Google: Бъдещето на маркетинга е в смартфоните и таблетите

Google: Бъдещето на маркетинга е в смартфоните и таблетите

Google: Бъдещето на маркетинга е в смартфоните и таблетите

"В Google гледаме на смартфоните като на нова медия", казва Гийом Бакувие. Той е директор мобилни продажби и операции за Южна Европа, Източна Европа, Близкия изток и Африка в американския интернет гигант и с тези думи откри презентацията си на главната главната маркетинг сцена по време на  Webit 2011 Гийом Бакувие от Google

Днешните смартфони приличат на компютри, но са по-добри от тях. Те имат сензори и всякакви допълнителни устройства. Смарфоните имат много повече информация за вашата среда от компютъра ви. Вашият смартфон е по-мъдър от лаптопа ви на 2 години, твърди още Бакувие.

Също както голяма част от маркетинг авторите, в Google смятат, че следващата технологична революция в света, след тази на навлизането на домашните компютри, ще е предизвикана от смартфоните и таблетите.

В САЩ например, където тези устройства възникват, хората консумират повече медийни продукти от мобилния си телефон, отколкото на хартия. Пред 2-3 г. тези устройства не съществуваха, а сега изпреварват печатните медии. За тях се смята, че ще са „един инкрементален канал, който ще допълни традиционната търговия“. Прогнозите са, че смартфоните ще свържат дигиталната икономика с реалния свят. Изведнъж потребителите се оказаха в магазина с много мощен личен компютър в джоба. Това ще има отношение към ценообразуването.

50-60% от цялото население на САЩ в близко бъдеще ще има смартфони. Тенденцията на масовизиране на телефоните с достъп до мрежата в развитите държави ще предостави много възможности за брандиране.

Сред последните успешни примери, които потвърждават, че смартфоните могат да изиграят голяма поддържаща роля в една рекламна инициатива, е този на глобалната коледна кампания на Coca-Cola от миналата година. В САЩ кампанията е регистрирана с едно смартфон приложение, „нещо като снежна топка в смартфоните“, разказва Бакувие. Оказва се, че тази малка крачка е имала невероятен ефект. За 3 седмици, приложението е свалено от интернет повече от 350 хил. пъти. Хората са използвали картинките в него за „тапет“ на екрана на телефона. Бюджетът на цялото начинание е бил много малък, а ефективността – изключително висока. „Когато през смартфоните се разширява една основна кампания, ефектът е огромен“, отбеляза експертът от Google.

„Миналата седмица стана ясно, че за третото тримесечие (на тази година – бел. ред.) мобилният ни бизнес е на стойност 2,5 млрд. долара. Ръстът се изразява в трицифрено число“, отбелязва той.

Друг успешен начин да бъдат промотирани брандовете, са събитията с участия на живо. Такъв пример е концерт на американската група „Jane's Addiction”, който е сниман на живо от 3000 души и предаван в реално време в YouTube (“с помощта на модерните телефони на LG”).

Гийом Бакувие препоръчва на специалистите, които искат да промотират бранд, да помислят за таблетите.

„Таблетът е златната среда между компютъра и списанието“, смята той. Подходящ е за рекламиране на луксозни продукти, тъй като има връзка с интернет и разполага с екран с докосване „и същото лъскаво качество“. „Бих ви насърчил да вземете предвид таблетите много сериозно. Те ще проникнат масово и до голяма степен ще изместят лаптопите. Таблетите могат да предлагат много атрактивни реклами“, смята той.

Пазарната среда се променя, защото потребителите могат да поръчват и купуват от мобилните телефони. В САЩ например проучванията сочат, че 35% от това, което хората търсят в Google от смартфона, е свързано с някакви местни дадености. След като намерят магазина, 65% от американците се обаждат по телефона. Тази практика трябва да се вземе предвид от гледна точка на продажбите.

Хората сега могат да сканират QR кода върху опаковката на продукта и да потърсят в интернет информация за него, докато са в самия магазин, преди да осъществят покупката. Може и да излязат от магазина и да купят продукта там, където е по-изгодно. Това е от значение за търговията на дребно.

„Много скоро ще започнете да усещате колко власт имат потребителите“, предупреждава още Бакувие. Чрез смартфоните ще се показва кои магазини наблизо имат промоции от интерес за конкретния човек. Персонализирането на рекламата ще става все по-голямо. Рекламната информация ще бъде силно таргетирана.

Смартфоните ще станат портфейл на хората в много аспекти. До голяма степен ще бъде сложен край на физическия елемент с талоните за пазаруване и ваучерите. Тоест, те няма да бъдат разпечатвани, а ще се сканират направо от смартфона.

Друго възможно развитие е това като при експеримента на британската верига от супермаркети Tesco в Южна Корея. От веригата поставиха на стените в метростанциите в Сеул интерактивни „тапети“ - огромни екрани, които изглеждат досущ като рафтовете на магазините, на които са наредени хранителни стоки. Със смартфоните си корейците сканираха продуктите на спирката на метрото. Междувременно, докато те пътуваха, избраните от тях стоки бяха опаковани, за да им бъдат предадени веднага след като излязат от мрежата на подземния транспорт.

В целия този динамичен пейзаж на мобилните технологии от Google опитват да установят в света системата Wallet. В нея данните на кредитните карти отиват в смартфона. Така може да се пазарува и да се трупат точки за лоялните клиенти. Идеята не е толкова да бъдат премахнати сегашните пластмасови карти, обясни Гийом Бакувие. По-скоро тя се състои в това, че за първи път в една и съща база данни ще може да се съхранява информация за покупки и за маркетинг. Ще може да се види кой е отишъл в магазина, в кой точно магазин, кога го е направил, както и какво е купил. Така маркетингът ще може да получи отговор на един от изначалните му въпроси – колко продажби генерира той?

От Google са разработили за маркетолозите безплатна информационна платформа – ourmobileplanet.com, в която може да се проследи начина, по който хората използват смартфоните на 25 пазара в света. Тя не включва всички пазари в Източна Европа и българския, но е подходящ информационен източник за всяка маркетинг общност, която следи световните тенденции.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ