Гласовете, които променят света: Добрият пример на SEEBURGER за женското лидерство

Гласовете, които променят света: Добрият пример на SEEBURGER за женското лидерство

Гласовете, които променят света: Добрият пример на SEEBURGER за женското лидерство

Строги и консервативни политики, насърчаващи баланса между половете, не са част от културата и стратегията на софтуерната компания SEEBURGER. Въпреки това компанията има своите добри примери за кариерен възход на жените в иначе доминирания от силния пол ИТ сектор. Основана през 1986 г. в Германия, компанията е с наложена вече репутация на водещ доставчик на едни от най-добрите интеграционни платформи в помощ на бизнеса. Тя има представителства на три континента, а ключово място сред тях заема SEEBURGER Informatik - българското дъщерно дружество на компанията, обединяващо гoлямa чacт oт Рaзвoйния ѝ цeнтъp и Глoбaлния ѝ цeнтъp зa cпoдeлeни ycлyги. Локациите на опериране вече са две - в София и Пловдив, като екипите общо наброяват над 260 специалисти в различни области на ИТ сферата.

Също както компанията-майка SEEBURGER Informatik не налага строги политики, насърчаващи баланса между половете. И има своя добър пример за женско лидерство, в технологичния свят - Светлана Бовянски и Таня Даскалова, които са прокуристи на българското дружество.

Светлана Бовянски завършва професионалното си образование към Търговската камара в Германия, последвано от висше образование в България и допълнителна квалификация от CIPD. Присъединява се към семейството на SEEBURGER България през 2016 г., от 2019 г. заема длъжността „Head of Administration“ и е избрана за един от тримата прокуристи, управляващи компанията в България.

Таня Даскалова завършва магистратура в Технически университет - София и е част от SEEBURGER България вече 15 години. Започва своята кариера в компанията като инженер техническа поддръжка, но много бързо оглавява отдела. Поема все повече отдели, както и открива нови такива, което дава началото на „Global Shared Service Center“.  Заема позицията „Head of Shared Service Center“ от 10 години, а през 2019 г. е избрана за един от тримата прокуристи, управляващи компанията в България.

- Женското лидерство все още си проправя път в ИТ сферата. Как постигнахте своя пробив и от какво зависеше той?

Светлана Бовянски: Започнах класически в компанията, заемайки позиция на HR мениджър, като в екипа бяхме аз и още една колежка. С времето се идентифицираха различните нужди и благодарение на възможността да приложа и реализирам различни компетентности и знания, днес екипът е значително по-голям, с ясно разделени функции и отговорности и най-важното - доказал се професионално. Имаме ясно изградени стандартизирани процеси, които се следват от всички. Отчитам и факта, че попаднах в подходящото време на подходящото място и с подходящите хора, които прозряха ползата от моите предложения и подкрепиха реализацията им. Отвореността на колегите и зрялата среда спомогнаха много тези процеси да се установят в един важен период за компанията, която от семейна такава се превърна в голяма международна. Новата система на работа, базирана на процеси, позволи разрастването и сегментирането на екипите да се случи плавно и ефективно.

Таня Даскалова: Успехът на женското лидерство зависи от комбинацията на индивидуални възможности и качества, организационна подкрепа, културна и обществена нагласа, която цени разнообразието и приобщаването. Включването на повече жени в една организация или сектор създава среда на подкрепа и увеличава техните възможности. Политиките, свързани с родителския отпуск, подкрепата на семейството и грижите за децата, помагат на жените лидери да балансират професионалните и личните си отговорности. Жените са много организирани, добри жонгльори и всеотдайни, както в работата си, така и в личния си живот.

- Какви качества са нужни за успех на една жена на този професионален терен?

Светлана Бовянски и Таня Даскалова: По добро стечение на обстоятелствата и двете споделяме много еднакви личностни качества. Тези прилики правят нашето партньорство продуктивно и успешно. Затова и посочените по-долу качества важат и за двете ни.

Светлана Бовянски: Смятам, че позитивният подход е ключов. Трябва да вярваш, че ще постигнеш набелязаните цели. Успехът е неминуем, когато си убеден, че всичко може да се получи, имаш силно желание и инициатива и усещаш подкрепа и разбиране. Бизнесът е мъжки свят, много его ориентиран. Ние като дами не се притесняваме да ревизираме първоначалната си преценка, когато тя не е била правилна, обективно да изследваме причините и да предприемем нов курс на действие. Това е „change management“ качество – да се промениш и адаптираш според ситуацията, нуждите, събитията и хората. Когато има емоция е важно да се даде време тя да отшуми и да се вземе решение на база обективни факти.

Друго качество, върху което бих акцентирала е смелостта и осъзнатостта, че и двете служим за ролеви модел. С Таня насочваме вниманието си върху това как дадено решение или комуникация ще е в полза на всички и не се притесняваме от личните последици за нас. Важно е нещата да бъдат казани и адресирани прозрачно и честно, без страх от негативен резултат. Какъвто и да е той, винаги ще намерим подход да се придвижим крачка напред към целта, която имаме. 

Таня Даскалова: Освен позитивния подход, споделяме и силно вътрешно чувство за равноправие. Ние постоянно следим за това да няма двойни стандарти. Опитваме се да създадем среда, в която всеки се чувства напълно равноправен.

Постоянството също е много важно, тъй като успехът често изисква много търпение и уверено преодоляване на различни предизвикателства по пътя. А самите предизвикателства са необходими, за да могат да се канализират пътища, които в началото не съществуват или са невидими, но ти сам изграждаш в процеса.

Последното качество, на което бих обърнала внимание е емпатията и емоционалната интелигентност на жените, които са много присъщи и за мен и Светлана. Възможността да изграждаме силни връзки ни помага да разпознаваме по-добре нуждите, желанията и силните страни на хората. Жените знаем как да вдъхновим и подкрепим. Във времена на отдалеченост хората имат нужда от това да са свързани, приобщени, а с това жените се справяме отлично.

 - Какъв е делът на дамите лидери в цялата компания, на какви политики залага висшият мениджмънт за насърчаването на многообразието и баланса между половете?

Светлана Бовянски: Най-интересното в нашия случай е, че при трима прокуристи на компанията в България, двама от тях са жени. Управляваното от мен направление „Администрация“ е изцяло съставено от представители на нежния пол. Колежките ми са емпатични, разбиращи и търпеливи - качества присъщи в по-голяма степен за дамите. При административните процеси често резултатът не е видим веднага, той е отложен във времето и за това е необходимо търпение.

Разбира се, в технологичните екипи, мъжете преобладават. Ако в компанията като цяло жените представляват около 30%, то в технологичните екипи те са не повече от 20%. Ниският дял на жени се дължи по-скоро на естествените характеристики на сектора, който привлича по-малко дами.

Строги и консервативни политики, насърчаващи баланса между половете, не са част от културата и стратегията на SEEBURGER. При нас никога не е била идентифицирана нужда от подобна политика, за да подсигурим баланс между мъже и жени. В компанията ни на глобално ниво кандидатите за работа не се разглеждат на този принцип. При назначение на дама не се тревожим от въпроса, кога ще излезе в майчинство, какви ще бъдат нейните ограничения, колко устойчиво можем да разчитаме на нея и какво би било нейното развитие като професионалист. Компанията предоставя на всички свои служители еднакви гъвкави условия на работа. По този начин, стига една жена да има желание да се развива, винаги успяваме да намерим ефективната формула за това. Примерите са много. Дори на най-високо глобално ниво работят дами в трудни сфери, които успяват да защитят позицията си пред борда на компанията. Тяхното мнение се цени като важно и конструктивно. Интересното е, че всичко се случва в рамките на немска корпоративна среда, която традиционно се смята за консервативна и доминирана от мъже. Е, със сигурност в SEEBURGER не можем да бъдем причислени към това клише.

Таня Даскалова: Както спомена Светлана, даваме възможност за гъвкави условия на работа - работно време, ползване на отпуск, на какво процентно съотношение @home - @office ще избере да работи даденият служител. Всичко това се прави, за да се стигне до оптимален баланс между семейство и работа, което допринася за успешното реализиране на жените. Това е много ценна черта в културата на компанията на глобално ниво.

Аз самата ползвам тази гъвкавост, като в момента работя на 6-часов работен ден. Интересен пример бих дала с дама, която има четири деца. Преди излизането ѝ в отпуск по майчинство с четвъртото ѝ дете, тя работеше с напълно адаптиран график - на 4 часа или на 6 часа, в сутрешен или вечерен диапазон. Графикът ѝ бе изграден така, че напълно да се съобрази с нейните изисквания и възможности.

Целта е служителят да се чувства полезен, както и да бъде ефективен за компанията. SEEBURGER предоставя необходимите условия и инструменти, всеки да изгради своя оптимален график и ниво на натовареност за даден период. Предлагаме дори възможност за 2 часа отпуск за родители, което определяме като гъвкав подход, като се има предвид че в някои компании служителят не може да ползва дори половин ден.

- С какви ценности и предимства привличате таланти? И как ги задържате?

Светлана Бовянски: Основното предимство, с което компанията се рекламира и което във времето е доказало своята тежест, е нейната устойчивост. Независимо от кризите и турбуленциите, SEEBURGER продължава да е сигурен работодател, който гарантира работните места на служителите си. Също така служителите имат пряк достъп до мениджмънта и възможност да споделят свои предизвикателства и теми. Всеки, който желае да се развива, винаги може да проведе открит диалог със своя мениджър и да намери своето правилно място в компанията.

Таня Даскалова: Колега, който има идея или просто иска да каже нещо, винаги ще бъде чут - компанията е отворена към комуникация. Дори имаме внедрена система, чрез която всеки служител може да даде своите предложения. Наличието на Социален комитет от служители също доказва възможността за открит диалог на различните нива в компанията и дава поле за изява извън технологичната сфера.

- Какви са плановете за развитие на компанията у нас?

Светлана Бовянски и Таня Даскалова: Догодина празнуваме 25 години от създаването на компанията в България. В плановете ни е заложено да продължим да присъстваме на българския ИТ пазар поне още 25 години.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ