Европейските потребители се тревожат от инфлацията, но няма да се лишат от коледното пазаруване
Инфлацията е основната причина за безпокойство сред потребителите, следвана от растящите енергийни цени. Това сочат резултатите от проучване на Offerista Group*, проведено през октомври на част от пазарите, където оперира компанията - България, Унгария, Румъния, Полша, Германия и Австрия. Целта на проучването е да се провери какво тревожи потребителите в тези несигурни времена и дали пазаруването им за предстоящия празничен сезон ще бъде повлияно от инфлацията, повишаването на цените на горивата, военните конфликти или други фактори.
Единодушно, на въпроса „Има ли проблеми, които ви тревожат в момента?“ респондентите от всяка страна посочват инфлацията като основна причина за безпокойство, като най-висок е този процент сред участниците в допитването в Унгария – 81,96%, Германия, 81,23% и България - 78,87%. Следват Румъния с 76,23%; и Полша - 63,17%; Германия: 81,23%;)
Нарастващите цени на енергията са посочени като втори по значимост тревожен фактор от 77,01% от респондентите в Германия, 64% в Унгария, 62,31% в Румъния, 47,87% в България и 45,43 % в Полша.
За да се справят с повишаващите се цени на енергията, повечето потребители ще отопляват по-малко от помещенията в домовете си тази зима (напр. само обитаваните стаи). А основната причина за пестене на енергия е спестяването на пари (България: 77,62 %; Румъния: 81,73 %; Унгария: 78,73 %; Полша: 73,92 %; Германия: 74,99 %).
И макар че пестенето става все по-важно за потребителите във всички страни, включени в проучването, има някои категории като храни и напитки, в които те няма да ограничат разходите си. Вместо това повечето анкетирани заявяват, че ще ограничат посещението на ресторанти, покупката на мебели и нови дрехи.
Въпреки инфлацията обаче потребителите няма да се откажат от празничното пазаруване - 70% от всички анкетирани заявяват, че ще пазаруват, а 30% - че няма да пазаруват тази година поради намалена покупателна способност.
За намирането на оферти за коледното си пазаруване повечето потребители разчитат предимно на онлайн източници (като уебсайтове, социални медии и онлайн бюлетини), а най-важният фактор при избора на коледни подаръци е съотношението цена-качество (България: 58,63%; Румъния: 51,76%; Унгария: 59,35%; Полша: 51,30%; Германия: 44,93%; Австрия: 45,33%).
А какво точно ще пазаруват потребителите?
Всички анкетирани са категорични в отговора си - храни и напитки и дрехи, обувки и аксесоари.
Празничното пазаруване у нас
Най-много българи (38.5%) ще отделят между 200 лв. и 400 лв. за коледни покупки и ще похарчат приблизително същия бюджет в сравнение с миналата година (56.38%).
30.86% ще отделят по-малко пари спрямо 2021 г., като повечето от тях ще похарчат по-малко за един подарък, но ще запазят броя на хората, за които ще пазаруват.
Сравнително еднакво предпочитани са и различните методи за плащане: в брой смятат да заплатят 52.37% от анкетираните, а чрез дебитна/кредитна карта - 45.56%. Останалите 2% биха предпочели да пазаруват на изплащане.
Пълните резултати от проучването можете да намерите тук.
*Цитирането на проучването или на части от него не е разрешено, без посочване на източника Offerista Group.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.