и стажанти оставиха написани на ръка и напечатани послания, изложени на маси.
„Разочарованието и страхът са големи“, пише един. „Семейството очевидно не ме иска“, споделя друг.
Volkswagen отчете в сряда 42% спад на печалбата за третото тримесечие до най-ниското й ниво от три години.
„Това подчертава спешната нужда от значително намаляване на разходите и повишаване на ефективността“, каза финансовият директор Арно Антлиц в изявление.
Антлиц каза, че е уверен, че компанията може да постигне споразумение с работниците, но не може да изключи стачки, като компанията обмисля повече от 10 милиарда евро (10,8 милиарда долара) съкращения на разходите.
Той каза, че има план за завръщане за Китай, който включва подобрен софтуер и помощ при шофиране, като се очаква да си възвърне пазарния дял от 2026 или 2027 г.
Германското правителство настоява за решение, което да остави заводите на VW отворени, но говорител в сряда каза, че е твърде рано да се реши дали Берлин ще предостави държавна помощ.
Свиване на продажбите
Европейският автомобилен пазар се е свил с около 2 милиона автомобила след пандемията, което води до около 500 000 по-малко продажби на Volkswagen годишно. По-евтините модели от Tesla и китайските производители на автомобили спечелиха пазарен дял в Европа.
„Ние сме за свободни и отворени пазари, ако погледнете китайските конкуренти, те вече започнаха да създават заводи в Европа“, каза Антлиц.
„Не сме забравили как да създаваме страхотни коли, но производствените ни разходи далеч не са конкурентни“, каза той. „Наистина, трябва ни време, за да увеличим нашата конкурентоспособност в германските заводи.“
В Китай Volkswagen също загуби пазарен дял от по-евтините модели на местни конкуренти и въздействието беше изострено от по-широкото забавяне на китайската икономика поради кризата с недвижимите имоти.
Доставките на Volkswagen за Китай, най-големият автомобилен пазар в света, са намалели с 15% до 711 500 автомобила през третото тримесечие. Това намали глобалната цифра, която падна до 2,176 милиона автомобила. Дивидентът за 2024 г. също ще бъде по-нисък.
От началото на годината акциите на Volkswagen са загубили около една пета, представяйки се под спад от 10% в общоевропейския автомобилен индекс
Синдикатите не могат да провеждат по-широки стачки до декември като част от предварително договорено примирие, но профсъюзите многократно са заплашвали, че работниците ще направят всичко по силите си, за да предотвратят това, което смятат за нарушаване на табутата.
Ръководството казва, че германските заводи са много по-скъпи за експлоатация от тези на конкурентите поради високите разходи за работници и енергия.
Антлиц каза, че съкращенията ще бъдат трудни "и че много служители се тревожат за бъдещето си".
„Изправени сме пред съществени и болезнени решения“, каза той.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.