Мъдростта на "зебрите" заменя устрема на "еднорозите"

Мъдростта на зебрите заменя устрема на еднорозите

Мъдростта на "зебрите" заменя устрема на "еднорозите"

Зебрите са известни с уникалната си черно-бяла шарка, която им помага да се сливат с тълпата и да объркват хищниците, когато се движат на стада. Ефектът на зебрата е бизнес модел, който насърчава сътрудничеството, устойчивостта и етичните цели, за разлика от доминиращия модел на еднорога, който се фокусира върху пробивите и печалбите. Компаниите печелят от създаването на партньорства и съюзи със съмишленици, за да постигнат общ успех и да преодолеят предизвикателствата.

На пръв поглед зебрите изглеждат нелепо. Тревоядни стадни животни тяхната естествена среда на живот е зелена, жълта и кафеникава - полета или по-точно савани.

Като се има предвид тяхната привлекателност за хищниците, би трябвало зебрите да се опитват да се маскират по-добре, за да бъдат незабележими. Но не. Зебрата е с черни и бели ивици. Тя изпъква както с цвят, така и с „дизайн“, сякаш иска да каже: "Здравей, савана! Ето ме и мен: вкусна и лесна плячка!"

Ако обаче се задълбочим малко, ще видим гениалността на зебрата. Да, една зебра изглежда смешно сама, но в стадо и когато се движи бързо, тя има смайващ ефект. В края на краищата, когато много черни и бели ивици скачат нагоре-надолу, търчат напред-назад и вдигат прах, е много трудно да се разбере какво се случва. Очите ви започват да се замъгляват. Главата ви се замайва. Представете си, че сте лъв, който се готви да излезе на лов. Слюноотделяте в очакване на тази прекрасна черно-бяла храна. Изведнъж се оказва, че преследвате оптична илюзия.

Раираните зебри живеят на стада. Силата им е в съвместната работа. Този факт, известен като "ефектът на зебрите", има много практически приложения в живота ни.

Зебри и еднорози

Доскоро в корпоративния свят "еднорогът" беше върховният символ на успеха: рядко митично създание, което олицетворяваше компаниите с експлозивен растеж и милиардни оценки. Ставаше дума за революции, иновации и модели, ориентирани към печалба. Ефектът на зебрата (понякога наричан движението на зебрата) е съвсем различна философия. В някои отношения дори е отпор на доминиращия модел на "еднорозите". Компаниите "зебра" са склонни да постигат бавен и стабилен напредък. Те са склонни да си сътрудничат често и на ранен етап с други компании зебри и се стремят да балансират печалбите с етични принципи, които дават приоритет на справедливостта и споделянето на ресурсите. Ефектът на "зебрата" е бизнес модел, който е по-малко хищнически и суров, и по-фокусиран върху взаимноизгодното сътрудничество, което на свой ред създава по-приобщаваща и устойчива бизнес екосистема.

Всички стартиращи предприятия се нуждаят от източници на финансиране, иновации и идея. В идеалния случай им трябва и някакво уникално предимство, за да се откроят. Но има и много преимущества на сътрудничеството със стартъпи със сходно мислене. Zebras Unite е уебсайт, който се фокусира върху тази идея. В него се отбелязва, че съвместните бизнес начинания са не само полезни, но и устойчиви, а това е "по-добре за света". Стартъп културата е обсебена от идеите на Стив Джобс или от натрапчивия стремеж към печалба, който доминира в Силициевата долина. Но Zebras Unite помага на огромното мнозинство предприемачи, които не се вписват в този модел. Няма природен закон, който да повелява, че успехът и бизнесът трябва да следват единствено модела на еднорозите.

Покажете ивиците

Печалбата и растежът зависят от баланса между това да се отличавате от останалите и да се вписвате в общността. Но ако искате да добавите малко философия на зебрата във вашата компания, ето три примера извън света на стартъпите.

Силата на обединението. Ако друга компания (или дори човек) се конкурира с вас в една ключова област, това не означава, че трябва да се конкурирате във всичко. Например през 80-те години на миналия век в Съединените щати имаше десетки производители на полупроводници. Всички те се конкурираха в световен мащаб и всички имаха един и същ проблем: Япония. Японското " рационално производство" означаваше, че те разработваха по-добри и по-съвършени полупроводници, които на свой ред стимулираха автомобилния и електронния сектор. Американските компании не успяват да вървят в крак с времето и така се появява "ръждивият пояс" (така се нарича кризата в цял регион на САЩ, в резултат на която стотици хиляди хора губят работата си). Това принуди компаниите да се обърнат към тактиката "зебра". Робърт Нойс от Intel оглави създаването на SEMATECH - консорциум от 14 производители, които работиха заедно, за да възстановят водещата роля на САЩ в иновациите в областта на полупроводниците. В този случай "врагът на моя враг е мой приятел" и компаниите на зебрата решиха да се държат една за друга.

Обратната страна на медала. Понякога да се открояваш е лоша идея. Стартъпите могат да успеят, ако са различни, а предприятията могат да се развиват чрез иновации, но в някои случаи трябва да следвате всички останали. Добър пример за това са приходите от реклама или доверието на инвеститорите. Например през 2017 г. и 2018 г. проблемът с речта на омразата и дезинформацията в социалните медии стана толкова очевиден, че беше невъзможно да бъде пренебрегнат. Затова компании като GoDaddy, Google, Spotify, Reddit, Apple Pay, YouTube, PayPal и други предприеха стъпки за ограничаване на разпространението на речта на омразата и дезинформацията. Те работиха заедно. Няма спор, страхотно е да си еднорог, само че не от онези еднорози, които разпространяват лъжи и омраза.

Взаимоизгодна връзка. Никой не може да премине през живота си сам. Нуждаем се от приятели и семейство, които да ни помагат, и от мрежата на гражданското общество, която да ни даде възможност да живеем живота, който искаме. Ние се раждаме зависими от другите и животът ни принуждава да се научим да разчитаме на другите. Същото е и в бизнеса. Тази мъдрост споделя и Хектор Руис, основател и директор на ANSI Capital LLC. Според него една зебра не може да настигне или изпревари лъв. Зебрите се нуждаят от съвместни стратегии. Това важи и за много по-малки компании. Руис говори за това по следния начин: "Когато сте малка компания, която се опитва да се конкурира с гигант, е важно да видите дали можете да си сътрудничите с други, за да получите възможност да се развивате. Затова за мен стана важно да се огледам и да осъзная: на кого мога да разчитам? От кого мога да поискам помощ? Към кого мога да се обърна?" Трикът е в това да намерите взаимноизгодно партньорство с друга компания.

Източник: Big Thnik

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ