Добрите лидери се доказват в криза
Всеки бизнес лидер знае, че рано или късно ще се сблъска с някаква криза. Предизвикателството за всеки ръководител е да се справи с кризата бързо и ефективно, за да не губи доверието на своите служители и клиенти.
В ролята си на бизнес съветник виждам лидери, които се справят добре чисто инстинктивно, както и други, които не издържат на напрежението и позволяват на емоциите и пристрастията да ги поведат в грешна посока.
Моят опит показва, че трябва да научите и практикувате няколко основни неща, за да се справяте добре в кризисни ситуации. Наскоро видях тези неща обобщени кратко и ясно в книгата „Build“ на предприемача Тони Фадел. Той пише, че тези стратегии са приложими както за външна криза, върху която нямате контрол, така и за вътрешни за компанията проблеми.
Съсредоточете се върху това как да отстраните проблема
На първо място, забравете за приписването на вина, тъй като това само ще усложни нещата и ще превърне доведе до емоционална битка. Най-важното нещо във време на криза е лидерът, или лидерският екип, да изградят план, да разпределят задачите на правилните хора и да наблюдават тяхното изпълнение. Трябва да осигурите нужните инструменти и ресурси, за да могат служителите да се справят със задълженията си възможно най-добре.
Когато емоциите кипят е добре да се фокусирате върху разбиването на големите предизвикателства и кризи на по-малки проблеми, които са по-лесни за разрешаване и които носят чувство за напредък към постигането на крайната цел.
Микромениджмънтът е позволен в началото на кризата
Вашите хора трябва да знаят кого да следват, какво да правят и как да го правят. Въпреки това, след като всеки получи своята задача и започне да работи активно, трябва да оставите вашите служители да си вършат работата, без да поставяте под съмнение всяка тяхна стъпка. Микромениджмънтът на по-късен етап само увеличава стреса и забавя напредъка.
Потърсете съвет, преди да вземете прибързано решение
Не опитвайте да решите всички проблеми и да изградите цялостен план сами, особено ако нямате нужния опит. Потърсете съвет от ментор или експерт в тази област. Важно е да получите гледаната точка на някой, който е в страни от самата ситуация, за да се уверите, че личните ви предубеждения не замъгляват преценката ви и не ви водят по пътя към погрешно заключение.
Слушайте повече и говорете по-малко
Когато осъзнаете, че сте изправени пред кризисна ситуация, трябва да изслушвате внимателно другите и да бъдете ясни, съпричастни и прозрачни в комуникацията си с тях. Прозрачността изгражда доверие във вас като лидер, а показването на съпричастност насърчава служителите да дават най-доброто от себе си.
Винаги бъдете готови да поемете отговорност
Независимо дали предстоящата криза е била причинена от ваша грешка, от такава на вашия екип, или пък е случайна злополука, вие печелите доверие, когато поемате отговорност и се извинявате на засегнатите от нея ваши клиенти. Същевременно с това най-бързият и сигурен начин да загубите напълно подкрепата както на клиентите, така и на служителите, е като припишете проблемите на някой друг.
Ако успеете да преодолеете една или две кризи, използвайки тези препоръки, ще откриете, че освен множеството проблеми, които вървят ръка за ръка с тях, кризите ви дават шанса да се докажете като добър лидер. Възползвайте се от тази възможност.
…………..
Мартин Зуилинг, основател и главен изпълнителен директор на Startup Professionals, за Inc.com.
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.