5 тенденции в глобалния пазар

5 тенденции в глобалния пазар

Светът се трансформира в нова ера. В своята еволюция човечеството е минало през много и най-различни епохи. Епохата, която идва според нас сега е “Човешката епоха.” Човечеството е това, което ще дефинира конкурентоспособността и бъдещето на тази планета, коментира Дейвид Арклес , световноизвестен експерт в областта на пазара на труда и бивш президент корпоративни и правителствени отношения в Manpower Group.

Като се замислите това е нещо наистина логично, защото човекът винаги е бил в основата на прогреса. Сега е времето на талантите. И бизнес света започва да осъзнава това нещо. Съществуващите модели, в които вярваме не са устойчиви вече. Мой колега наскоро изнесе реч в Станфорд и аз си записах едно изречение от тази реч, което смятам за особено важно: “Способността на правителствата, компаниите, индивидите, обществата да се адаптират към новите реалности, към новото нормално и новия начин да правим нещата ще предопредели бъдещето ни. Трябва да се променяме по-бързо, отколкото сме се променяли някога преди.”

Всяка година получавам покана да присъствам на едно събиране - Brain lab, организирано от мой приятел от MIT (Масачузетски технологичен институт), който събира веднъж годишно на едно място: трима учени нобелови лауреати, двама икономисти нобелови лауреати, трима бизнесмени, четирима представители на неправителствени организации, двама артисти и двама правителствени представители. Идеята на това събиране е след дълги дискусии между нас да обединим около една обща прогноза за бъдещето на света. И сега ще ви представя идеите ни за тенденциите от последната ни годишна сбирка:

1. По-дълга продължителност на живота

Хората живеят все по-дълго. Много от тях не могат да си позволят да се пенсионират, заради стопилите се пенсионни фондове, нестабилните здравни системи и т.н. И така те са принудени да се върнат пак на работа. Това естествено причинява големи проблеми на пазара на труда. Защото по-старите работници не освобождават място на по-младите. Това създава безработица сред младите в размер на 75 млн. души в световен мащаб. Очаква се през следващите 2 година бройката да достигне до 130 млн. Заражда се едно поколение млади хора, които са силно разочаровани. Какъв беше първоизточника на Арабската пролет – млади хора, социалните мрежи са неразделна част от техния живот, силно разочаровани от факта, че никога не са имали работа. Трябва да се осигури работа за младите хора без да се забравя и за застаряващото поколение, които все още са в трудоспособна възраст. Те ще са особено важни в Европа и в Америка.

2. Надигането на умните машини

Автоматизацията на работните места на практика измества хората от определени професии. Има все повече умни машини и умни роботи. През следващите 10 години ще видим автоматизирани процеси, които не сме подозирали, че могат да бъдат вършени от машини, а не от хора. Изключителни нови системи, нови процесори. И това води до един въпрос у хората – в какво сме добри в действителност? Щом машините се справят по-добре от нас, щом компютрите са по-бързи от нас. Каква е нашата роля, какъв е приносът на човешката раса към изграждането на бъдещето?

3. Новият компютърен свят

Подобен достъп до глобална информация не е имало никога досега. В едно свое проучване IBM обяви, че във всяка наносекунда има над 2 трилиона устройства включени по света. Каква е тази информация, които хората получават, какви са резултатите след нейното получаване? Учените казват, че има толкова много информация налична, че тя ще е достатъчна да започне да се програмира света, ако имахме достатъчно умен софтуер да го прави. И сега с развитието на облачните технологии това изглежда, че може д се случи някой ден. Те могат да ни помогнат да предвидим какви ще се последствията върху околната среда от едно или друго действие на човечеството.

4. Технологиите на новите медии

Последните няколко години се наблюдава супер динамично развитие на начина, по който ние получаваме новините и информацията. Все по-рядко използваме текста, все повече работим с визии и 3D модели. Затова хората трябва да се учим как да работим с технологиите на новите медии. Този процес е особено болезнен за по-възрастните хора. Младите хора са големият двигател тука и всички останали трябва да се опитват да ги достигнат. С развитието на новите технологии се усеща все по-реална заплаха за големите корпорации. Един достатъчно умен и талантлив човек може да направи чудеса с помощта на един компютър и собствения си мозък. В днешния глобален свят физическото присъствие на дадено място вече далеч не е необходимост. Преди компаниите са инвестирали десетилетия да покрият 200 държави, а сега с помощта на компютър можеш да покриеш 200 държави за една седмица. Това е плашещо за големите компании. Сега те трябва да станат по-умни, по-бързи и да предлагат по-добро обслужване на клиентите си.

В днешния свят можете да говорите с всеки по всяко време. Ако си мислите, че в момента другите не знаят къде сте, то вие много грешите. Много е лесно да се установи къде точно се намирате в момента. Можете да бъдете намерени твърде лесно във всеки един момент. Вече няма лично време и лично пространство. Напишете името си в google search и ще се учудите от резултатите.

5. Издигането на ценностите, етиката

В бъдеще ще е от изключително значение да успеете да ангажирате служителите си. Технологиите могат да стигнат до една определена степен, но какво е следващото ниво в една компания, за да бъде изпълнението й успешно. Следващото ниво е това, което идва от хората. От възможността да се ангажира техния талант по един по-фундаментален и умен начин в бъдещето. На всички ни е ясна целта на компаниите – да печелят пари. Затова компаниите са били измислени. Все пак има два начина да се правят пари – добър начин и лош начин. Всички проучвания през последните няколко години показват, че компаниите, които имат ценности и етика са успешните. И техните големи успехи са благодарение на хората, които работят там. Те предлагат продуктите и услуги с по-добро качество. Те успяват да предложат на клиентите си великолепно обслужване, най-вече благодарение на духа на служителите си. Как всъщност се ангажират хората с ценностите на компанията, в която работят?На думи е лесно. Проучване на Galup в САЩ, направено сред 1000 компании показва, че едва 29% от служителите на всичките тези компании са ангажирани с ценности й. Останалите дори не се интересуват какви са ценностите. Резултатите на това проучване показват, че колкото повече са ангажирани хората, толкова по-добри са резултатите на компанията. И така какво може да стимулира хората, така че те да са ангажирани с ценностите и етиката на компанията:

  • да искат работата им да се приема като ценна, важна;
  • да искат да има яснота за целите на тяхната работа;
  • да обичат потенциала и възможностите за развитие в компанията;
  • да обичат да получават редовна обратна връзка от компанията;
  • да обичат да имат качествени взаимоотношения с колегите си;
  • да обичат да работят в компания, която може ясно да каже какви са ценностите й, а също може и да обясни защо са важни тези ценности;
  • да обичат ефективната комуникация;
  • да обичат да бъдат възнаграждавани, затова че вярват и прилагат ценностите на компанията;

Въпреки, че този списък звучи много ясен и дори лесен за приложение, на практика не е така. Никак не е лесно да ангажират хората с ценностите на компанията.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ