Да яхнем вълната

Да яхнем вълната

Как инструментите на изкуствения интелект революционизират творческата индустрия

За повечето от нас първият директен контакт с изкуствен интелект (AI) като ChatGPT не е просто приятелски и интуитивен, а е и напълно безплатен. Истинска революция.

Не знам защо обаче това ми припомни историята на ацтеките. Когато испанските конквистадори акостирали на брега на Мексико, те ги сметнали за богове. После станало малко грозно и от руините на стария свят се родил нов. Не успях да измисля ободряващ паралел за този текст и, както правя напоследък, мързеливо потърсих отговор от Chat GPT. То/тя/той отговори така: „И в двата случая виждаме сблъсъка на два свята – единият с утвърдени традиции, вярвания и начин на живот, а другият с нови и непознати технологии, идеи и практики. Подобно на ацтеките ние се борим с въпроси за ролята на технологиите в нашия живот и как да балансираме напредъка и иновациите със запазването на нашите ценности, традиции и култури. Като разсъждаваме върху уроците от историята, можем да придобием важна представа за това как да се ориентираме в тази нова ера“.

Докато осмислях философския отговор, генериран от неорганичен субект, се замислих, че сценариите ни не са много. Можем да затворим очи и да бойкотираме. Вероятно ще ни се получи, ако планираме кариера на хижари в Балкана. Или да приемем, че на брега е акостирал непознат обект, предвещавайки нова ера. Това означава да направим всичко възможно да го разберем, да го проучим и да се адаптираме.

Вероятно тези от вас, които все още не разучават трескаво API* на Open AI, са скептични: а дали наистина идва краят на една ера? През миналия век австрийският икономист Йозеф Шумпетер представя любопитна концепция, наречена Вълните на Шумпетер. Според нея историята е свидетел на икономически цикли, стимулирани от непрекъснатото въвеждане на нови технологии. Те подриват съществуващите индустрии, създават нови и стимулират нов икономически растеж. Циклите започват с иновации и логично завършват с упадък. Така както парната машина през XVIII в. е „пенсионирала“ милиони товарни коне, така днес надигащата се вълна на AI заплашва да деквалифицира много от нас. А най-застрашени са тези, които вярват, че вълната ще ги подмине, ако я критикуват или просто се правят, че тя не съществува.

Адаптация

Банки, технологични компании дори медии (като медийната група „Аксел Шпрингер“) започнаха да преосмислят бизнес моделите си и да търсят оптимизация чрез технологични иновации. С други думи – да съкращават персонал. За съжаление историята е показала, че когато публичните компании открият иновация, която максимизира печалбата им, вълната се превръща в цунами и един от шансовете за успех (освен примамливата отшелническа кариера) е да грабнете сърфа и да се научите да се плъзгате по гребена му.

От години темата за изкуствения интелект се „дъвче“ основно в технологичната индустрия. За обикновените потребители донякъде бе ясно, че голяма част от платформите, които улесняват живота ни, са форма на някакъв AI. За всички нас – експертите в творческата индустрия, той никога не е бил заплаха, а двигател на част от инструментите, които използваме. Дори сега мнозина продължават да вярват, че анализирането и създаването на идеи и концепции е привилегия единствено на хората. От няколко месеца обаче бета версията на Chat GPT започна да оборва тази представа. Благодарение на напредъка в машинното обучение AI моделите започнаха да анализират големи масиви от данни, да идентифицират тенденции и да генерират съдържание, често по-добро от създаденото от нас. Така първата сърф вълна се зададе на хоризонта. И да, тя идва тъкмо към индустрии като нашата, в която грешките и измислиците, които тази платформа често генерира – не са фатални. Нещо повече – понякога помагат за създаването на наистина оригинални идеи.

Когато човек е с нагласата, че ще кара сърф, е по-лесно да види трезво ползите и позитивите от това да не е мокър и уплашен.

От една страна, AI ни помага да обработваме огромно количество разговори с потребителите. Помага ни да анализираме за секунди огромни обеми от данни и да създадем персонализирано съдържание за всеки клиент. Това увеличава ангажираността и респективно – продажбите. Освен това – става бързо, ефективно и измеримо.

От друга страна, използването на AI ни помага да автоматизираме много от повтарящите се и време-отнемащи задачи. Ако сме достатъчно умни, ще използваме този ресурс не за да поемем още работа (или да се „нагълтаме“ с още повече джънк информация от социалните медии), а за да го инвестираме в творческото и интелектуалното си развитие. Или пък ще рафинираме уменията си да дефинираме проблеми и да правим точни задания (промптове), с тях ще получим ефективно необходимото ни текстово и визуално съдържание.

Обучете себе си и своя AI

В една от срещите ми с регионален столичен кмет той сподели за ограничения си ресурс да обслужва социалните си медии. За секунди ChatGPT генерира примерен Фейсбук пост за осъществения ремонт. Нещо повече, доукраси го, подобно на истински биологичен PR, с информация за ремонт на тротоарите, пешеходните пътеки и уличното осветление, с което кметът е запазил историческия и културния облик на квартала. С малка редакция постът беше готов за публикуване.

Ефектът от зададените промтове става поразителен, когато „обучите“ канал в ChatGPT. Направете малък експеримент. Въведете всякаква налична информация за дадена компания – постове от социалните медии, статии, анализи. За да се уверите до каква степен софтуерът разбира съдържанието, го попитайте какви са ценностите на тази компания. Резултатът често е много близък до реалността. Това може да ви спести часове за проучване, анализи и дори разбиране на клиентския бриф. Обученият канал ще ви помогне да генерирате първоначалните инсайти и идеи за предстоящия брейнсторминг. Оттук пътят към генерирането на страхотни идеи става значително по-къс.

Една от удивителните способности на ChatGPT е да наподобява стилове на писане и да използва зададени лингвистични конструкции. Освен че може да се забавлявате с бранд съдържание, генерирано в стила на Шекспир или Джеймс Хетфийлд, той помага на копирайтърите да генерират бързо и качествено текстове, които максимално се доближават до тона на разговор на марката. Наскоро стартирахме кампания за бира, чиято рецепта, етикет и комуникация в социалните медии бе генерирана чрез AI инструменти. Наред с любопитството получихме и не съвсем любезни критики от притеснени „активисти“. Отговорите, генерирани чрез ChatGPT, бяха аргументирани, безпристрастни и неестествено любезни. Нещо, в което по-неопитен специалист, току-що пил кафе, би се провалил.

Не на последно място AI дава възможности на копирайтърите и сторителърите бързо и ефективно сами да визуализират идеите си дори когато уменията им за това са закърнели благодарение на традиционното разделение на труда. С няколко правилни промпта в един от многото text-to-image генератори те могат да имат за броени секунди прекрасни визуализации за сторибордове, муудбордове, социални медии, дори етикети на продукти като този на новата ни AI генерирана бира. Потенциално това би освободило ресурс и значително напрежение от визуалните специалисти, които често се мръщят на подобни „неблагодарни“ задачи.

Вълната на Шумпетер се е надигнала. AI технологиите обещават ефективност и това ще стимулира техния бурен ръст. След творческата те ще навлизат в още много индустрии и сфери на живота ни. От нас зависи как ще подходим към тях – с подценяване и игнориране или с любопитство и приемане. Не трябва да се страхуваме да използваме AI. Трябва да се страхуваме, ако не знаем как да боравим с него.

*API – Application Programming Interface. Интерфейс за програмиране на приложението е софтуерен посредник за комуникация между програми и приложения.

Александър Дурчев, управител на All Channels Communication Group. Материалът е публикуван в бр.3/23 на сп. "Мениджър", който ще откриете в дистрибуторската мрежа, както и в дигиталното приложение ZinZin

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ