5 доказателства, че маркетингът в социалните медии е надценен

Виждате какво става, нали? Вписваме се във Facebook, за да разберем какво се случва с приятелите ни, но вместо това започват да ни се появяват спонсорирани публикации. Непрекъснато.

Те ни учат. Предлагат ни различни оферти. Ако сме в бизнеса, независимо колко голям е той, започваме да се замисляме дали пък този вид маркетинг не е липсващото парченце от пъзела, чиято подредба ще помогне на фирмата да се разрасне. Някои агенции за маркетинг твърдят, че могат чрез социалните медии да създадат огромни приходи за фирмата ни. 

Преди всичко искам да посоча, че социалните медии действително могат да бъдат страхотен начин за създаване на връзки, водещи до продажби. Едва ли някой би отрекъл тази възможност, имайки предвид всичките над милиард потребители на Facebook и стотиците милиони хора в останалите платформи.

Въпреки това, маркетингът в социалните медии не е това, което беше. Пейзажът се променя. Колкото и да са примамливи платените публикации, има някои неща, които всеки рекламодател трябва да знае, преди да вложи времето и парите си в тях.

Маркетингът в социалните медии може да помогне на бизнеса да порасне, но не се връзвайте на обещанието, че той е най-важната част от маркетинговите усилия.

Защо? Ето ви 5 причини.

1. Обхватът на публикациите (organic reach), които се виждат от потребителите, харесали страницата, вече е близък до нулата. Според Moz Blog средностатистическият живот на едно туит съобщение в Twitter е 18 минути. Джеф Булас – американски експерт в областта на социалните медии, пресмята, че обхватът на публикациите от марки във Facebook е около 2,71% или по-малко от 100-те процента потребители, харесали страницата. Виждаме все повече марки отчаяно да се насочват към стратегията с плащането на публикации. Всичко е много просто. Много компании-социални медии вече са публични и това всъщност е бизнес моделът им за създаване на приходи – да карат марките да плащат, за да достигат до публиката си.

2. Всеки може да си купи последователи в социалните медии. Повечето от вас сигурно са виждали предложенията на Twitter да се купят хиляди последователи само срещу 30 долара. Същото е и при Facebook и другите социални медии. Могат да се купят фенове в тях, за да се прави по-голямо число на аудиторията, пред която брандът се показва. По-голяма потребителска маса.

Наскоро едно видео по темата стана „вирусно“. То е от потребителя на YouTube Veritasium и поставя под въпрос стойността на едно „харесване“ във Facebook. Видеото твърди, че плащането за повече и повече харесвания в социалната мрежа не си струва, защото някои от потребителите не са истински хора. Може да го прегледате след текста.

3. На хората им омръзна да продават вниманието им в социалните медии. Те се вписват в тях, за да видят какви ги е свършила племенницата им, да разберат какво се случва с приятели в чужбина, да гледат смешни видеоклипчета или да кажат на приятелите си какво става с техния живот. Знаят, че присъствието им в сайтовете за комуникация се продава на рекламодатели. По принцип повечето се примиряват с това. Но, в едни момент тази продажба на внимание им идва в повече. Това се случва, когато нюзфийдът им бъде изпълнен с реклами след всяка трета публикация.

4. Социалните медии в крайна сметка са чужди платформи. Те са собственост на компании, макар и да създават усещането за свобода и трибуна. Авторката на бестселъри на „Ню Йорк Таймс“ Кръстъл Пайн коментира този факт в статия, озаглавена „Не изграждайте социални медии върху платформа, взета назаем“. Пайн е изградила голяма социална медия, но зависила от трафика, който си докарвала от Facebook. Когато Facebook промени алгоритъма си, обхватът на публикациите й се снижил до 1-3%. Идеята е, че потребителят, който ни е фен във Facebook, всъщност е потенциален потребител на Facebook най-вече. Не толкова потенциален потребител на нашия бизнес. Да, той ни харесва, следи, но Facebook е фирмата, която има неговото име, имейл. Тя контролира какво вижда той от нас.

5. Имейл маркетингът все още надминава маркетинга в социалните медии по ефективност. И това се случва във всеки ден от седмицата. Това е основното, което се надявам да запомните от прочита на този текст. Имейлите все още са най-добрият начин бизнесът да достигне своите настоящи и бъдещи клиенти. Хората все още отговарят най-добре на него.

Според Джеф Булас през 2013 г. 3,6 млрд. души по света са имали електронна поща. Очаква се броят им да нарасне през 2016 г. до 4,3 млрд. Не само социалните медии имат голяма потребителска база. Имейлите също. И те са им конкурент.

По мнение на Киманзи Констабъл – автор, лектор и блогър от KimanziConstable.com, изказано в американското списание Entreprenuer

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ