Да изградиш гигант

Да изградиш гигант

Тази седмица Walmart обяви най-голямата разпродажба в историята си. Но това е голям момент по друга причина. Преди 27 години в първото си интервю за Inc Джеф Безос предсказа дни като днешния и обясни плана си да отблъсне гигантски конкуренти като Walmart.

"Няма нищо в нашия модел, което да не може да бъде копирано с времето... Много от това се свежда до името на марката. Имената на марките са по-важни онлайн, отколкото във физическия свят", каза той пред Inc. през 1997 г.

Разбира се, Безос изгради гигантска марка: Amazon. Но той също така изгради друга марка, която стана толкова вездесъща, че хората може и да не се сетят за нея веднага - такава, която има повече клиенти от почти всеки друг бизнес в Америка. Името на тази марка? Amazon Prime.

Стартирала през 2005 г., Amazon изгради членството на Prime до около 180 милиона плащащи клиенти само в САЩ. Най-важното е, че заключи тези клиенти около бизнеса на Amazon, което направи много по-трудно за всеки друг да го копира. Срещу годишна такса клиентите на Amazon Prime получиха безплатна (или включена) доставка, заедно с годишни отстъпки. Най-видимите от тези отстъпки дойдоха на Prime Day(s), обикновено през юли, месецът, в който Amazon беше основан.

В резултат на това, когато през 2020 г. Walmart обяви, че пуска основен конкурент, наречен Walmart+, той се изправи срещу конкурент с огромна преднина.

Walmart нямаха много голям избор. От една страна, според съобщенията половината от клиентите на Walmart дотогава са били членове на Prime, а Amazon има осем пъти по-голям пазарен дял за електронна търговия от Walmart.

„Ако се наслаждавате на гигантски битки между гиганти в търговията на дребно“, написа тогава Бил Мърфи младши в статия за Inc, „мисля, че всички ни очаква доста голямо шоу.“

Сега получаваме шоуто.

Walmart няма да разкрие колко абонати на Walmart+ има (неговата програма от $98/година очевидно е много по-малка от редовното предложение на Amazon Prime от $139/година).

Но финансовият директор на Walmart наскоро предположи, че Walmart смята, че е запълнил празнината по отношение на ангажираността на клиентите - основно измерване на това колко често членовете на Walmart+ поръчват от Walmart.

На всичкото отгоре вече получаваме Walmart Deals, което е ясен опит на Walmart да изпревари Amazon Prime Days, дори изпреварвайки годишното съобщение на големия си конкурент.

Ето как Walmart представи програмата: Walmart обявява най-голямото си спестовно събитие досега: „Walmart Deals“.

От понеделник, 8 юли, от 17:00 ч. до четвъртък, 11 юли в 23:59 ч. северноамериканско източно време, клиентите могат да пазаруват хиляди оферти за популярни артикули от електроника, дома, играчки, пътувания и други - включително ученически артикули.

Членовете на Walmart+ ще имат ранен достъп за пазаруване на най-горещите оферти за сезона, започвайки по обяд северноамериканско източно време - пет часа преди всеки друг.

Сделките на Amazon Prime са отворени само за членове на Prime - въпреки че като се има предвид членската база, това включва огромен процент американски семейства.

Вместо това сделките на Walmart Deals са достъпни за всеки; бонусът за членовете на Walmart+ е допълнителните пет ранни часа на по-ниски цени.

Не знам дали Walmart ще настигне напълно Amazon в дългосрочен план, пише авторът на статията, но ако бях скептичен в началото, то сега съм вдъхновен.

Walmart е компания за 550 милиарда долара, повече или по-малко, в сравнение с 1,9 трилиона долара на Amazon. Разбира се, в началото на Amazon Prime числата бяха много по-малки. Тогава Walmart беше по-голям от Amazon.

„Предвиждам, че един ден Amazon ще се провали. Amazon ще фалира. Ако погледнете големите компании, животът им обикновено е над 30 години, а не 100+ години“, обичаше да казва Безос. 

Amazon е почти на 30 години. Изглежда Walmart (който технически е много по-стар, но има по-млади усилия за електронна търговия) е изградил достоен претендент, ако не и пълен конкурент.

Amazon вече пусна своя график за Prime Days: 16 юли и 17 юли. Двамата гиганти също се сблъскват с нова конкуренция от Target, която обяви своя собствена седмица на Target Circle, която ще се проведе от 7 до 13 юли.

Ако управлявате бизнес, може да се мотивирате от войните за търговия на дребно между Amazon и Walmart, пише авторът на статията. Вашата конкуренция може да има преднина. Може би те са по-могъщи от вас днес. Но сегашното им представяне никога не е гаранция за бъдещи резултати. И ако можете да изградите марка, която наистина говори на клиентите, можете да изградите гигант.

Източник: Бил Мърфи младши за Inc.com

Превод и редакция: Нели Тодорова                                                           

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Как да говорите с авторитет?
Ердоган с предупреждение към Украйна и Русия: Не нападайте цивилни кораби!
Глобалните застрахователни загуби от природни бедствия ще достигнат 107 милиарда долара през 2025 г.
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
Петролът поскъпва, след като Тръмп нареди блокада на санкционирани петролни танкери от и за Венецуела