Да изградиш гигант

Да изградиш гигант

Тази седмица Walmart обяви най-голямата разпродажба в историята си. Но това е голям момент по друга причина. Преди 27 години в първото си интервю за Inc Джеф Безос предсказа дни като днешния и обясни плана си да отблъсне гигантски конкуренти като Walmart.

"Няма нищо в нашия модел, което да не може да бъде копирано с времето... Много от това се свежда до името на марката. Имената на марките са по-важни онлайн, отколкото във физическия свят", каза той пред Inc. през 1997 г.

Разбира се, Безос изгради гигантска марка: Amazon. Но той също така изгради друга марка, която стана толкова вездесъща, че хората може и да не се сетят за нея веднага - такава, която има повече клиенти от почти всеки друг бизнес в Америка. Името на тази марка? Amazon Prime.

Стартирала през 2005 г., Amazon изгради членството на Prime до около 180 милиона плащащи клиенти само в САЩ. Най-важното е, че заключи тези клиенти около бизнеса на Amazon, което направи много по-трудно за всеки друг да го копира. Срещу годишна такса клиентите на Amazon Prime получиха безплатна (или включена) доставка, заедно с годишни отстъпки. Най-видимите от тези отстъпки дойдоха на Prime Day(s), обикновено през юли, месецът, в който Amazon беше основан.

В резултат на това, когато през 2020 г. Walmart обяви, че пуска основен конкурент, наречен Walmart+, той се изправи срещу конкурент с огромна преднина.

Walmart нямаха много голям избор. От една страна, според съобщенията половината от клиентите на Walmart дотогава са били членове на Prime, а Amazon има осем пъти по-голям пазарен дял за електронна търговия от Walmart.

„Ако се наслаждавате на гигантски битки между гиганти в търговията на дребно“, написа тогава Бил Мърфи младши в статия за Inc, „мисля, че всички ни очаква доста голямо шоу.“

Сега получаваме шоуто.

Walmart няма да разкрие колко абонати на Walmart+ има (неговата програма от $98/година очевидно е много по-малка от редовното предложение на Amazon Prime от $139/година).

Но финансовият директор на Walmart наскоро предположи, че Walmart смята, че е запълнил празнината по отношение на ангажираността на клиентите - основно измерване на това колко често членовете на Walmart+ поръчват от Walmart.

На всичкото отгоре вече получаваме Walmart Deals, което е ясен опит на Walmart да изпревари Amazon Prime Days, дори изпреварвайки годишното съобщение на големия си конкурент.

Ето как Walmart представи програмата: Walmart обявява най-голямото си спестовно събитие досега: „Walmart Deals“.

От понеделник, 8 юли, от 17:00 ч. до четвъртък, 11 юли в 23:59 ч. северноамериканско източно време, клиентите могат да пазаруват хиляди оферти за популярни артикули от електроника, дома, играчки, пътувания и други - включително ученически артикули.

Членовете на Walmart+ ще имат ранен достъп за пазаруване на най-горещите оферти за сезона, започвайки по обяд северноамериканско източно време - пет часа преди всеки друг.

Сделките на Amazon Prime са отворени само за членове на Prime - въпреки че като се има предвид членската база, това включва огромен процент американски семейства.

Вместо това сделките на Walmart Deals са достъпни за всеки; бонусът за членовете на Walmart+ е допълнителните пет ранни часа на по-ниски цени.

Не знам дали Walmart ще настигне напълно Amazon в дългосрочен план, пише авторът на статията, но ако бях скептичен в началото, то сега съм вдъхновен.

Walmart е компания за 550 милиарда долара, повече или по-малко, в сравнение с 1,9 трилиона долара на Amazon. Разбира се, в началото на Amazon Prime числата бяха много по-малки. Тогава Walmart беше по-голям от Amazon.

„Предвиждам, че един ден Amazon ще се провали. Amazon ще фалира. Ако погледнете големите компании, животът им обикновено е над 30 години, а не 100+ години“, обичаше да казва Безос. 

Amazon е почти на 30 години. Изглежда Walmart (който технически е много по-стар, но има по-млади усилия за електронна търговия) е изградил достоен претендент, ако не и пълен конкурент.

Amazon вече пусна своя график за Prime Days: 16 юли и 17 юли. Двамата гиганти също се сблъскват с нова конкуренция от Target, която обяви своя собствена седмица на Target Circle, която ще се проведе от 7 до 13 юли.

Ако управлявате бизнес, може да се мотивирате от войните за търговия на дребно между Amazon и Walmart, пише авторът на статията. Вашата конкуренция може да има преднина. Може би те са по-могъщи от вас днес. Но сегашното им представяне никога не е гаранция за бъдещи резултати. И ако можете да изградите марка, която наистина говори на клиентите, можете да изградите гигант.

Източник: Бил Мърфи младши за Inc.com

Превод и редакция: Нели Тодорова                                                           

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ