Очите са в интернет, пазарът не ги следва

Очите са в интернет, пазарът не ги следва

Близо 4 милиона българи използват интернет. 2,5 милиона нови потребители на мрежата ще се появят в България през следващите 3 до 5 години. Те ще бъдат хора от ново поколение, навлезли в нея чрез мобилните устройства. Времената, когато ползвахме сайтовете само чрез настолните компютри, ще им бъдат чужди. Нагласата им ще бъде различна, възприятията им - също. Онлайн светът ще се слее с реалния живот и интернет ще означава мобилност. С тях ще се промени всичко. 

Това коментира на провелия се в столичния Модерен театър годишен рекламен форум за 2015 г. на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) Парис Чайлдрес - регионален мениджър бизнес развитие на Google за България. Той сподели наблюдения за пазара на реклама в интернет у нас и предложи в презентация модел за преосмисляне на работата на маркетинговите агенции в 7 стъпки. 

"Преди 10 години едва 10-15% от домакинствата в България са били онлайн. Преди 5 години - 1/3, а днес 2/3. Явно е, че проникването се случва много бързо. Очите са в интернет. В същото време забелязвам проблем. Пазарът не ги следва. В Съединените щати например вложенията в маркетинг се насочват към мястото, където хората прекарват най-много време - интернет. Бизнесът с печатни издания се свива. В България все още ресурсът се насочва предимно към телевизията. 75 или 80% от рекламните пари в долари се харчат в нея, а тя не обхваща 75-80% от медийното време в страната. Оказва се, че целият пазар се движи от нея, това е неестествен процес. Прогнозирам, че в бъдеще ще има бързо наваксване и пренасочване към дигиталното", каза Чайлдрес. 

Как да отговори бизнес моделът на маркетинговите агенции към това бъдеще? Ето какво предлага експертът на Google, за да бъдат подготвени за предстоящата промяна.

  • Ново определение за доставената на клиента стойност. Старият модел гласи, че агенцията му предлага достъп до аудитория с определен обхват. Новият трябва да бъде предложение за възвръщаемост на инвестициите (ROI) от глобалните платформи в интернет. 
  • Връзката с клиента трябва да се промени. Присъща на миналото е практиката да се договарят с него бизнес проекти, при които и двете страни печелят и няма ощетени. Новият успешен модел на комуникация съдържа посочване на взаимни цели и интереси в преговорите.
  • Ще има нови длъжности в агенциите. В досегашната им структура познаваме търговци, акаунт директори, криейтив лица. В бъдеще, за да се отговори на пренасочването на публиката към дигиталното и промените, произлизащи от това, ще има нужда от "хакери" на анализа на дигиталния растеж. Това са хора, чиито умения са изброени в т.нар. Т-образен набор от маркетингови умения. Те владеят маркетинговата автоматизация, познават рекламата в интернет, работят с имейли, рекламно видеото, мобилна реклама, комуникации с публиката. Познават маркетинга със съдържание онлайн, творческите продукти за мрежата, социалните медии, знаят как да използват локацията и са най-вече майстори на SEO. Работата им се докосва до практиките на пиара, но е основно свързана с технически познания за издигането на линкове и събирането на внимание чрез похвати на оптимизацията. Тези уеб маркетъри вече са много необходими на трудовия пазар в България. 
  • Как се измерва успехът?  Старият модел е да говорим за обхват в медиите (така коментирания reach), маркетинговият показател GRP, брой импресии. В новия модел на работа онлайн успехът трябва да се преценява според степента на ангажираност, постигната сред аудиторията. Търсят се действия на хората, до който е изпращано съобщението. Събират се сведения на базата на информацията от техните реакции в интернет. 
  • Управление на баланса между печалби и загуби (P&L margin management). По старо му говорим за комисионни или последвали отстъпки в заплащането според резултата от работата за клиента. Новият модел на работа трябва да бъде свързан с времето (тайм мениджмънта) на работилите по проекта маркетингови експерти. 
  • Докато кампанията тече... Скорост и наличност във времето. В момента става дума за кампании, за пикове на покупките в периода на реализирането им. Новият модел на работа трябва да следи какво прави агенцията по време на изпълнението, в реално време. Как включва дигитални активности в момента на събитието. Тя трябва да е винаги на линия. Сякаш става дума за концерт. Начинът, по който изнася концерта си, определя успеха й. 
  • Прозрачност. Остаряла е във времето практиката да се изнасят ограничени данни пред клиента и той да сключва договор с мисълта "Мога да понеса така предложената цена", без да е съвсем наясно за какво плаща. За да работи добре, всяка агенция трябва да преосмисли подхода си на предварително осведомяване на клиента, така че той да бъде напълно наясно в подробности как ще бъдат похарчени парите му. 
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Главнокомандващият Въоръжените сили на Украйна: Русия изпраща по 9000 допълнителни войници на месец
Здравното министерство на САЩ спира финансиране от 500 млн. долара за РНК ваксини
Правителството одобри създаването на "Магазин за хората"
Германия подготвя фонд от 100 милиарда евро за инвестиции в стратегически активи
Кремъл определи като „конструктивни“ продължилите 3 часа разговори между Путин и Уиткоф
Истинската причина за прегаряне, за която никой не говори
Австралия препоръчва ефективен метод за намаляване на консумацията на алкохол
Производител на дрехи отчете скок на акциите си след като Тръмп похвали спорна реклама на джинси