Защо рекламата ме преследва?

Защо рекламата ме преследва?

Припознавате ли себе си в следната история?

Джули Мартин е млад клиент, който се интересува от онлайн пазаруването. Веднъж се случило да разгледа обувки в сайта Zappos в САЩ, откъдето е тя. Когато ги видяла, си казала, че са "сладки". Но само толкова. Джули решила, че няма нужда от още един чифт обувки и напуснала сайта. Малко след това реклама на същите обувки започнала да я преследва навсякъде - във всеки интернет адрес, който посещавала.

"В продължение седмици всеки сайт, в който влизах, ми показваше тези обувки”, разказва тя пред "Ню Йорк Таймс". "Това е доста хитър маркетингов инструмент. Но е малко плашещ, особено ако не знаеш какво става”, коментира още Джули. И допълва, че към банера фантом се присъединила и реклама на още един вид продукт –  диетични медикаменти, които отдавна поръчала онлайн. Споменът за използваните лекарства я накарал да се почувства зле.

Историята с Джули е от 2010 г. Американците вече отдавна свикнаха в интернет да им бъдат показвани категории от продукти, които се отнасят за техния вкус и предпочитания, допълва "Ню Йорк Таймс". Било то реклами на екипировка за тенис, или на банкови заеми.

Навлезе рекламата на конкретни стоки и услуги, които хората са потърсили и разгледали онлайн. Този вид маркетингова техника стана всепроникваща в САЩ след като бе
възприета от Microsoft и Google. Често тя кара хората да се чувстват непрекъснато наблюдавани и е доста зловеща - технологиите сякаш намират начин да разберат от какво се интересуваш и какво мислиш да си купиш дори да не си го потърсил в мрежата.

Високо персонализираният маркетинг се смята за пробив на бизнеса с дигитална реклама, защото показва на потребителите подходящата реклама в точното време.

Арън Магнес, старши директор маркетинг и бизнес развитие на Zappos, коментира, че като цяло отзивите за този вид рекламиране са положителни. Негови колеги изтъкват предимството, че чрез него клиентите могат да получат отстъпки и да извличат други ползи при повторното посещаване на рекламиран сайт, който вече са разгледали.

Публикация в американското списание AdvertisingAge преди време също обръща внимание на "преследващата реклама". Материалът обаче е последван от множество коментари на хора, които не одобряват факта, че рекламата сякаш знае всичко за тях. 

Редица специалисти окачествяват поведенческото рекламиране като изключително смело. Те обясняват, че хората се страхуват от това, че някой настойчиво им показва, че знае кои сайтове
са посетили и какво привлича вниманието им.

Иначе, прикачването на рекламата към конкретния компютър става чрез прихващането на проследяващи файлове, вид "бисквитки” (cookies), които се свързват с използвания браузър и насочват
сайтовете в него към конкретния, прегледан продукт. Тези файлове идват от сайтовете за електронна търговия.

Редица сайтове, сред които е и Zappos, който Джули посещава, предлагат опция за блокиране на преследващата реклама. В единия от ъглите на интернет банера те поставят надпис "Защо виждам тези реклами?” (Why am I seeing these ads?). Когато кликнат върху него, потребителите могат да се информират как се използва конкретната маркетингова техника и по какъв начин могат да спрат влиянието й върху компютъра им и, съответно, върху тях самите.

Други сайтове от САЩ, които използват този вид рекламна техника, освен Zappos, са Art, B&H Photo, Diapers, eBags и електронният каталог на Discovery Channel. Техните съобщения се разпространяват в най-популярните уебадреси в САЩ като YouTube, Facebook. Тяхната практика се разпространи из света. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ