Фантастика или реалност: Как AI се превръща в основен двигател на маркетинговото преживяване
В книгата „Плашещо умно: Бъдещето на изкуствения интелект", публикувана през 2021 г., авторът Мо Гаудат анализира технологиите, които доскоро изглеждаха възможни само в научната фантастика, а вече са или съвсем скоро ще бъдат реалност. Той разглежда разработки като невронни мрежи за четене на мисли, 3D принтиране на храни и човешка тъкан, както и технологии за симултанен превод от и на всеки език посредством телепатия, познати от вселената на Стар Трек.
Макар и днес това все още да звучи далечно, изкуственият интелект е вече доста достъпен и маркетолозите трябва да са сред първите, които използват възможностите му, за да създават добавена стойност за бизнеса.
Представете си следната ситуация. Потребител е на касата в супермаркет, готов да приложи купони за отстъпка, предоставени чрез програмата за лоялност на веригата, но поради технически проблем приложението не работи. Клиентът, смутен, се опитва да излезе от ситуацията, докато касиерката нетърпеливо изчаква. Този сценарий е доста често срещан и на маркетинг език се нарича счупено потребителско преживяване, за което има технологично решение.
Маркетинг специалистите влагат усилия, за да създадат креативни кампании с цел привличане на внимание, повишаване лоялността на потребителите и реализиране на нови продажби. Разковничето, обаче, невинаги е в креативността. Независимо, че персонализацията е добре позната и гиганти като Netflix, Apple и Spotify я използват умело, предоставяйки на всеки потребител, това, което той харесва, истината е, че повечето маркетинг кампании днес не са персонализирани и предлагат еднакво преживяване на всички. Така младото семейство, което току-що е взело кредит за първото си жилище, и тийнейджърът от съседния вход получават едни и същи купони за отстъпка в предпочитаната от тях хранителна верига.
Питате се какво общо има това с изкуствения интелект?
Изкуственият интелект прави възможен анализа на големи обеми от данни и може да предостави изключително релевантна за бизнеса информация, която е недостъпна за невъоръжения човешки ум. Тази информация може да промени начина, по който маркетолозите изграждат и оптимизират потребителските пътеки – пътят, по който всеки потребител преминава, за да достигне до дадена цел (например покупка).
Чрез изкуствения интелект маркетолозите могат да разберат как потребителят консумира поднесеното съдържание и да го персонализират и оптимизират за по-добри резултати. Те могат да сегментират аудиторията си, да създават персони, да проследяват и оптимизират конверсии и да изчисляват вероятността, с която конкретни групи от потребители биха изпълнили активности, заложени за тях – например изтегляне на електронна книга, регистриране за онлайн семинар или завършване на покупка. Могат да се филтрират и потребителите с висока финансова стойност за бизнеса на фона на останалите, които са просто на лов за промоции. Това, разбира се, се случва според етичните принципи за конфиденциалност и обработка на личните данни.
Ценното е, че този тип данни, „разчетени“ от изкуствения интелект, ни позволява задълбочена персонализация на цялата потребителска пътека. Маркетолозите могат да предвидят и да помогнат на потребителя да достигне крайната цел, следвайки възможно най-кратката и ефективна за него или нея пътека. Това повишава удовлетвореността от дигиталното преживяване и предразполага хората отново да се върнат към бранда. Именно в това е разликата между просто един добре оптимизиран уебсайт и едно уникално, ангажиращо потребителско преживяване, към което всички брандове се стремят.
Възможностите на изкуствения интелект могат да издигнат маркетинг кампаниите на ново ниво. И докато маркетолозите се опитват да подредят пъзела – къде и как да го приложат, първият въпрос, който трябва да си зададат, е колко добре познават своите потребители, къде са липсващите парченца от пъзела и как да си ги набавят чрез данните, които вече съществуват.
Работата и анализът на данните чрез различни технологии с изкуствен интелект е инвестиция в бъдещето и конкурентоспособността на един пазар, в който дигиталното ще доминира все по-осезаемо, независимо от естеството на дейността на брандовете. Изкуственият интелект може да осигури конкурентното предимство чрез анализ и достъп до информация, уникална за бизнеса, продуктите или аудиторията, стига маркетолозите достатъчно рано да се възползват от силата му.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.