Как служителите водят шефа за носа
Повечето хора са добронамерени, но винаги съществува една прослойка, която си мисли, че може да напредне, като манипулира останалите. Тази тенденция е особено токсична във връзката между началник и подчинен.
Обикновено приемаме ситуацията, в която шефът дърпа конците, за сравнително нормална. Не забравяйте обаче, че обратният сценарий също е възможен и не по-малко често срещан. Кои са четирите основни начина, по които служителите манипулират началниците си? И как ръководителите могат да избегнат перфидните им ходове?
1. Пробутват ви карта
Когато фокусниците накарат човек от публиката да избере карта от тестето, те знаят много хитри начини да ви накарат да изберете точно желаната от тях карта. В занаята това се нарича „пробутване на карта”.
Подчинените правят нещо подобно, когато искат шефът им да вземе определено решение. Те приготвят три алтернативни подхода към проблема, така че на началника да се стори, че има избор. Всъщност само един от подходите може да бъде приложен. Естествено, мениджърът ще избере него.
Да вземем за пример следната ситуация. Служителят иска началникът да наеме на работа приятеля му от университета. Затова той предлага трима кандидати: 1) своя приятел, 2) неквалифициран човек и 3) прекалено квалифициран кандидат.
Най-добрата защита:
Когато ви представят фалшиви алтернативи, откажете да ги приемете. Кажете например: „Исках три реални алтернативи, а не една добра и две абсурдни. Предложете ми нещо друго.”
Служителят вероятно ще се опита да се оправдае. Ако стане така, кажете: „Бъдете честен с мен – не се ли опитвате да манипулирате избора ми? Защото имам нужда от реални варианти, ако искам да избирам.” Целта ви е да вложите щипка искреност в отношенията си със служителя, като му покажете, че не може да ви манипулира.
2. Творческо преиграване
Когато служителите искат да избегнат трудни проекти или изобщо работата като цяло, те често се преструват на толкова заети, че да ви стане ясно, че трябва да сте луд дори да помислите, че може да ги натоварите с още нещо.
Този тип подчинени си надяват съсредоточено изражение на лицето, започват да разнасят из офиса големи купчини хартия и непрекъснато се оплакват от това колко са стресирани. Ако погледнете обаче какво реално са свършили, ще видите, че то е минимално.
Разбира се, някои служители може да не правят това нарочно, а просто да въртят по инерция на празни обороти, но вие пак може да им помогнете да излязат от задънената улица. Не се съмнявайте обаче – много често „свърхизнервеният” фасон е само за пред хора, и особено за пред вас.
Най-добрата защита:
Разликата между работенето на празни обороти и имитирането на труд е в намерението, което стои зад всяко поведение. Тъй като не можете да четете мислите на служителите, не си губете времето да търсите скрития мотив. Просто се насочете към поведението.
Кажете на служителя: „Освобождавам ви незабавно от всичките ви отговорности!” Дайте на човека минута да схване какво всъщност сте казали и продължете: „Сега ще работите по специални задачи, които трябва да се свършат в определен срок.”
Направете така, че всяка задача в новия списък да има безусловен краен срок. Например вместо „Подобрете комуникацията с клиентите” кажете „Накарайте тази фирма да купи наш продукт до края на месеца”.
3. Крият мръсните ризи
Да речем, че ваш служител държи да не разбирате нещо, но в същото време не иска да го обвините, че крие информация. В такъв случай той може да ви съобщи за факта, без реално да ви го съобщава.
Това може да стане по два начина. Единият е да зарови неудобната информация към края (но не в самия край) на някой дълъг документ или имейл. Така е много вероятно да не го забележите, но служителят винаги може да каже – „аз ви разказах всичко за онзи проблем”.
Вторият начин е да скрие факта с половинчати фрази и неясни правни термини. Например „Вследствие гореизложеното, датирано към 11. 02. т.г., оставаме с извода, че невъзможността за продължаваща употреба на продукта се отнася към преупотреба от страна на ползувателя, резултирала в перманентен rigor mortis.” Превод: „Нашият продукт уби човек.”
Най-добрата защита:
Когато получите дълъг доклад, който може да съдържа дълбоко в дебрите си някаква важна информация, прелистете до края на документа и прочетете последните няколко абзаца. Ако в доклада е скрит скелет, той вероятно ще е там.
Когато ви зашеметят с професионален жаргон, най-добре попитайте невинно: „Какво означава това на човешки език? Моля, използвайте едносрични и двусрични думи.” Забележка: Това е невероятно забавен начин да влудите корпоративните юристи.
Във всеки случай, подсигурете се с въпроса: „В този документ/това изложение има ли нещо, което би променило решението ми, ако го разбирах напълно?” И добавете: „Защото вас ще държа отговорен, ако има!”.
4. Отвличат вниманието ви
Когато служителите не харесват посоката на разговора, те може да опитат да променят темата, като споменат нещо, което със сигурност ще отвлече вниманието ви. Да речем, че сте организирали среща, в която искате да направите обзор на индивидуалните постижения на служителите. Служител А обаче не си е свършил работата и не иска да се стига до обсъждане на този факт. Ето защо той споменава (или направо си измисля) за слух, че най-големият ви клиент се е ориентирал към друг доставчик.
Изведнъж срещата се превръща в тактически обзор на политиката ви спрямо въпросния клиент, защото вие, естествено, не искате да го загубите. Дискусията продължава до края на определеното време и пропуските на Служител А остават извън радара.
Най-добрата защита:
Отвличането на вниманието е успешно само тогава, когато го позволите. За всяка среща определяйте дневен ред и се придържайте към него, дори и някой да спомене разсейващи факти. Усетите ли опит за отвличане на вниманието ви, определете отделна среща за разискване на въпросния проблем – стига той да ви се види достатъчно значим (дори и да не е такъв). Рано или късно, вашите служители ще осъзнаят, че не могат да ви водят за носа.
Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.