Руски космонавт разкри как е загинал Гагарин
Руският летец-космонавт Владимир Аксьонов разкри най-правдоподобната досега, но все още официално премълчавана версия за смъртта на Юрий Гагарин. В деня на неговата гибел, 27 март 1968 година двамата са участвали в изпитателни полети на изстребители МиГ-15, но са летели на различни самолети. Преди това заедно се явили на задължителния в тези случаи медицински преглед. Аксьонов разказва подробно за причините за смъртта на Гагарин в книгата си
„ По пътищата на изпитанията”, която била отпечатана в ограничен тираж. Авторът обаче подарил един екземпляр на журналист от руската информационна агенция РИА Новости, която преразказва накратко съдържанието й.
Братя по съдба
"Представената тук версия беше формулирана за първи път и то в първите дни след гибелта на екипажа от Сергей Анохин, който беше член на държавната комисия, разследвала авиокатастрофата със самолета на Гагарин. Именно той ми я разказа, може би защото бяхме близки приятели, но и защото в този трагичен ден се случи така, че с Гагарин облякохме екипите си в една стая, минахме преглед при един и същи лекар и получихме сведенията за метеорологичната обстановка от един и същи метеоролог”, спомня си Аксьонов.
След това екипажите се отправили към различни самолети: Юрий Гагарин трябвало да изпълни контролен полет заедно с Владимир Серьогин на МиГ-15, а Аксьонов - на друг самолет, с който в този ден трябвало да направи тренировка за изпадане в безтегловност.
Ниските облаци
Аксьонов уточнява, че във фаталния ден метеорологичните условия са били сложни, но напълно приемливи за изпълнение на летателните задачи.
"Облачността обаче беше необичайна: с гъсти облаци в долната й граница, която беше примерно на височина 600 метра над земята. След това, до височина 4 хил. метра облачността беше плътна, а над горната й граница – чисто небе и отлична видимост”, разказва космонавтът.
Последните думи на Гагарин
По думите на Аксьонов, последното съобщение от борда на самолета на Гагарин гласяло, че двамата със Серьогин са приключили успешно изпълнението на летателната задача над горната граница на облачността, т.е. на височина над 4 хил. метра
Вероятно екипажът е направил съобщението след излизане от последната фигура, при нормална скорст и в спокоен полет, но все още на достатъчно голяма височина, предполага Аксьонов. След което би трябвало да започнат значително снижаване и подготовка за преминаване през облачния слой, добавя той.
До гибелта остават няколко минути
"По принцип снижаването от зоната на пилотажа може да се извърши по няколко различни начини: или с няколко кръга в низходяща спирала, или с преобръщане при което се излиза от пикирането странично на аеродрума. Вторият начин – интензивно снижаване с преобръщане практикуват много летци, когато се налага по-бързо да завършат полета, за да освободят самолета за друг полет. А в този ден трябваше да лети и космонавтът Евгений Хрунов, така че мотивите за възможно най-бързо снижаване бяха налице ", констатира Аксьонов.
Той е на мнение, че при изпълнението на преобръщането Гагарин и Серьогин са се забавили с две-три секунди с излизането от пикирането, при което неочаквано са попаднали в слой с много плътна облачност. Причина за такова развитие би могла да бъде и неправилно влизане в пикирането, обяснява още космонавтът.
"Оттук-нататък причините за последвалата катастрофа биха могли да станат усложнената метеообстановка с много ниска долна граница на облачността; подценяване на сложността на метеорологичната обстановка от страна на пилотите и най-вече от страна на Владимир Серьогин, както и неочакваното попадане в плътна облачност в режим на интензивно снижаване и невъзможността за устойчиво пилотиране по прибори като следствие от тази ситуация. За трагичната развръзка безспорно е допринесъл и фактът, че ниската граница на облаците не е позволила на пилотите правилно да разчетат височината за излизане от пикирането”, обобщава Аксьонов.
Няма опит за катапултиране
Според официалните данни от разследването, самолетът с Гагарин и Серьогин се движел почти вертикално към земята след излизането си от долната граница на облаците със скорост около 700 километра в час. Така пролетял оставащите до земята 600 метра за три секунди. Впоследствие е установено, че двамата пилоти не са направили никакъв опит да катапултират.
"Отсъствието на такъв опит, както и на опит за радиовръзка от страна на Гагарин и Серьогин, може да се обясни с това, че са се озовали в непредвидена ситуация – примерно, гъста облачност и след това са се опитвали да намерят изход от ситуацията. Ако имаше някаква друга, външна причина, то те щяха незабавно да докладват по радиовръзката”, убеден е Аксьонов.
Мълчанието на властите
Странното за Аксьонов в цялата тази ситуация е, че до ден днешен подробният доклад от разследването на авиокатастрофата е засекретен. Официално оповестените изводи са лаконични: заради промяна във въздушната обстановка, екипажът е извършил рязка маневра, в резултат на което самолетът се е озовал в „тирбушон”. В опит да върнат машината в хоризонтално положение, пилотите са се ударили в земята. Не са открити технически неизправности. Химическият анализ на кръвта и останките на пилотите не е открил наличие на „забранени” вещества.
Защо Аксьонов проговори
Пълната секретност на случая създаде благоприятна почва за какви ли не слухове през годините. Именно те са провокирали космонавтът Аксьонов да се опита да съобщи на света истината за смъртта на Юрий Гагарин. Една от най-разпространените клюки гласи, че Гагарин и Серьогин пили преди полета по чаша водка. При руснаците, под чаша се разбира водна чаша. Официалните резултати от разследването я опровергават. Аксьонов също категорично я отхвърля.
"В този ден всеки от нас беше наясно колко отговорни са мисиите ни. В този смисъл всички коментари, че Гагарин и Серьогин са се качили пияни в самолета са чиста диващина ", отбелязва Аксьонов.
Сред ширешите се версии с особена охота се разпространява и слуха, че катастрофата е инсценирана от КГБ заради конфликт на Гагарин с управляващите. Впоследствие агенти на тайните служби са участвали в разследването, за да „заметат” следите на престъплението.
До ден днешен живее и вярването, че официално обявената катастрофа е инсценировка на властите, които всъщност арестували Гагарин, направили му пластична операция, след което го пратили в психиатрична клиника, където години по-късно починал.
Не са малко и "изследователите", които твърдят, че всъщност Гагарин е имитирал смъртта си, за да се оттегли на спокойствие под чужда самоличност в затънтено селце в Оренбургска област, където загинал на преклонна възраст от заблуден куршум по време на лов.
Друга версия за т.нар "Съветски лунен заговор" пък посочва редица аргументи в полза на тезата, че Гагарин е загинал не по време на тренировъчния полет с МиГ-15, а няколко дни по-рано, по време на старта на нов космически кораб в рамките на програма на СССР за завладяване на Луната.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.