7 интригуващи философски аргумента за съществуването на Бог

 7 интригуващи философски аргумента за съществуването на Бог

Ницше е известен с думите, че Бог е мъртъв, но новината за кончината на Всевишния може да е силно преувеличена. Ето и някои от най-интересните и провокативни философски аргументи за съществуването на Бог, представени от сайта io9.

Нека е ясно: това са философски аргументи. Не се коренят в религиозни писания, нито пък почиват върху научни наблюдения и факти.

Много от тези аргументи, някои от които датират от хилядолетия,  могат да се разглеждат като интересни интелектуални упражнения, провокиращи логическата ни мисъл.

Други, като последните два, са свързани с въпроси, които понастоящем занимават учените и философите.

И все пак: нито един от тези аргументи не доказва категорично съществуването на Бог.  С  много от от тях можем да поспорим, дори да ги изобличим в логическа несъстоятелност. Но най-малкото, предлагат храна за размисъл.

Последно: под "Бог" или "бог" не се разбира конкретно религиозно божество. Както се вижда от списъка, терминът обхваща всичко - от едно съвършено и всемогъщо същество, до нещо, което може да сметнем дори за леко банално.

1. Самото понятие за напълно съвършено същество означава, че Бог трябва да съществува.

Това е класическият "онтологически" аргумент. За първи го формулира св. Анселм (епископ на Кентърбъри) през 1070 г. Той твърди следното: тъй като имаме представа за абсолютно съвършено същество - от което "нищо по-голямо не може да бъде мислено" - то трябва да съществува.

В съчинението си Прослогион, св. Анселм представя Бог като същество, което притежава всяко възможно съвършенство. Според него, ако това същество съществуваше само като идея в умовете ни, а не действително в реалността, то не е абсолютно съвършено. Един несъществуващ Бог е по-малко велик от един съществуващ. Един несъществуващ Бог ще противоречи на определението ни за Бог като "най-съвършеното същество". Следователно, Бог трябва да съществува.

Това звучи малко странно по съвременните стандарти. Всъщност, звучало е странно дори тогава; монахът Гаунило от Мармутие разгромява идеята на Анселм, като ни кара да си представим остров, който е по-съвършен от всеки друг остров, и разкрива недостатъците на този тип доказателство. Днес знаем, че този тип аргумент a priori (т.е. чисто дедуктивен), е силно ограничен, често тавтологичен и не взема предвид никакви емпирични факти.

Но, изнанадващо, същата позиция защитава не друг, а Рене Декарт. Неговият подход е малко по-илюстративен. В своето Пето размишление Декарт пише, че концепцията за съвършено същество, на което му липсва съществуване, е като да си представиш триъгълник, сборът от чийто вътрешни ъгли не е 180 градуса (той е държал много на схващането за вродените идеи, пример за които са законите на математиката). И тъй, понеже имаме идеята за върховно съвършено същество, трябва да заключим, че то съществува. За Декарт съществуването на Бога е също толкова логично и саморазбиращо се, както повечето математически истини.

2. Нещо трябва да е причинило съществуването на Вселената

Философите наричат това "аргумент на първопричината" или "космологически аргумент". Сред първите му защитници са Платон, Аристотел и Тома Аквински. Той почива на предположението, че всяко събитие трябва да има причина, която на свой ред да има причина, и т.н. Предполагайки, че тази поредица от причини няма край, поредицата от събития трябва да е безкрайна. Но една безкрайна поредица от причини и събития няма смисъл (не може да съществува причинно-следствена верига с безкрайна дължина). Трябва да има нещо - някаква първа причина - която сама по себе си не е причинена. Това изисква някакво "безусловно" или "най-висше" същество - което философите наричат Бог.

Със сигурност някои от вас вече имат възражения срещу аргумента за Първата причина. Не трябва ли и Първопричинителят трябва да има своя причина? Освен това, за нашите предшественици от Древността и Средновековието безкрайността е била равнозначна на безпорядък, а днес я приемаме за фундаментално качество на Вселената. 

При всичко казано дотук, космолозите все още се борят да разберат истинската природа на времето и какво "е причинило" Големия взрив.

3. Защо има нещо, а не нищо?


Наречен "космологически аргумент за достатъчното основание", това е малко по-различен подход към аргумента за първопричината. Немският философ Готфрид Лайбниц го описва така:

Защо има нещо, а не нищо? Последното основание на нещата се намира в една субстанция, която е необходима.(...) Същество, което има основанията на своето съществуване си в самото себе си.

Понеже е невъзможно да съществуват само контингетни същества (които не съществуват по необходимост, а са обусловени от нещо друго), твърди той, едно необходимо същество трябва да съществува - същество, което наричаме Бог. В "Монадология" той пише, че "един факт може да се счита за действителен или съществуващ, а едно изказване за истинно само ако има достатъчно основание да е така."

В по-близки времена философът Ричард Суинбърн гледа на този въпрос по-индуктивно, пишейки:

"Има доста голяма вероятност, че ако има Бог, той ще направи нещо със съвършенството и сложността на една Вселена. Много малко вероятно е една Вселена да съществува безпричинно, по-скоро е вероятно един Бог да съществува безпричинно. Съществуването на Вселената... може да се направи разбираемо, ако предположим, че тя е предизвикана от Бог."

4. Вселената трябва да е нечие произведение

Аргументът за дизайна, или телеологичният аргумент  предполага, че живеем във Вселена, която със сигурност е проектирана. Според този аргумент Космосът демонстрира подреденост и (очевидно) цел - например, всичко във Вселената се придържа към законите на физиката и много неща в нея са взаимосвързани по начин, който изглежда целенасочен.

Както твърди Уилям Пейли, точно както съществуването на часовника показва наличието на интелигентно съзнание, така и наличието на Вселената и различни явления в нея показват наличието на едно дори още по-висше съзнание, а именно Бог.

Ненужно е да се казва, че тази линия на аргументация е била далеч по-убедителна преди появата на натурализма (идеята, че всичко може да се обясни, без да се прибягва до свръхестествена намеса) и Дарвиновата еволюция. Дарвин сякаш е погребалният звън на аргумента за дизайна, поне що се отнася до животинското царство. Знаем, че човешкото око - в цялата му сложност и очевидна цел - не е продукт на един "часовникар", а по-скоро труден резултат на вариация и подбор.

Но аргументът за дизайна все още не е напълно мъртъв. Сложната и фина настройка на "биофилната Вселена" е довела някои автори до заключението, че всъщност тук работи по-висш интелект.


5. Съзнанието е доказателство, че съществуват нематериални образувания

Все още нямаме работеща теория на съзнанието, което води до прословутия Hard Problem. Действително, субективното съзнание и субективното възприятие, или т.нар. "квалия", е съвсем различно от всичко, което срещаме в нашата иначе материална Вселена.

Тази странност на съзнанието и нашата неспособност да го разберем е довело до идеята за дуализма на субстанциите, известен също като Картезиански дуализъм, който описва два фундаментални типа неща: духовно и материално. Дуалистите твърдят, че материята сама по себе си не е способна да произвежда "квалия" - способността на някой да има вътрешни мисли, субективно съзнание и чувства.

Теистите използват дуализма на субстанциите, за да твърдят, че има независима "област" на съществуване, която е различна от физичния свят. Това е сценарий, подобен на това, което се случва с Нео в Матрицата - неговите съзнателни преживявания се случват в област, отделна от тази, в която се намира тялото му. Теистичните философи са довели тази идея едно ниво по-напред, за да изведат съществуването на неземни или нематериални същества, включително и Бог. Това може да е донякъде неправомерно разширение на аргумента, което се нуждае от повече доказателства.

6. Живеем в компютърна симулация, управлявана от богове хакери

Бог е в окото на наблюдателя. За разлика от представата на Анселм за Бог като "нещо, от което по-съвършено не можем да си представим", боговете могат също да се състоят от създания далеч отвъд нашето разбиране, обхват и контрол.

Ако Хипотезата за симулацията е вярна и ние сме продукт на постчовешки предци (или някъв неизвестен субект),  нямаме друг избор, освен да ги възприемем като богове. Те ръководят представлението и  са способни да наблюдават - или даже да контролират - нашето колективно (или дори индивидуално) поведение. Можем да си представим тези богове хакери като някогашните езически богове - мощни субекти, които правят, каквото им скимне, без да мислят за нашите интереси.
7. Извънземните са нашите богове

Все още не сме направили контакт с извънземен разум, но това не означава, че те не са "някъде там". Едно възможно решение на Парадокса на Ферми е схващанито за насочена панспермия - идеята, че извънземните разпръскват живот на други планети,  и после си тръгват или наблюдават процеса тайно. По дефиниция, следователно, те да биха били като богове за нас.

Тази идея е била адресирана много пъти в научната фантастика, включително "Стар Трек": един епизод, е който богоподобен вид е отговорен за съществуването на всичко живо на Квадрант Алфа, или "Прометей" на Ридли Скот, в който се вижда как извънземно посява първичния живот на Земята. Дори Одисеята на Артър Кларк е вариация върху тази идея, с монолитите, които подбуждат масивните еволюционни скокове.

Назаем от "Обекти"

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Глобалните застрахователни загуби от природни бедствия ще достигнат 107 милиарда долара през 2025 г.
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Как да говорите с авторитет?
Мерил Стрийп: Не оставяйте пречките да ви смажат. Никога не е късно за завръщане
Бизнес активността в еврозоната завършва 2025 г. на по-слабо от очакваното ниво
Скрита климатична промяна може да е подтикнала епичните тихоокеански плавания преди 1000 години
Ердоган с предупреждение към Украйна и Русия: Не нападайте цивилни кораби!