8 известни продукта, създадени за американските военни
Въпреки че повечето хора смятат, че иновациите са дело на частния бизнес, голяма част от продуктите, които масово използваме днес, са разработени от военните или по тяхна поръчка.
„Уолстрийт Джърнъл” разказва за осемте най-известни стоки за бита и технологии, създадени от частни производители за нуждите на американската армия във времената на двете световни войни през 20 век. Според изданието те са следните:
1. GPS-ът. Глобалната система за сателитно позициониране е разработена през 1959 г. за американските военновъздушни и военноморски сили. Между 1973 и 1978 г. д-р Брандфорд Паркинсън работи с двете направления на армията на САЩ, за да създаде Navstar GPS система, която работи с множество сателити, позиционирани в точно определени точки около Земята. Системата използва сателитите и до днес, за да определя местоположението на електронни устройства като смартфоните ни и да помага в навигацията на коли и други машини по земната повърхност. Тя дава много точни данни за времето в деня, когато обектът е бил някъде по света. Точността й е прецизна, защото е изградена за направление на американските военни снаряди и проследяване на вражески кораби и летателни машини. В края на 80-те и началото на 90-те години Щатите изстрелват второ поколение сателити, които са по-точни от първото. В момента ЕС и Китай разработват собствена сателитна мрежа.
2. Изолирбандът. Той е създаден през 1942 г. от подразделение на американската компания Johnson & Johnson’s. Лесен е за употреба, издръжлив и водоустойчив. Първоначално е бил използван, за да се лепят с него контейнери, да се поправят прозорци и снаряжение по време на Втората световна война. Тогава бил произвеждан зелен. След това започнал да се предлага за широка употреба в строителството и ремонтите у дома в сребристо сиво. Днес го произвеждат няколко американски компании, включително Scotch и Duck.
3. Джипът. Той е създаден през 40-те години на миналия век с технологията за движение 4x4, която била известна още от 20-те години на века, но станала много потребна на военните, които трябвало да се придвижват с коли по неравни терени.
4. Микровълновата фурна. Технологията, която стои зад нея, пък е създадена през 1945 г., когато американските и британските военни измайсторили инженерното чудо магнетрон, резултат от проучванията на радио трансмисии и прихващането им от радари. Магнетронът произвеждал малки радио вълни, познати днес като микровълни, и бил малък, но достатъчно мощен, за да се използва в самолет. Способностите му за прихващане били изполезни в разрешаването на проблема с точността на бомбардировките върху градовете. Способността му да претопля храна била открита инцидентно след войната през 1945 г. Пърси Леброн Спенсър, който бил назначен по това време в американската фирма, работеща за отбраната Raytheon Company, забелязал случайно на работа, че радарните вълни са разтопили бонбон в джоба му. Същата фирма произвела първата комерсиална микровълнова фурна през 1954 г.5. Авиаторските слънчеви очила. Техният произход от 1937 г. идва от нуждата на пилотите да защитават очите си от екстремно голямата светлина на горната земна атмосфера и да ги предпазват от студа до -26 градуса по Целзий. В такива условия тъмните очила със стъкла с формата на сълзи, които до днес остават модерни, били идеални. Дизайнът им е създаден така че да пропуска възможно най-малко слънчева светлина до окото. След това Ray-Ban ги патентовали като авиаторски очила, които станали масови сред пилотите през Втората световна война. По-късно стават световноизвестни след появата им във филми като „Топ Гиър” и „Такси”, както и от това, че с тях се показват звезди като Майкъл Джексън.
6. Дамските продукти за хигиенизиране. По време на Първата световна война американската компания Kimberly-Clark започнала активно да произвежда целупамук – вид целулоза с дървесен произход. Първоначално материалът бил нужен за превързване на ранените войници, но по-късно медицинските сестри започнали да го използват по време на менструалния си цикъл. Недълго след войната Kimberly-Clark започнала да продава колекции за жени.
7. Силиконът за моделиране. Той е роден от отчаянието по време на Втората световна война. Японските сили по това време били завладели нациите, произвеждащи гума, ограничавайки американския достъп до материала. В резултат от това американските военни поискали от частния сектор да създаде алтернатива за гумата, използвана във военните ботуши и автомобилните гуми. През 1943 г. Джеймс Райт – инженер в General Electric – го разработил от борова киселина и силиконово масло. Въпреки че не намерил практична употреба в бита, силиконът, който се разтяга и връща в предишната си форма бързо хванал окото като нещо ново и атрактивно. Създаден бил Silly Putty, познат на мнозина сред американците, с който те обичат да се забавляват. Първи започнал да го продава американецът Питър Ходжсън в магазинчето си в Ню Хевън. С тази идея предприемачът станал богат човек.
8. Лепилото, което лепи всичко. То е създадено през 1951 г. от Хари Кувър и Фред Джойнър – двама служители на Eastman Kodak в Тенеси. По това време те опитвали да намерят субстанция, която да е устойчива за лепенето в нагорещините кабини на самолетите. Няколко години по-късно, през 1958 г., се появило суперлепилото, което завладяло пазара без да се нуждае от топлина или налягане, за да споява здраво. Продуктът направил признатият му изобретател Хари Кувър богат до старини.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.