Историята на една кампания, която промени Америка

Историята на една кампания, която промени Америка

Историята на една кампания, която промени Америка

Тази година Америка отпразнува навършването на 40 г. от появата на една от най-успешните кампании в рекламната история на страната - „A Mind is a Terrible Thing to Waste” (Ужасно е умът да се похабява  – бел.ред.). Това рекламно усилие e kd стойност 1 млрд. долара. То успява да промени съдбата на 350 хил. афроамериканци, които получиха възможност да се образоват.

„Бизнесът на маркетинга винаги е фокусиран върху бъдещето. Винаги се придвижва успоредно (и когато е наистина прозорлив и интелигентен) пред клиентите“, коментира Дейвид Сейбъл в AdvertisingAge, по повод годишнината. „Рекламните кампании често отразяват момент във времето и след това изчезват, когато вече не са уместни. Въпреки това, от време на време успяваме да докоснем душата“, казва той. Такива примери са „Just Di It” на Nike и „I Love New York”.

Историята на кампанията „A Mind is a Terrible Thing to Waste” е смятана за проява на най-прекрасните ценности на Америка – вярата в равните възможности, в образованието, в човешкото достойнство и надеждата. Това са някои от най-добрите ценности и в рекламата изобщо. В кампанията е отразено безсмъртието на един голям емоционален криейтив, на една история, водена от надеждата.

Историята й е следната. Преди 40 години американската организация за финансиране на образованието на чернокожи студенти The United Negro College Fund (UNCF) решава да промотира социалната кауза, че афроамериканците в Щатите трябва да посещават колеж. В този исторически котекст идеята е непозната и неприемлива за мнозина. В страната кипи засилена борба с внезапните социални промени – гражданските права, войната във Виетнам, надигането на феминистките организации. Възгледите към образованието на тъмнокожите американци са белязани от крайни мнения. Те са белязани от партизански настроения и от поведението на яростните поддръжници на различните. В този "революционен" климат, бордът на директорите на UNCF решава, че може би рекламата ще помогне да се повиши общественият интерес към проблема и да бъдат събрани повече средства във фонда й за образование на афроамериканските студенти.

Дейвид Сейбъл, глобален изпълнителен директор на американската рекламна агенция Young & Rubicam (Y&R), разказва, че когато се е ангажирала с изготвянето на кампанията преди четири десетилетия, агенцията му е решила да не залага на полемиката, а на непреходните ценности. И може би именно това е причината за дълготрайния ефект на тази кампания.

В първата година, когато „A Mind is a Terrible Thing to Waste” се появява на реклами, UNCF събира във фонда си 10 млн. долара. В последните 40 години рекламната инициатива със социален характер успява да събере 1 млрд. долара. Но по-голяма стойност имат стотиците хиляди животи, които тя е променила към добро. След 1971 г. UNCF изпраща да се образоват в колеж 350 хил. млади афроамериканци.

Този положителен пример е сочен за доказателство, че силата на рекламната индустрия може да бъде използвана не само с комерсиална цел, но и в името на значими социални каузи, които продължават да работят и да възпитават ценности с години. Преподавателите в Щатите я сочат като пример за това, че маркетингът може да убеждава и мотивира не само в търсенето и стремежа за покупка, но и в това хората да бъдат по-толерантни, по-състрадателни и по-добри.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ